Inlägg från: kissepissenkatt |Visa alla inlägg
  • kissepissenkatt

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:43:34 följande:
    Kanske för att det vare sig ligger i mitt eller samhällets intresse att legalisera CB?!

Jag tror att resurser och medborgarens bästa ligger i samhällets intresse, lite svårt för det att gå ihop när man har lagar som stämplar halva samhället som andra klassens medborgare och vi spenderar ofantliga summor på att bedriva en häxjakt på dom.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:50:02 följande:
    Halva Europa säger du... vilka länder är det förutom Nederländerna? Halva USA har inte avkriminaliserat användandet av CB, däremot har vissa stater (bla Californien) godkänt CB för medicinskt bruk, efter ordination.

Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:51:06 följande:
    Tjeckien, Belgien och Portugal.

Bland andra som har infört lagändringar ja, sen har vi andra länder som ex tyskland spanien sweiz danmark där små mängder ses som bagatel man inte gör nått åt.
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:51:08 följande:
    Jag ser gladeligen att mina skattepengar går till att stoppa brottslighet!

Du menar du ser gladeligen till att betala för att skapa brottslighet? jag kan inte hålla med.
    Men hälsa du glatt på nästa bandidos eller blackcobra medlem, det är tack vare såna som du som dom lever gott och njuter av skattefria inkomster.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:58:14 följande:
    Det är olagligt att både använda, inneha och sälja cannabis i Tyskland. Det är en myt att det skulle vara lagligt. Gör om gör rätt!

LÄS vad jag skriver,
    Jag skrev att halva europa har redan avkriminaliserat eller ser mellan fingrarna på det, det finns för den delen cofeshopps i tyskland.

Ingen land i världen har däremot gått emot usa och legaliserat, dom måste göra det först.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:01:57 följande:
    Det blir orimligt först när undersökningarna på nämnda skolor påvisar 0% konsumption av CB.

Har du nån deadline på det?

Dom sista 30 åren har resulterat endast i motsatt effekt, tillgången har ökat, antal användare har ökat, bruket har gått under dom rimliga åldersgränser, kostnaden för droger och kriget har gått upp.
    Under tiden vi på löpande band skapar problem för skattebetalande individer.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:04:17 följande:
    Tack vare såna som jag. Är du inte på riktigt? Jag har förmodligen hela svenska folket med mig. Du och dina knarkvurmande kompisar tillhör en minoritet i samhället, med helt oproportionell syn på brott och straff. Tack gode gud för att du inte har något inflytande i samhället annat än på ett sketet internetforum.

Långt ifrån, det finns en och annan propaganda bitten individ kvar men fler och fler använder sig av internet

Med tanke på att cannabis håller på att gå om alkohol i antal brukare så kan vi diskutera vilken minoritet vi tillhör.
    Men jag kan instämma att straffen idag är helt oproportionerliga ställt mot brottet att tända en joint i hemmets lugna vrå.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:04:42 följande:
    Vi har i Sverige och i resten av världen en restriktiv hållning till droger/farmaka.  I sydeuropa och sydostasien är inställningen till bl.a. antibiotika mer liberal än i norra europa och nordamerika, men tanken är densamma: om du behöver hjälp med ett problem (halsfluss, astma, ryggvärk, osv) så ska du få professionell hjälp att hitta rätt läkemedel och inte chansa själv. Risken att göra fel beträffande dos (både mängd och doseringstillfällen), interaktioner ("läkemedelskrockar"), individanpassning (överkänslighet, biverkningar, mm) är så stor med potenta (="starka") läkemedel att deras förskrivning i samhället begränsas till utbildad personal (läkare, apotekare, osv).

Cannabis är väl inte farligare än något annat receptbelagt läkemedel (som många påpekat faktiskt mindre farligt än många receptbelagda läkemedel) och skulle inte av det skälet behöva begränsas.

Däremot är jag personligen emot argumentet att cannabis borde släppas helt fitt för personligt bruk eftersom jag anser att vi inte behöver en till drog i samhället. Det finns av allt att döma medicinska användningsområden för cannabis, men jag är personligen emot att släppa det fritt överallt. Ser inte att det skulle behövas.

Notera att de sista argumenten inte alls är faktaunderbyggda utan representerar min egen åsikt. Som jag, i likhet med dig, har min fulla rätt att uttrycka.

Ett klassisk missförstånd, cannabis och dom övriga illegala droger är helt fria idag, det vad legalisringsförespråkare strävar efter att ta kontroll över droger, belägga dom med restriktioner och lägga ut för försäljning till myndigt folk.
    Vi behöver inte fler droger i samhället, mer än dom vi redan har och det är hundratalsolika droger som vilken unge som helst kan köpa när som helst.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:07:34 följande:
    Halva Europa har de facto INTE avkriminaliserat CB. Tre länder förutom Nederländerna. Det är INTE halva Europa.

Läs vad jag har skrivit till du förstår för jag orkar inte skriva samma sak igen.
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:09:22 följande:
    Påhittad brottslighet? Det ÄR olagligt i Sverige. Den enda som hittar på saker i den här tråden är du och dina kompisar.

Påhittad brottslighet då cannabisbrukare inte skadar andra och brottet finns bara på papper.
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:11:54 följande:
    Du har helt rätt i att man inte kan stoppa tillverkningen av cannabis. Det påverkar inte min inställning till att jag är emot nylansering av fler droger i samhället.

Jag har inte sett några väl genomförda studier som visar att användningen av alkohol minskar vid en legalisering av cannabis. Däremot har jag sett studier som visar att där en stor använding av cannabis förkommer finns också en stor förbrukning av alkohol.  Visserligen rätt klan studier de också, men de visar inte på något vis att din tes stämmer.

Det är självklart att alkoholkonsumtionen kommer minska om man slutar förfölja cannabisbrukare, känner många som dricker endast för att man inte får en batong i huvudet för det och slipper pissa i en mugg.
    Vid valda tillfällen då som på pub.
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:12:41 följande:
    Fel, Uruguay har legaliserat i vår!

Tack, :D
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:19:19 följande:
    På din första fråga, JA. Använder man narkotika så har man sagt ja till att porta sig själv från körkort och arbetsmarkand. Individens egnal beslut.

Det sista är ett riktigt utopiskt scenarie, men är det fortfarande olagligt så skall de lagföras. 

Så du tycker att det är helt korrekt att skapa en stor skara av människor som INTE kan bidra till samhället?

Vår går smärtgränsen för dig? Idag kostar det här oss 20 miljarder om året, det levererar noll positiv resultat, hur många miljarder till tycker du vi ska satsa på knarkkriget?
    Knarkkriget vars enda syfte är att slå ut produktiva skattebetalande individer.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:20:53 följande:
    Nej, legaliseringsförespråkare strävar inte efter "att ta konmtroll över droger, belägga dem med restriktioner och lägga ut för försäljnnig till myndigt folk".

Jag har tvingats förklara min personliga inställning till att att både cannbis och morfin/opioider ska vara kontrolelrade av myndigheter vid flera tillfällen här i tråden. Det är bara att läsa bakåt. Verkar mer som att "släpp det fritt" är slagordet.

Uttalande "cannabis och dom övriga illegala droger är helt fria idag" får stå för dig. Jag ser inte så på saken.  (Och tydligen inte heller de som vill bryta gällande förbud och begränsningar)

Ofan, jag var ganska övertygad att det var just det jag strävar efter.

Kontrollerade av myndigheter ja, idag finns det ingen sån kontroll. förbudet gör även att en sån kontroll är omöjlig att införa.

Så länge en tioåring med en hundring på fickan har lättare att få tag på illegala droger framför den legala alkohol så står jag kvar vid att alla droger är fria idag förutom alkohol som har fungerande restriktioner på sig och säljs till myndigt folk.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:22:41 följande:
    Om ett förbud finns i vår lagstiftning, så är det brottsligt, oavsett vad du försöker få  det till. Att färre skulle dricka sprit för att man legaliserar cannabis tror jag inte ett dugg på. Jag skulle då inte ändra mina vanor, och inte de jag känner som inte nyttjar narkotika heller.

Om man tar bort förbudet så är det inte längre brottsligt.

Drick du din sprit om det får dig att må bra, men tvinga andra till detsamma.
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:24:23 följande:
    OK, "självklart" är ett nytt begrepp inom medicinsk evidens och vetenskapsteori. Jag ska använda det nästa gång jag möter någon som inte köper mina forskningsresultat.  *suck*

Ursäkta, logiskt då.
    Känner som sagt många som väljer att inte röka framför vakter på en pub av dom uppenbara konsekvenser det skulle innebära.
    Vid avskaffning av förbudet skulle dessa välja bort alkohol till förmån av cannabis.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)