kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:39:11 följande:
Precis.
ja, sätter man en konkurrenskraftig pris på produkten så slår man ut den illegala handeln eller åtminstone minimerar den till obefintlig storlek.
Samma sak man skulle kunna göra med spriten idag om man valde att konkurera och inte försöka minska på konsumtionen med överpriser.
Samma sak som jag skrev i inlägg #428. Den svenska alkoholpolitiken bygger på en restriktiv hålning till begreppet tillgängliget. Höga skatter, inget nattöppet på Systemet, hög åldersgräns osv. Det finns RIKLIGT med väl underbyggda studier som visar att ökad tillgänglighet föder ökat bruk och missbruk. Inget snack om saken.
Din tanke är alltså att cannabis ska säljas under "kontrollerade former" på Systembolaget (motsvarande) med till en sådan tillgänglighet och ett sådant pris att det inte lönar sig att ta in skatte- och momsfritt från baltikum och Tyskland? Då tror jag att din dröm är en ren utopi.
Legaliserat cannabis på Systemet i framtiden? Kanske... Inte omöjligt i min värld.
Cannabis för tonårigar, billigt och bra i Svergie i framtiden? Knappast. Och med en mer restriktiv hållning än så kommer den svarta marknaden att florera fritt, precis som med alkoholen idag.
Du får helt enkelt bestämma dig för vilka frågor ditt nya parti ska driva inför nästa val. "Lättare drogåtkomst för ungdomar under 20!" kan vara en paroll för dig. Lycka till!