Doktorn skrev 2011-08-02 14:55:03 följande:
Snälla nån, nu är du verkligen ute och cyklar på två punkter.
För det första kan man utan vidare vara för att svensk lag ska följas utan att behöva ta minsta hänsyn till att den som köper illegala droger själv sätter sig i klistret. Ingen har tvingat någon att köpa cannabis (eller i vart fall lär det inte vara särskilt många som gjort det under pistolhot) och enligt cannabisförespråkare är det inte vanebildande, vilket gör att man inte heller kan skylla på drogsuget. Varje bong och hövding är inköpt i full medvetenhet om att man skiter i lagen. Precis som att jag inte har rätt att spotta på trafikpolisen som klockar mig i 90 på 70-sträcka. Ett lagbrott är ett lagbrott. Om det nu inte är vanebildande eller påverkar livet på annat sätt alls så får väl alla cannabisbrukare göra ett litet uppehåll i rökningen tills lagen är ändrad (ni är ju enligt egen utsago redan i majoritet?). Eller är det för svårt att sluta med den icke vanebildande drogen?
För det andra ska man i varje diskussion skilja på fakta (av typen "i Sverige infördes förbud mot cannabis år 1939") och personliga åsikter (av typen "jag tycker att cannabis luktar illa"). Fakta kan vara rätt eller fel, och att stoltsera med felaktiga fakta är vilseledande. Däremot har alla rätt till en personlig åsikt, och har också rätt att uttrycka den. Personliga åsikter kan vara faktaunderbyggda, men behöver självfallet inte alls vara så.
Det viktiga är att man kan SKILJA på dem. Så gör det från och med nu, istället för att blanda ihop dem.
Kan och kan, vi har sett i historien vad blint lydnad leder till och jag förväntar mig faktiskt mer av vuxna idag än att utan att ifrågasätta följa lagar endast för att dom finns.
Sen tycker jag inte att man kan hänga lagstiftningen på drogbrukaren, det är inte drogbrukare som har skapat helvetet omkring oss utan dom får snällt anpassa sig efter omständigheter skapta av andra.
Det är den som har begått första felet som bär skulden till situationen, inte den som tvingas in i den.
Vem har sagt att cannabis inte är vanebildande? Det som stämmer är att cannabis är inte beroendeframkallande
Självklart har du ingen rätt att spotta på polisen, vad har det med cannabisrökning att göra?
Ja det är svårt att sluta berusa sig, människan har inte lyckats sen vi började med det, ser ingen förändring på det området komma snart.