• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 14:55:27 följande:
    Jag uppskattar ditt ärliga svar. Personligen delade jag din åsikt tidigare och rättfärdigade den med att samhället skall verka för en så frisk och hälsosam befolkning som möjligt. När jag sedan skrapade på ytan upptäckte en rad motsägelser och en politik som gör mer skada än nytta. Och som dessutom verkar inte kunna rättfärdigas varken pragmatiskt eller vetenskapligt.

Cannabiskulturen har inte samma tyngd, men å andra sidan är det ju 75 miljoner cannabiskonsumenter i Europa. Det finns massor musik (reagge,hiphop t.ex.), böcker, film (Pinapple Express, Wack) och TV-seriver (That 70's show / Weeds). Bortsett från detta så finns det massor av cannabisreferenser i en stor del av populärkulturen idag, i synnerhet den amerikanska. Mestadels förskönande likt alkoholen, de enda som demoniserar den är just media och etablissemanget.

Jag önskar att jag hade kunnat göra något mer konkret för att legalisera cannabis, men i dagsläget kan jag inte mer än att debattera. Tyvärr är det ett enormt stigma att vara pro-cannabis offentligt. Jag skulle t.ex. bli av med mitt jobb om det kom fram att jag är pro-cannabis enligt företagets policy.
    Ja, det är svårt att stiga fram som pro-cannabis, men det är kanske det som krävs?  Om det nu stämmer att cannabisförespråkarna är i majoritet så är det dags att kliva ut ur garderoben och visa oss andra vad som gäller.  Lycka till!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:55:03 följande:
    Snälla nån, nu är du verkligen ute och cyklar på två punkter.

För det första kan man utan vidare vara för att svensk lag ska följas utan att behöva ta minsta hänsyn till att den som köper illegala droger själv sätter sig i klistret.  Ingen har tvingat någon att köpa cannabis (eller i vart fall lär det inte vara särskilt många som gjort det under pistolhot) och enligt cannabisförespråkare är det inte vanebildande, vilket gör att man inte heller kan skylla på drogsuget. Varje bong och hövding är inköpt i full medvetenhet om att man skiter i lagen.  Precis som att jag inte har rätt att spotta på trafikpolisen som klockar mig i 90 på 70-sträcka.  Ett lagbrott är ett lagbrott.  Om det nu inte är vanebildande eller påverkar livet på annat sätt alls så får väl alla cannabisbrukare göra ett litet uppehåll i rökningen tills lagen är ändrad (ni är ju enligt egen utsago redan i majoritet?).  Eller är det för svårt att sluta med den icke vanebildande drogen?

För det andra ska man i varje diskussion skilja på fakta (av typen "i Sverige infördes förbud mot cannabis år 1939") och personliga åsikter (av typen "jag tycker att cannabis luktar illa").  Fakta kan vara rätt eller fel, och att stoltsera med felaktiga fakta är vilseledande.  Däremot har alla rätt till en personlig åsikt, och har också rätt att uttrycka den. Personliga åsikter kan vara faktaunderbyggda, men behöver självfallet inte alls vara så.
    Det viktiga är att man kan SKILJA på dem.  Så gör det från och med nu, istället för att blanda ihop dem.

Kan och kan, vi har sett i historien vad blint lydnad leder till och jag förväntar mig faktiskt mer av vuxna idag än att utan att ifrågasätta följa lagar endast för att dom finns.
    Sen tycker jag inte att man kan hänga lagstiftningen på drogbrukaren, det är inte drogbrukare som har skapat helvetet omkring oss utan dom får snällt anpassa sig efter omständigheter skapta av andra.
    Det är den som har begått första felet som bär skulden till situationen, inte den som tvingas in i den.

Vem har sagt att cannabis inte är vanebildande? Det som stämmer är att cannabis är inte beroendeframkallande
    Självklart har du ingen rätt att spotta på polisen, vad har det med cannabisrökning att göra?

Ja det är svårt att sluta berusa sig, människan har inte lyckats sen vi började med det, ser ingen förändring på det området komma snart.
  • Neblina
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 15:00:12 följande:
    Ja, men det kallas ju också för fördomar. Jag kan t.ex. hävda att kvinnor är svagare fysiskt och mentalt eftersom att jag upplever detta. Kvinnor har lättare till gråten och är oftast rädda. Dessutom tappar de massor av blod varje månad och djur som tappar blod blir svaga. Kvinnor är beroende av mäns mentala styrka för att vara välmående. Titta bara på alla ensamstående mammor som lever i misär.
    Jaha så nu har man fördommar för att man har sett flera som börjat med cannabis och när de inte upplever samma känsla går de över till tyngre saker. Spännande...
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Nej men hallå! Nu får ni sluta med påhoppen, man kan faktiskt disskutera utan att gå till angrepp och förminska ned varandra!
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 15:00:40 följande:
    Jag har massor att komma med, men jag ser inte vinsten att dela det med någon som varken lyssnar eller tar det till sig. Du ställde en fråga och fick ett svar. Är du inte nöjd med det, så vad kan jag göra åt den saken?!

Men ta fram det då, annars är det ingen vidare mening att du så kallat diskuterar.
  • Korsriddaren
    Neblina skrev 2011-08-02 15:04:35 följande:
    Nej men hallå! Nu får ni sluta med påhoppen, man kan faktiskt disskutera utan att gå till angrepp och förminska ned varandra!
    Lugn och fin, det är ingen som förminskar någon i tråden. Jag har sett ett par misslyckade försök till det, men det är allt. Glad
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 15:03:16 följande:
    Kan och kan, vi har sett i historien vad blint lydnad leder till och jag förväntar mig faktiskt mer av vuxna idag än att utan att ifrågasätta följa lagar endast för att dom finns.
    Sen tycker jag inte att man kan hänga lagstiftningen på drogbrukaren, det är inte drogbrukare som har skapat helvetet omkring oss utan dom får snällt anpassa sig efter omständigheter skapta av andra.
    Det är den som har begått första felet som bär skulden till situationen, inte den som tvingas in i den.

Vem har sagt att cannabis inte är vanebildande? Det som stämmer är att cannabis är inte beroendeframkallande
    Självklart har du ingen rätt att spotta på polisen, vad har det med cannabisrökning att göra?

Ja det är svårt att sluta berusa sig, människan har inte lyckats sen vi började med det, ser ingen förändring på det området komma snart.
    Så bra att du inte kritiserade mig när jag lärde dig skillanden på personlig åsikt och fakta. Då kan vi gå vidare:

Vuxna medborgare SKA ifrågasätta lagar, det är så lagar utvecklas när ett samhälle förändras. Vuxna medborgare ska okså FÖLJA lagar, det är så ett samhälle hålls ihop.  Du är mycket för sammanblandningar, men håll gärna isär samhällsdebatter runt lagändringar (som ska förekomma i media och i samhället dagligen) och kriminella handlingar (som alltid ska stävjas i samhället).

Det är INTE synd om drogbrukare som medvetet bryter mot lagen och blir upptäckta.

Kan du förklara vem som "tvingas in i" situationen runt drogbrukaren?  Är det cannabisbrukaren som sökt upp sin langare, betalat för drogen och tar med den hem som "tvingats in"?
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 15:03:02 följande:
    Ja, det är svårt att stiga fram som pro-cannabis, men det är kanske det som krävs?  Om det nu stämmer att cannabisförespråkarna är i majoritet så är det dags att kliva ut ur garderoben och visa oss andra vad som gäller.  Lycka till!
    Jag har aldrig påstått att majoriteten i Sverige är pro-cannabis och det skulle förvåna mig om det vore så.

Cannabis har demoniserats av staten i ett halvt sekel och svensken har matats med propaganda enda sedan hon/han satte sin fot i statens läroverk. Media har tjänat på att skapa löpsedlar och demonisera cannabis. Varför skulle majoriteten av de som inte behövt ifrågasätta cannabisförbudet lämna den bekväma konforma filen?

Tyvärr är det så att cannabisförbudet är icke-ifrågasatt i den offentliga debatten.
    One by one, one by one.
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 15:09:16 följande:
    Jag har aldrig påstått att majoriteten i Sverige är pro-cannabis och det skulle förvåna mig om det vore så.

Cannabis har demoniserats av staten i ett halvt sekel och svensken har matats med propaganda enda sedan hon/han satte sin fot i statens läroverk. Media har tjänat på att skapa löpsedlar och demonisera cannabis. Varför skulle majoriteten av de som inte behövt ifrågasätta cannabisförbudet lämna den bekväma konforma filen?

Tyvärr är det så att cannabisförbudet är icke-ifrågasatt i den offentliga debatten.
    Det är mycket möjligt att du har rätt.
  • Krokig Krokofant
    Neblina skrev 2011-08-02 15:03:35 följande:
    Jaha så nu har man fördommar för att man har sett flera som börjat med cannabis och när de inte upplever samma känsla går de över till tyngre saker. Spännande...
    Ja, eftersom att majoriteten av dem som börjar med cannabis går inte över till tyngre droger. Danmark är det land i Europa där de felsta testat cannabis. Uppemot 50% - jag kan tänka mig att i Köpenhamnsområdet är siffran mycket högre. Trots det är inte de flesta danskar tunga narkomaner. Och en stor del av de hemlösa tunga narkomaner i Köpenhamn är svenska metadonflyktningar.

Hur bemöter du min empiriska slutsats? Jag har jobbat 8 år i Köpenhamn.
    One by one, one by one.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)