2ggrpappa skrev 2011-08-02 02:43:09 följande:
Men kan användandet av Cannabis bidra till ett "sug" efter en häftigare kick? Cannabis är olagligt och de som röker vet om att de gör nåt olagligt. Det är väl lätt hänt att man röker på fler gånger efter ett tag, för att få sitt rus. Om man hör talas om andra droger och deras rus så blir man kanske lite sugen på att testa de, och efter som de också är olagliga så spelar det ingen roll. (bara en tanke jag har) Jag skulle kunna skriva att jag tror och anser att cannibisruset kan få folk att vilja söka efter andra "häftigare" rus, för det är väl det går ut på att berusa sig?
Sedan kan man väl säga att av de där 100000-tals som användet cannabis, så är det väl inte alla som kan hantera sitt brukande? Jag menar att några röker på bara för att deras kropp behöver det. Det kanske är de som går över till tyngre droger senare i livet. (fortfarande bara en tanke)
Jag tror absolut inte att användandet av cannabis bidrar till ett sug efter en häftigare kick. Anser du t.ex. att alkoholruset gör att du blir intresserad av tyngre droger? Majoriteten av de som provar cannabis går inte vidare just av den anledningen att tyngre droger är farligare.
Du kan få en kick helt lagligt genom att inhalera bensin, det är bara att knalla ner till närmaste ICA och köpa kemiskt ren bensin på flaska. Problemet är bara att du skadar din hjärna avsevärt. Jag som upplevt både alkoholrus och cannabisrus ett otal gånger ser det inte som attraktivt att boffa bensin och det gör inte majoriteten av alla cannabis- och alkoholkonsumenter heller.
De personer som väljer att gå över till tyngre droger gör det av andra anledningar än att de rökt cannabis. Det kan handla om att man vill utforska vilka sinnestillstånd olika droger försätter en i eller ren och skär självdestruktivitet. Det finns ju också de som blivit beroende av mediciner så som antidepressiva eller smärtstillande, listan kan göras lång. Men dessa är inte den typiska cannabiskonsumenten.
Självklart finns det de cannabiskonsumenter som inte kan hantera sitt rökande på en förnuftig nivå, men det har ingeting med cannabis att göra. Det finns personer som inte klarar av att sköta sin ekonomi, ska ekonomi förbjudas? Det finns personer som inte kan sköta sina husdjur, ska husdjur förbjudas?