• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • carnitas01
    Neblina skrev 2011-08-01 19:11:19 följande:
    Jaha så då har dessa personer inte dött då menar du eftersom man inte får ha åsikter baserat på saker som har hänt. åter igen skillnaden mellan att ha en personlig åsikt och hävda något, är två helt skillda ting.
    Vill folk ta åt sig så varsegod, jag är emot droger liksom många andra.
    En åsikt inte mycket värd mot fakta fakltiskt, och det är ett faktum att gateway teorin är inte mer en en teori som inte visar sig i verkligheten.

Sen att du har en åsikt som är att du är emot droger kan jag respektera, så länge du inte anser det är okey att tvinga folk och skada folk för att upprätthålla din åsikt.
    Det är då en åsikt är farlig till och med.
  • carnitas01
    The past is now skrev 2011-08-01 19:40:28 följande:
    Det tror inte jag...att det krävs mycker mer än så alltså. Är du tillfälligt i en svacka i livet räcker nog...
    Svackan i livet är inte avgörande, drogval är mer avgörande i så fall.
    CB så får det vara en jävligt lång svacka om du ska bli missbrukare.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 10:25:45 följande:
    Skrämmande att se att 60% tycker att det är ok att röka på. Sorgligt...
    Varför?
    Antar att dessa 60% har en betydligt större uppfattning om vad CB verkligen är och dessa faror.
    Och då ser inte CB nått som farligt.

Sen kan jag även tänka mig en stor portion av dessa 60% förstår skadorna som är icke relaterade till själva cannabiset.
    Utan kommer från lagar, straff och stigmatisering av drogen är såpass extrem mot själva cannabisens direkta skadeverkningar.
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 10:39:20 följande:
    Varför?
    Antar att dessa 60% har en betydligt större uppfattning om vad CB verkligen är och dessa faror.
    Och då ser inte CB nått som farligt.

Sen kan jag även tänka mig en stor portion av dessa 60% förstår skadorna som är icke relaterade till själva cannabiset.
    Utan kommer från lagar, straff och stigmatisering av drogen är såpass extrem mot själva cannabisens direkta skadeverkningar.
    Om man väljer att leva i, och förhålla sig till hur verkligheten ser ut;

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.

• Det är enligt svensk lag förbjudet att använda cannabis, oavsett vad man tycker om våra lagar.

• Många arbetsplatser tilämpar drog- och alkoholtest genom blodprov vid och under anställning.

• Polisen testar numera bilförare även för narkotikabruk, och inte bara alkohol. Det är de facto mycket farligt att köra bil påverkad av cannabis, och trenden är stigande enligt polisen, eftersom många inte ser lika hårt på att röka och köra bil, som att dricka och köra bil. (Skall bli mycket intressant att se när statistiken är komplett, hur många som dödas i trafiken för att föraren varit cannabispåverkad.)

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.

Därför tycker jag att det är synnerligen tragiskt att så många som 60% tycker att detta är ok. 
  • Quickman

Skrämmande att nästan 40% har röstat nej. Bara så ni vet så är alkohol farligare än cannabis, men om frågan hade lydit: "är det ok att testa att dricka alkohol" så är jag säker på att svaret hade sett annorlunda ut.

Har inte folk förmågan att ifrågasätta? Anser ni att någonting är farligt bara för att staten säger det? Hela drogdebatten är helt bizarr. Ta khat till exempel. En drog som är mindre farlig än kaffe, men ändå förbjuden. 

• Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 11:22:10 följande:
    Skrämmande att nästan 40% har röstat nej. Bara så ni vet så är alkohol farligare än cannabis, men om frågan hade lydit: "är det ok att testa att dricka alkohol" så är jag säker på att svaret hade sett annorlunda ut.

Har inte folk förmågan att ifrågasätta? Anser ni att någonting är farligt bara för att staten säger det? Hela drogdebatten är helt bizarr. Ta khat till exempel. En drog som är mindre farlig än kaffe, men ändå förbjuden. 
    Två fel ger inte ett rätt och cannabis är olagligt, det är inte alkohol.
  • 2ggrpappa
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 08:56:45 följande:
    Jag tror absolut inte att användandet av cannabis bidrar till ett sug efter en häftigare kick. Anser du t.ex. att alkoholruset gör att du blir intresserad av tyngre droger? Majoriteten av de som provar cannabis går inte vidare just av den anledningen att tyngre droger är farligare.

Du kan få en kick helt lagligt genom att inhalera bensin, det är bara att knalla ner till närmaste ICA och köpa kemiskt ren bensin på flaska. Problemet är bara att du skadar din hjärna avsevärt. Jag som upplevt både alkoholrus och cannabisrus ett otal gånger ser det inte som attraktivt att boffa bensin och det gör inte majoriteten av alla cannabis- och alkoholkonsumenter heller.

De personer som väljer att gå över till tyngre droger gör det av andra anledningar än att de rökt cannabis. Det kan handla om att man vill utforska vilka sinnestillstånd olika droger försätter en i eller ren och skär självdestruktivitet. Det finns ju också de som blivit beroende av mediciner så som antidepressiva eller smärtstillande, listan kan göras lång. Men dessa är inte den typiska cannabiskonsumenten.

Självklart finns det de cannabiskonsumenter som inte kan hantera sitt rökande på en förnuftig nivå, men det har ingeting med cannabis att göra. Det finns personer som inte klarar av att sköta sin ekonomi, ska ekonomi förbjudas? Det finns personer som inte kan sköta sina husdjur, ska husdjur förbjudas?
    Okej, du kanske har rätt i att cannabis inte bidrar till ett sug efter tyngre droger, inte bara för att man använder det. Som Slats skriver att det är psykiskt, suget. och det stämmer nog, vet inte. Jag skriver inte att det är så utan frågar om det kan vara så. Jag vet inte så mycket om ämnet men lite iaf. Det är väl lättare att man börjar med tyngre droger om man har använt cannabis? det är därför vissa påstår att det är inkörtsporten. Eftersom alkoholen är laglig så tycker inte de flesta människor att den kan vara en inkörtsport, men men. Visst det finns en massa man kan bli beroende av som inte är förbjudet.
    Nu är det ju så att cannabis är olagligt och då får man ju ta det som det.
    Sedan är det en annan diskution om man skall legalisera det.

Jag vet inte varför det är förbjudet, om det är att de som styr tror att människan skall skadas av användandet.
    Heter det GHB? det iaf dör ju folk av och det är väl olagligt. Det är tydligen svårdoserat så det är lätt att ta för mycket, och det kan orsaka död. Det är väl det som de som styr vill undvika att folk dör av någonting de själva har intagit. Det kan vara så med drogerna också.
    Kanske därför de jagar livet ur rökarna, höjer tobakspriset och skaffa en massa rökförbud.

Cannabiskonsumenter som inte kan hantera sitt rökande, men visst är det väl cannabisets fel?
    För de som röker vill ju ha ruset det är därför de röker.
    De kan ju inte röka vanliga cigg för det är cannabisruset de är ute efter.
    Det här går att diskutera länge, intressant tycker jag.

Jag får väl skriva att allt jag skriver är vad jag tror för jag vet inte så mycket om det.
    Vill ju inte att folk skall tro att jag är någon besserwisser :)

En fråga: Finns det någonting negativt med cannabis? (förutom att det är olagligt, dyrt och svårt att få tag...)
  • Korsriddaren
    2ggrpappa skrev 2011-08-02 11:31:22 följande:
    Okej, du kanske har rätt i att cannabis inte bidrar till ett sug efter tyngre droger, inte bara för att man använder det. Som Slats skriver att det är psykiskt, suget. och det stämmer nog, vet inte. Jag skriver inte att det är så utan frågar om det kan vara så. Jag vet inte så mycket om ämnet men lite iaf. Det är väl lättare att man börjar med tyngre droger om man har använt cannabis? det är därför vissa påstår att det är inkörtsporten. Eftersom alkoholen är laglig så tycker inte de flesta människor att den kan vara en inkörtsport, men men. Visst det finns en massa man kan bli beroende av som inte är förbjudet.
    Nu är det ju så att cannabis är olagligt och då får man ju ta det som det.
    Sedan är det en annan diskution om man skall legalisera det.

Jag vet inte varför det är förbjudet, om det är att de som styr tror att människan skall skadas av användandet.
    Heter det GHB? det iaf dör ju folk av och det är väl olagligt. Det är tydligen svårdoserat så det är lätt att ta för mycket, och det kan orsaka död. Det är väl det som de som styr vill undvika att folk dör av någonting de själva har intagit. Det kan vara så med drogerna också.
    Kanske därför de jagar livet ur rökarna, höjer tobakspriset och skaffa en massa rökförbud.

Cannabiskonsumenter som inte kan hantera sitt rökande, men visst är det väl cannabisets fel?
    För de som röker vill ju ha ruset det är därför de röker.
    De kan ju inte röka vanliga cigg för det är cannabisruset de är ute efter.
    Det här går att diskutera länge, intressant tycker jag.

Jag får väl skriva att allt jag skriver är vad jag tror för jag vet inte så mycket om det.
    Vill ju inte att folk skall tro att jag är någon besserwisser :)

En fråga: Finns det någonting negativt med cannabis? (förutom att det är olagligt, dyrt och svårt att få tag...)
    Läs mina punkter i inlägg 275#.
  • Quickman
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:12:04 följande:
    Om man väljer att leva i, och förhålla sig till hur verkligheten ser ut;

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.

• Det är enligt svensk lag förbjudet att använda cannabis, oavsett vad man tycker om våra lagar.

• Många arbetsplatser tilämpar drog- och alkoholtest genom blodprov vid och under anställning.

• Polisen testar numera bilförare även för narkotikabruk, och inte bara alkohol. Det är de facto mycket farligt att köra bil påverkad av cannabis, och trenden är stigande enligt polisen, eftersom många inte ser lika hårt på att röka och köra bil, som att dricka och köra bil. (Skall bli mycket intressant att se när statistiken är komplett, hur många som dödas i trafiken för att föraren varit cannabispåverkad.)

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.

Därför tycker jag att det är synnerligen tragiskt att så många som 60% tycker att detta är ok. 
    * Det största problemet med cannabis är att de som röker tvingas att bidra till den organiserade brottsligheten. Detta är dock ett lätt problem att lösa - legalisera det så kommer den statliga/privata marknaden konkurrera ut den illegala.

* Det där är ett värdelöst argument. För inte allt för länge sen var både hustru- och barnaga tillåtet i Sverige. Men bara för det betyder det inte att det var en bra grej att syssla med det. Precis som att cannabis inte blir dåligt bara för att det är förbjudet. Nya lagar och regler uppstår när man ifrågasätter - inte när man accepterar.

* Vad har det med saken att göra?

* Det är farligare att köra bil påverkad av alkohol. Dessutom har inte det någonting med saken att göra. De flesta som dricker alkohol/röker cannabis kör inte bil efteråt.

* Det där får du gärna styrka på något sätt. 

För övrigt;

">

">

Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)