Inlägg från: Slats |Visa alla inlägg
  • Slats

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

missbruk är inte bra, oavsett vad det är man missbrukar. att både testa och bruka är helt okej för mig, oavsett vad det gäller. trivs man med det själv OCH kan sköta ett bra liv såsom jobb, inkomst, familj osv. så ser jag inget problem. man bestämmer själv vad man stoppar i kroppen. men personligen ser jag helst legalisering av cannabis samt illegalisering av tobak och alkohol. 

• Slats
    2ggrpappa skrev 2011-08-02 02:43:09 följande:
    Jag menar att några röker på bara för att deras kropp behöver det. 
    Cannabis är ej fysiskt beroendeframkallande, därför är detta påstående helt inkorrekt. Dock kan cannabis, liksom allting annat i världen, vara psykiskt beroendeframkallande. Det orsakas av psyket, ej plantan. 
  • Slats
    2ggrpappa skrev 2011-08-02 11:39:00 följande:
    Jo, det har du helt rätt i. Givetvis så menade jag att det ett psykiskt beroende som skapades. Tänkte inte på det när jag skrev mitt inlägg.

Intressant, du menar alltså att det finns ingenting som är fysikst beroendeframkallande? Måste jag fundera på.
    Detta är inte för att motbevisa dig, det är bara det att jag blev triggad att kolla upp det.

Beroendet skapas av psyket, inte av plantan, men om inte plantan hade haft de egenskaper den har...
    Ruset av cannabis kan bli beroendeframkallande? Kan man säga så då?

Intressant diskution tycker jag
    det är intressant, men en otroligt bred synpunkt också. jag tycker inte man kan fokusera på cannabis isåfall, eftersom det gäller psykologi och hur människan reagerar och agerar på olika upplevelser. jag själv har ingen större insikt i psykologi så jag tycker inte jag har mycket att tillföra. 
  • Slats
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:12:04 följande:
    • Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.
    En anledning att legalisera.
    • Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.
    En till anledning att legalisera.
  • Slats
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:07:14 följande:
    • Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.
    En anledning att legalisera.
    -Snarare en bra anledning att låta bli att använda det.

Självklart. Så länge det är illegalt. Jag vill inte sponsra brottslingar, det är just därför jag inte brukar cannabis.

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.
    En till anledning att legalisera.
    -För vi vill ha fler cancerpatienter och hjärskadade i samhället?! Haha, ja den var bra! 

Legaliseras och regleras drogen har staten kontroll över innehållet.
  • Slats
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:16:13 följande:
    I ditt huvud talar det för en legalisering. Svenska folket vill inte ha det, därför är det olagligt.
    när skedde denna folkomröstning? Obestämd
  • Slats
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:18:52 följande:
    Dina sista uttalanden påvisar inte någon högre utbildning gissar jag, att ni tom är så enfaldiga att ni sitter och käbblar med en läkare om "cannabisens positiva" egenskaper... ja, det är bara tragiskt.
    det som är tragiskt är väl snarare en läkare som ej tagit del av de senaste vetenskapliga studierna som publicerats gällande ämnet och ändå envisas med att cannabis endast har negativa egenskaper.
  • Slats
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:21:31 följande:
    Sov du på samhällslektionerna? Lagar skapas inte genom folkomröstning, utan genom folkvalda politiker som företräder våra intressen. Vill ni släppa drogerna fria så rösta på det parti som delar dessa värderingar.
    det var snarare en pik mot dagens sk. demokratiska samhälle. Flört
  • Slats
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:24:25 följande:
    Vad vet du om det? Du har inte en aning om vad Dr Kungen tagit del av eller inte.
    du kan väl skapa dina egna åsikter och argument istället för att haka på Dr Kungen? (som förövrigt kommer med väldigt bra argument!)
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)