Inlägg från: carnitas01 |Visa alla inlägg
  • carnitas01

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Krokig Krokofant skrev 2011-02-21 09:52:47 följande:
    Min pappa har troligen schizofreni och jag har rökt en hel del, det var inga problem.
    Du till ju definitivt en risk grupp.
    Kitsune skrev 2011-02-22 01:25:24 följande:
    Lycka till, nu menar jag inte för att du röker men för att min fick det när han var 40 (paranoid). Vet inte hur du lyckas vara utan osäkerheten 100 %. Jag röker inte ens men ibland i livet har man ibland ändå kommit över tanken och undrat "om den åldern".
    Du vet att CB inte skapar psykiska problem i sig?
    Utan bara triggar det som andra saker kan göra som tex alkohol, traumatiska händelser och stress också kan göra.
  • carnitas01
    jaghopparhögt skrev 2011-07-14 01:14:44 följande:
    Vette sjutton du om cb verkligen är så harmlöst. Jag tycker att rusnivån och bakfyllan på cb tyvärr är så låg att de många börjar röka det som cigaretter och snart går småpåverkade konstant. Och efter att ha rökt dagligen i ett år så märks skadorna absolut. Plus att det sliter väldigt mycket på lungorna, betydligt mer än vanlig tobak.

Alkohol är nog faktiskt bättre eftersom vanligt brukar oftast inte pallar för många fyllor på raken.
    Sliter på lungorna hur?
    Låter mer som man röker på fel sätt och drar in för varm rök.
    Det kan man knappast skylla på cannabisen utan på den som röker som gör ett handhavande fel.

Sen har vi den gamla myten att röka CB ger lungcancer, dett påstående grundar sig i att själva CB-röken innehåller höga mängder cancerogena ämnen.
    Dock säger forskning att cannabis inte ger lungcancer, utan tom har en viss skyddande effekt mot lungcancer.

Fast än alkoholens bakfyllor, så sägs det att ca10% får ett problematisk konsumtion av alkohol, medans på CB är det ca5%.
    Sen känner jag ingen som rökar CB varje dag, utan endast använder det som att förgylla sin tillvara vid valda tillfällen.
    Själv använder jag den bara mot smärta inför natten.
  • carnitas01
    Johanninen skrev 2011-07-14 12:22:26 följande:
    JAG tycker inte att det är okej. Jag ser ner på folk som känner behov av att hålla på med sånt. Sen vet jag att det finns olika åsikter i frågan, men INTE OKEJ är min åsikt.
    Baserat på vadå, endast en åsikt?
    Ska då din åsikt vara en riktlinje för resten av befolkningen?
  • carnitas01
    Johanninen skrev 2011-07-14 16:38:53 följande:
    Frågan var "Vad tycker ni?" Jag tycker inte att det är ok. Sen får andra knarkkrama hur mycket de vill, jag tycker i alla fall att det inte är okej, och inget kan ändra på den åsikten.

Och min åsikt är en riktlinje för mig och vilka jag väljer att umgås med. Visar det sig att någon i min umgängeskrets röker på, så väljer jag i fortsättningen bort att umgås med den personen. JAG vill inte ha sådant i min närhet.

Visste faktiskt inte att åsikter behövde vara grundade i forskning? Vilken färg är finast, blå eller grön? Kan tyvärr inte svara på det, finns ingen forskning i frågan?
    Det blir fel när din åsikt ska gälla andra, en påtvingande åsikt är det du har som anser man med åtgärder som i straff, förnedring osv är helt okey för din åsikt anser det är okey.

Sen att du är absolutist och det är din åsikt att det är bra för dig, visst okey för mig.
    Men när du anser det är okey att skada andra för att upprätthålla sin egen åsikt, då är vi jävligt fel ute.

Sen fallerar du totalt till att med ord förklara på vad din åsikt är baserad på, låter mest som massa fördomar.
  • carnitas01
    Neblina skrev 2011-08-01 19:11:19 följande:
    Jaha så då har dessa personer inte dött då menar du eftersom man inte får ha åsikter baserat på saker som har hänt. åter igen skillnaden mellan att ha en personlig åsikt och hävda något, är två helt skillda ting.
    Vill folk ta åt sig så varsegod, jag är emot droger liksom många andra.
    En åsikt inte mycket värd mot fakta fakltiskt, och det är ett faktum att gateway teorin är inte mer en en teori som inte visar sig i verkligheten.

Sen att du har en åsikt som är att du är emot droger kan jag respektera, så länge du inte anser det är okey att tvinga folk och skada folk för att upprätthålla din åsikt.
    Det är då en åsikt är farlig till och med.
  • carnitas01
    The past is now skrev 2011-08-01 19:40:28 följande:
    Det tror inte jag...att det krävs mycker mer än så alltså. Är du tillfälligt i en svacka i livet räcker nog...
    Svackan i livet är inte avgörande, drogval är mer avgörande i så fall.
    CB så får det vara en jävligt lång svacka om du ska bli missbrukare.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 10:25:45 följande:
    Skrämmande att se att 60% tycker att det är ok att röka på. Sorgligt...
    Varför?
    Antar att dessa 60% har en betydligt större uppfattning om vad CB verkligen är och dessa faror.
    Och då ser inte CB nått som farligt.

Sen kan jag även tänka mig en stor portion av dessa 60% förstår skadorna som är icke relaterade till själva cannabiset.
    Utan kommer från lagar, straff och stigmatisering av drogen är såpass extrem mot själva cannabisens direkta skadeverkningar.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:12:04 följande:
    Om man väljer att leva i, och förhålla sig till hur verkligheten ser ut;

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.

• Det är enligt svensk lag förbjudet att använda cannabis, oavsett vad man tycker om våra lagar.

• Många arbetsplatser tilämpar drog- och alkoholtest genom blodprov vid och under anställning.

• Polisen testar numera bilförare även för narkotikabruk, och inte bara alkohol. Det är de facto mycket farligt att köra bil påverkad av cannabis, och trenden är stigande enligt polisen, eftersom många inte ser lika hårt på att röka och köra bil, som att dricka och köra bil. (Skall bli mycket intressant att se när statistiken är komplett, hur många som dödas i trafiken för att föraren varit cannabispåverkad.)

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.

Därför tycker jag att det är synnerligen tragiskt att så många som 60% tycker att detta är ok. 
    Det är förbudet som föder den organiserade brottsligheten med inkomster från CB, folk kommer itne sluta röka.
    Så där tar ju du upp en av de större legaliserings punkterna = ta brot inkomster från kriminella nätverk. Vi bryter mot lagar på dagligbasis utan att det rör oss i ryggen.
    Och röka Cb är ju ett offerslöst brott, så folk har inga större problem med att röka sig en joint som så. Jaha, till vilken nytta?
    De testar ju sällan för om de är onyktra, utan bara kör urinprov som bara visar om det förekommit droger i kroppen ett visst tidspann.
    Hade de testat nykterhet, ja då hade ju det varit bra. Att köra onykter av CB är inte speciellt farligt, inte som alkohol som är totalt livsfarligt.
    Finns tester i kontrollerad miljö som visar på att körförmåga inte förminskas. Din sista punkt är så fel så det får du göra om :p
    Tror du en fett klump behöver bindemedel *facepalm* Förstår att du tycker 60% är hemskt, men ta du läs upp dig på ställen som har en mer aktabaserad orientering än FHI, CAN och liknande ställen.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 11:52:09 följande:
    Att cannabis tillskollnad från alkohol har "medicinska effekter" är ett argument du måste släppa om du vill bli tagen på allvar.

Alkolhol är milt blodförtunnande och har därutöver ångestlindrande (och beroendeframkallande) egenskaper. Samtliga är naturligtvis "medicinska" om man vill använda det uttrycket.
    Morfin är ett rent naturpreparat från opiumvallmon som naturligtvis har "medicinska effekter".

Om du syftar på att cannabis, till skillnad från alkolhol, skulle vara positivt/läkande för kroppen är minst lika fel. Cannabis är inte "allmänt helande" utan KAN ha specifika användningsområden, t.ex. vid multipel skleros.  Alkohol har på samma sätt specifika användningsområden medicinskt, t.ex. vid metanolförgiftning.

Så snälla släpp påståendet att cannabis till skillnad från alhohol har "medicinska effekter" - det blir liksom bara fel när du skriver så.  Håll dig till de andra argumenten.
    Fattar inte hur morfin kommer in i det hela, som används i rätt så begränsad omfattning mot de syntetiska/halv syntetiska morfinpreparaten.

Allmänt helande är att ta i, men det är åt det hållet.
    Det system som CB påverkar handar ens hälsa rejält.
    Sen den medicinska användningsområden av Cb är ofantligt stort, inte som alkohols få områden där den gör nytta.
    Men alkohol är en dålig jämförelse medicinskt pga fördelarna kvävs av alla nackdelar.
    Det problemet har inte CB som har inte möjlighet att skada nått i sig självt.
  • carnitas01
    2ggrpappa skrev 2011-08-02 12:03:18 följande:

Till de som tycker det är okej att testa cannabis:

Finns det någonting negativt med cannabis? (förutom svårt att få tag i, dyrt, olagligt osv)

Jag tycker det intressant att diskutera detta.

Vid sporadiskt bruk så finns det inget.
    Vid missbruk si finns det en del, men inte speciellt mycket av substansen i sig självt, pga det som sker vid missbruk drar sig tillbaka efter avslutad konsumtion.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)