Inlägg från: carnitas01 |Visa alla inlägg
  • carnitas01

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Ikka skrev 2011-08-02 18:18:08 följande:
    Jag svarade nej, i Sverige är det olagligt och det tycker jag är jädrigt bra. Det finns väldigt många anledningar till att det bör förbli så också. 

Samtidigt, människan är en väldigt nyfiken varelse och jag dömer inte ut någon som går över gränsen och testar - handlar inte om det. Alla kan göra misstag eller låta sin nyfikenhet vinna i stundens hetta liksom. Inte en big deal på det sättet. Bryr mig inte om ifall en människa har testat en gång eller ingen gång alls, lägger inget värde i det,  däremot kan det ju bli kinkigare än så av att låta nyfikenheten vinna i värsta fall när det kommer till droger...

För mig hade det inte varit ok att ens testa en enda gång med tanke på vad skiten kan göra med en, kroppsligt och psykiskt. Har sett det hända på relativt nära håll, de flesta av dem har tagit sig helskinnade ur det hela så småningom och mår bra i dag men råkade illa ut på vägen nedåt så att säga.

Dessa droger det skrivs om här brukar vara inkörsporten till starkare grejer, därför tycker jag det är bra med noll tolerans och att vi inte legaliserar skiten.

Och ja, jag vet att alkohol också går att missbruka, liksom mat, tobak etc. etc., men vad de kemiska substanser som finns i droger gör med hjärnan som kan bli bestående skrämmer skiten ur mig. Människan som fanns före drogerna kan helt suddas bort och bli något annat.  Värst av alla tänkbara missbruk enligt mig. Det värsta är att det kan räcka med att ha testat en gång för att vilja ha mer, därför skulle det inte kännas rätt, eller jag skulle inte våga, testa ens en enda gång - oavsett om det blev legaliserat här eller inte....
    Vad är det som ska hända om man intar cannabsi tror du?

Och gateway teorin är nått som inte existerar.
    Det finns inget i cannabis som gör att man vill ta tyngre droger.
    Inte i koffein, alkohol eller cigg heller som är garanterat före cannabis.
  • carnitas01
    Neblina skrev 2011-08-02 19:20:01 följande:
    Spelar ingen roll hur jag än förklarar och förklarar.
    Så ni får fortsätta diskussionen utan mig, jag vägrar försköna cannabis, och min åsikt är att det är inkörningsporten sedan vad ni tycker om mina åsikter spelar mig föga roll faktiskt.
    Handlar inte om att försköna cannabis, utan inte ge den egenskaper cannabis INTE har.
    Gateway teorin är en egenskap cannabis inte har och spelar liksom ingen roll i din empiriska erfarenhet är för den kan inte appliceras på samtliga som testar/nyttjar cannabis.

Din åsikt är tyvärr grundad på för lite underlag för kunna spridas som en sanning, som jag anser du försöker göra med din åsikt.

Det är extremt viktigt att man håller sig till fakta i denna typ av diskussioner, fara med osanning "för the greater good" funkar inte.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 20:57:01 följande:
    Eftersom det förefaller att jag och Dr Kungen är de enda aktiva i den här tråden med mer än grundskola, och Dr Kungen är medicinskt utbildad, så blir han självfallet den medicinska expertisen i sammanhanget. Du kan vara hur stöddig du vill, det förtar ändå inte det faktum att du inte kan mäta dig med Dr Kungen när det gäller just medicinsk kunskap.
    Tycker inte du ska ens komma nära att vara såpass kunnig som han är i nått område för huvudtaget.
    Dr Kungen har inte diskuterat speciellt mycket kring det medicinska och CB heller för den delen.

Och att du ska glänsa i hans kunnighet är tyvärr tragiskt se dig göra.
    Just pga du visat att du inte kan ett skit om ämnet.

Sen när det kommer till medicinsk kunskap och cannabis, så kan jag lugnt säga att han är en novis i området.
    Var itne länge sedan han påstod att det fanns NOLL medicinsk användning av cannabis.
    Nu har han sträckt sig till viss smärtlindring.
    Och pratar han med sin kollegor som skriver ut cannabis medicin idag i SE, så skulle hans kunskaper i ämnet antagligen överstiga mina om cCB som medicin.

Dock är han inte där än.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 21:02:56 följande:
    Ett gott tips är att slå upp ordet empiri först. Du har inga empiriska åsikter (det finns inte ens som begrepp), då empiri baseras på vetenskapliga prövningar, vilket inte personliga erfarenheter på ett ickevetenskapligt plan kan räknas som, någonsin.
    "Empiriker eller Empirist är en person som menar att endast det som bevisats erfarenhetsmässigt kan betraktas som tillförlitligt."
    Detta ord använs för såna som vill säga att just det upplever är en universal sanning, och att du kommer med fakta som säger annat är betydelselöst.
    Som Neblina gör, använder sin erfarenhet som fakta.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 21:04:09 följande:
    Vad grundar du det på? Med tanke på förbudssveriges historia, är detta föga troligt.
    Pratet kring cannabis har förändrats radikalt mot för 2år sedan.
    Och givetvis en gissning, men varför kan vi skönja så många "debatter" i TV för som vi nu gjort?
    Sen är itne debatt rätt ord, men båda sidor har fått säga några meningar i alla fall.

Sen har Ju vår folkhälso minister maria larsson själv sagt att vi behöver 50miljoner för ändra folks lättare attityd om cannabis.
    Just för den har gått kraftigt åt att "CB det är la inget".
    Dessa 50millar säger att jag har rätt om detta.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 21:27:12 följande:
    Just det, VETENSKAPLIG erfarenhet!!!
    Detta sätt att använda ordet är vanligt när folk presenterar sina egna upplevda som sanning för alla.
    Och Neblin använder det som fakta, fattar du inte ens en sådan enkel sak.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 21:28:13 följande:
    Nu ser jag inte mycket på TV, det kanske förklarar att jag inte uppmärksammat en enda "debatt" av det här slaget.
    Nu vet du och vart det barkar åt.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 21:26:20 följande:
    Jag bedömer hans medicinska kunskap i ämnet som ljusår ifrån er andras. Han har en utbildning som bekräftar detta, det har troligtvis inte ni.
    hans medicinska kunskaper är säkert jätte höga, men inte om cannabis där är han fortfarande en novis.
    upprepar efter som det inte fastnade innan, är att han för ett tag sedan inte såg någon medicinsk användning av CB.
    Till att du att det finns begränsad medicinsk användning mot smärta.
    men vi har redan Svenska läkare som skriver ut cannabis medicin som ser medicinen som mycket effektiv.

Du försöker gnida dig på honom och tro du får en uns trovärdighet från honom.
    Dömt att misslyckas just pga du saknar helt kunskaper i ämnet och bara kommer med ordmärkerier och flosker.
    Och inget konkret ALLS om varför det ska vara fortsatt förbjudet, eller vad som är farligt med CB.

Tycker du ska läsa upp dig lite om ämnet, så kanske du kan föra egen talan lite bättre än nu, nu blir det mest komiskt.
    Lite som om jag skulle berätta för Dr Kungen hur man ska diagnosera sjukdomar, det skulle bli lika komiskt.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 21:38:27 följande:
    Att det är vanligt gör det inte mindre fel. Vi som har forskat och passerat akademisk grundnivå tycker att det är viktigt att hålla isär begreppen. Det var därför jag poängterade det.
    Språk utvecklas och används inte alltid som det är tänkt från början.
    Detta uttryck är nått som används flitigt när folk beskriver sin erfarenhet som något absolut fakta för alla.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 21:39:17 följande:
    Med tanke på vad du skrivit hittills idag, så litar jag nog även fortsättningsvis mer på dagspressen.
    Om där du hämtar din information, så förstår jag att du är så ute och seglar och har NOLL KOLL i ämnet
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)