Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 10:39:20 följande:
    Varför?
    Antar att dessa 60% har en betydligt större uppfattning om vad CB verkligen är och dessa faror.
    Och då ser inte CB nått som farligt.

Sen kan jag även tänka mig en stor portion av dessa 60% förstår skadorna som är icke relaterade till själva cannabiset.
    Utan kommer från lagar, straff och stigmatisering av drogen är såpass extrem mot själva cannabisens direkta skadeverkningar.
    Om man väljer att leva i, och förhålla sig till hur verkligheten ser ut;

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.

• Det är enligt svensk lag förbjudet att använda cannabis, oavsett vad man tycker om våra lagar.

• Många arbetsplatser tilämpar drog- och alkoholtest genom blodprov vid och under anställning.

• Polisen testar numera bilförare även för narkotikabruk, och inte bara alkohol. Det är de facto mycket farligt att köra bil påverkad av cannabis, och trenden är stigande enligt polisen, eftersom många inte ser lika hårt på att röka och köra bil, som att dricka och köra bil. (Skall bli mycket intressant att se när statistiken är komplett, hur många som dödas i trafiken för att föraren varit cannabispåverkad.)

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.

Därför tycker jag att det är synnerligen tragiskt att så många som 60% tycker att detta är ok. 
  • Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 11:22:10 följande:
    Skrämmande att nästan 40% har röstat nej. Bara så ni vet så är alkohol farligare än cannabis, men om frågan hade lydit: "är det ok att testa att dricka alkohol" så är jag säker på att svaret hade sett annorlunda ut.

Har inte folk förmågan att ifrågasätta? Anser ni att någonting är farligt bara för att staten säger det? Hela drogdebatten är helt bizarr. Ta khat till exempel. En drog som är mindre farlig än kaffe, men ändå förbjuden. 
    Två fel ger inte ett rätt och cannabis är olagligt, det är inte alkohol.
  • Korsriddaren
    2ggrpappa skrev 2011-08-02 11:31:22 följande:
    Okej, du kanske har rätt i att cannabis inte bidrar till ett sug efter tyngre droger, inte bara för att man använder det. Som Slats skriver att det är psykiskt, suget. och det stämmer nog, vet inte. Jag skriver inte att det är så utan frågar om det kan vara så. Jag vet inte så mycket om ämnet men lite iaf. Det är väl lättare att man börjar med tyngre droger om man har använt cannabis? det är därför vissa påstår att det är inkörtsporten. Eftersom alkoholen är laglig så tycker inte de flesta människor att den kan vara en inkörtsport, men men. Visst det finns en massa man kan bli beroende av som inte är förbjudet.
    Nu är det ju så att cannabis är olagligt och då får man ju ta det som det.
    Sedan är det en annan diskution om man skall legalisera det.

Jag vet inte varför det är förbjudet, om det är att de som styr tror att människan skall skadas av användandet.
    Heter det GHB? det iaf dör ju folk av och det är väl olagligt. Det är tydligen svårdoserat så det är lätt att ta för mycket, och det kan orsaka död. Det är väl det som de som styr vill undvika att folk dör av någonting de själva har intagit. Det kan vara så med drogerna också.
    Kanske därför de jagar livet ur rökarna, höjer tobakspriset och skaffa en massa rökförbud.

Cannabiskonsumenter som inte kan hantera sitt rökande, men visst är det väl cannabisets fel?
    För de som röker vill ju ha ruset det är därför de röker.
    De kan ju inte röka vanliga cigg för det är cannabisruset de är ute efter.
    Det här går att diskutera länge, intressant tycker jag.

Jag får väl skriva att allt jag skriver är vad jag tror för jag vet inte så mycket om det.
    Vill ju inte att folk skall tro att jag är någon besserwisser :)

En fråga: Finns det någonting negativt med cannabis? (förutom att det är olagligt, dyrt och svårt att få tag...)
    Läs mina punkter i inlägg 275#.
  • Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 11:34:50 följande:
    * Det största problemet med cannabis är att de som röker tvingas att bidra till den organiserade brottsligheten. Detta är dock ett lätt problem att lösa - legalisera det så kommer den statliga/privata marknaden konkurrera ut den illegala.
    - På med offerkoftan, buhu, det är statens fel att jag är kriminell. Skärp dig!

* Det där är ett värdelöst argument. För inte allt för länge sen var både hustru- och barnaga tillåtet i Sverige. Men bara för det betyder det inte att det var en bra grej att syssla med det. Precis som att cannabis inte blir dåligt bara för att det är förbjudet. Nya lagar och regler uppstår när man ifrågasätter - inte när man accepterar.
    - Att någon prylar sin fru eller unge går inte ut över andra, det gör organiserad brottslighet.

* Vad har det med saken att göra?
    - Jävligt mycket, då det är att begränsa sina framtidsutsikter genom att använda sådant som stoppar eller terminerar en anställning.

* Det är farligare att köra bil påverkad av alkohol. Dessutom har inte det någonting med saken att göra. De flesta som dricker alkohol/röker cannabis kör inte bil efteråt.
    - Enligt polisen är det du just sa helt fel. Fler och fler kör bil påverkade av cannabis, för att de tror att de klarar sig undan. Nästa fel du gör är att du inte vet att cannabis försämrar reaktionsförmågan många gånger mer än vad alkohol gör, redan vid små mängder.

* Det där får du gärna styrka på något sätt. 
    - Det finns rapporter att läsa, men jag tror att de flesta normalbegåvade förstår ändå, att gaser från brinnande plast ger både cancer och hjärnskador. Ingen nyhet direkt.

För övrigt;

">

" target="_blank">

">

" target="_blank">

Du som är så glad för källor, posta inte youtubeklipp om du vill bli tagen på allvar, det är verkligen inte en källa. 
  • Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 11:38:31 följande:
    Tänk lite kritiskt. Är alkohol ok bara för att det är lagligt. Cannabis är inte särskilt farligt dessutom har det medicinska effekter, vilket alkohol inte har. Jag ogillar stark folk som kör med argumentet det är olagligt. Homosexualitet var också olagligt för inte allt för länge sedan. Var den lagen ok? Om inte så har vår stat vid ett flertal tillfällen haft dumma lagar.
    Till skillnad från vissa så lever jag i verkligheten. 2011 är cannabis olagligt, det är inte alkohol eller homosexualitet. Jag förhåller mig inte till ickeföreteelser.
  • Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 11:44:58 följande:
    Naturligtvis. Och om man legaliserar MC-åkning utan hjälm och bilkörning utan bilbälte så minskar brottsligheten i Sverige ytterligare!  Plus att samhället sparar in massor med pengar på att söka, åtala och lagföra de människor som bryter mot dessa lagar.  Vilka vinster man kan göra genom att öka individens frihet utan att utsätta övriga i befolkningen för ökade risker!!

Men vad skulle vinsterna vara med att låta folk köra ihjäl sig på motorcykel och i bil?  Är den personliga friheten så viktig?
    Är vinsten av att låta Sveriges befolkning röka på så stor att det måste legaliseras?
    Klockrent Kungen! Glad
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 11:52:26 följande:
    Det är förbudet som föder den organiserade brottsligheten med inkomster från CB, folk kommer itne sluta röka.
    Så där tar ju du upp en av de större legaliserings punkterna = ta brot inkomster från kriminella nätverk. Vi bryter mot lagar på dagligbasis utan att det rör oss i ryggen.
    Och röka Cb är ju ett offerslöst brott, så folk har inga större problem med att röka sig en joint som så. Jaha, till vilken nytta?
    De testar ju sällan för om de är onyktra, utan bara kör urinprov som bara visar om det förekommit droger i kroppen ett visst tidspann.
    Hade de testat nykterhet, ja då hade ju det varit bra. Att köra onykter av CB är inte speciellt farligt, inte som alkohol som är totalt livsfarligt.
    Finns tester i kontrollerad miljö som visar på att körförmåga inte förminskas. Din sista punkt är så fel så det får du göra om :p
    Tror du en fett klump behöver bindemedel *facepalm* Förstår att du tycker 60% är hemskt, men ta du läs upp dig på ställen som har en mer aktabaserad orientering än FHI, CAN och liknande ställen.
    Nej, det är inte förbud som föder den organiserade brottsligheten, så släpp det. Lagarna finns för att brottligheten finns, inte tvärtom. Att du väljer att bryta mot en massa lagar varje dag, gör inte alla till lagbrytare. Det är inte ett offerslöst brott när den som rökt på sätter sig i bilen och kör ihjäl någon.

Du vet inte mycket om livet hör jag. De företag som testar en inför anställning, kollar inte om man är onykter, utan om man har levervärden som påvisar hög konsumption av alkohol. Urinprovet däremot påvisar om man nyttjar droger.

Att köra bil påverkad av CB är inte farligt??? Du är ju riktigt rolig du. Jag gissar att det är pga sådana verklighetsfrämmande uttalande som ditt, som trenden ökar och att polisen stoppar fler och fler CB-påverkade bilförare.

Det sista du skrev.... jag kan inte bestämma mig för om jag tror att du bara har livlig fantasi, eller om du ljuger medvetet. Dumt var det i alla fall.
  • Korsriddaren

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.
    En anledning att legalisera.
    -Snarare en bra anledning att låta bli att använda det.

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.
    En till anledning att legalisera.
    -För vi vill ha fler cancerpatienter och hjärskadade i samhället?! Haha, ja den var bra! 

• Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 12:06:42 följande:
    Man får absolut förhålla sig till hur verkligheten ser ut .

* Det är tragiskt att vi genom förbuden skapar en omfattande svart marknad där alla droger säljs utan nån kontroll, översyn och miljard vinster går till att göda dom kriminella.

*Se ovan.

*Även det är tragiskt, man ska inte kränka och nedvärdera folk på grund av deras drogval.
    många arbetsplatser tillämpar den kränkande sorten av drogtester och det innefattar inte blodprov som på korrekt sätt visar drogpåverkan, det är urinprov som används och dom prover är mycket missvisande för många droger syns långt efter användning.

* För allas säkerhet så är riktlinjen att man ska hantera fordon i nykter tillstånd, ser inte vad det har med saken att göra.

*Hasch och marijuana är exakt samma drog. Det har förekommit ”smutsiga” batchar och det gäller bägge.

Därför är det inget annat än tragiskt att folk ställer sig bakom en intolerant icke fungerande politik som bidrar bara till skador.

I det fallet är civil olydnad den rätta vägen att gå, sverige har inte resurser eller ens möjlighet att fängsla ochbestraffa hundratusentals av sina medborgare.
    Det är de som väljer att bryta mot lagen som skapar den svarta marknaden, inte de som stiftar lagarna. Skulle det argumentet ha någon som helst verklightesförankring, så kan ju var och en gå ut och bryta mot vilken lag som helst och sen skylla på civil olydnad. Varsågod, jag hindrar dig inte.

Hasch och marijuana är samma sak säger du... Vad tror du skillnaden är mellan en haschkaka och cannabis i "örtform"?!

Du tycker att lagarna kränker och nedvärderar brukarna. Ja du, då finns det gott om inbrottstjuvar, pedofiler, hustrumisshandlare och eknomiska brottslingar som också känner sig jävligt kränkta. Det bästa vore väl anarki och alla får göra som de vill?!

Du får kalla det vad du vill, men mig glädjer det att man har så höga straff på narkotika som man har i världen. Jag skulle inte fälla en tår för de som skakar galler genom att varit aktiva i den här industrin. 
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)