Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:55:24 följande:
    Bullskit, huvuddelen av befolkningen skulle bara säga "ge fan i min sprit" och dricka som det dracks innan.
    Det har som sagt redan testats, kolla hur det gick.
    Om det är USA du syftar på, så bevisar det ingenting. Sverige är inte USA, varken kulturellt eller politiskt.
  • Korsriddaren
    Karolinan01 skrev 2011-08-02 14:00:50 följande:
    Deutsche Welle (2010-10-25);

www.dw-world.de/dw/article/0,,6141694,00.html

" Currently in Germany, smoking marijuana itself is not a crime, but growing, possessing and selling it is. The Federal Constitutional Court recommends not enforcing a penalty for possession of small amounts of cannabis for personal use, as long as the possessor is not near a school and poses no threat to the public.

But Germany's 16 states don't have the same laws for what constitutes a "small amount" of cannabis. In Berlin it is up to 15 grams (half an ounce); in Munich it's six grams."

Tandlöst, då du måste inneha CB för att kunna röka det.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:02:42 följande:
    Människan har bevisat att droger kommer användas oavsett vilka lagar vi har.
    I dom mest restriktiva länder kan man få livstid eller dödsstraff för drogbruk, det drogas inte mindre där.
    Det är fortfarande inte ett argument för att legalisera CB.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 14:06:45 följande:
    Anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Det har jag nog svarat på med önskvärd tydlighet i nästan alla mina inlägg i den här tråden.
  • Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:13:14 följande:
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Min personliga åsikt är att det inte skulle gagna Sverige att introducera en ny drog, cannabis eller annan.

I rena tankeexperiment kan man fundera över hur det hade varit om cannabis ersatte alkohol, osv, men dit kommer vi inte. Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda drogen alkohol i Sverige eller något annat europeiskt land, men tanke på hur djupt rorat docialt och kulturellt det är.
    Jag skulle rösta mot ett totalförbud av alkohol, trots att jag dagligen ser alkoholens verkningar i sjukvården.

Så som jag ser på saken är en legal drog bättre än två.

Därutöver har jag full respekt för den person som propagerar för legalisering av cannabis, det är som jag tidigare nämnt en demokratisk rättighet att påverka lagstiftare. I synnerhet när ny vetenskap kommer fram och förändrar underlaget.
    Jag har också en mycket begränsad förståelse för den som medvetet brukar illegala droger idag och sedan klagar när samhällsinstanser följer gällande lag.  Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga bruk av illegala droger idag.
  • Korsriddaren
    Karolinan01 skrev 2011-08-02 14:00:50 följande:
    Deutsche Welle (2010-10-25);

www.dw-world.de/dw/article/0,,6141694,00.html

" Currently in Germany, smoking marijuana itself is not a crime, but growing, possessing and selling it is. The Federal Constitutional Court recommends not enforcing a penalty for possession of small amounts of cannabis for personal use, as long as the possessor is not near a school and poses no threat to the public.

But Germany's 16 states don't have the same laws for what constitutes a "small amount" of cannabis. In Berlin it is up to 15 grams (half an ounce); in Munich it's six grams."

Nedan är vad som gäller för hela Tyskland, om man undantar Berlin (har inte hittat exakta källor för just Berlin).

Seit Mai 2011 in Deutschland, mit der Verkündung der 25. Verordnung zur Änderung betäubungsmittelrechtlicher Vorschriften im Bundesgesetzblatt, ist Cannabis nun verkehrsfähig und cannabishaltige Fertigarzneimittel verschreibungsfähig.

Med andra ord har man legaliserat medicinsk förskrivning av cannabis sedan maj 2011, men INTE släppt bruket fritt. Det som skiljer Tyskland från Sverige, är att man inte kan fällas för att ha konsumerat CB, genom urinprov i efterhand, pga hur deras lagar är stiftade. Man har gjort som man gjort för att det ändå inte går att bruka något man inte kan inneha.

www.bild.de/ratgeber/gesund-fit/regierung/kiffen-auf-rezept-aenderung-gesetz-regierung-schwerkranke-13655118.bild.html 
  • Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:22:41 följande:
    Tacksam för dina glada tillrop, Korsriddaren! 
    Ja det är svårt att låta bli. Glad I synnerhet när det finns någon som kan bidra med medicinsk expertis, vilket inte är mitt område.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:26:28 följande:
    Ge mig istället en hållbar anledning arför cannabis bör vara olaglig.
    Det behöver jag inte, för det har redan våra politiker gjort. Ringer du Rosenbad kan du säkert få ut förarbetet till gällande lagstiftning.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 14:26:45 följande:
    Oj då, korsriddaren verkar skaka av rädsla för mina inlägg. Troligen för att han insett att min intellektuella kapacitet vida överstiger hans. Därför gör han allt för att undvika mina frågor.

Samma korsriddare som gjorde sitt inträde i tråden genom att påstå att hasch innehåller plast.

Undrar om krosriddaren vågar svara på min fråga eller om han kommer ägna sig åt att hylla Dr Kungens inlägg för att inte förudmjukas pga låg intellektuell kapacitet och svag allmänbildning.
    Kunde du inte få med fler personangrepp i all den texten? "Det tycker jag tyder på en svaghet hos dig" Skrattande. Jag hoppas att du ser det orimliga i att du på något sätt skulle vara i stånd till att bedöma min intellektuella kapacitet, men jag hyser mina tvivel.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)