Inlägg från: Quickman |Visa alla inlägg
  • Quickman

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Skrämmande att nästan 40% har röstat nej. Bara så ni vet så är alkohol farligare än cannabis, men om frågan hade lydit: "är det ok att testa att dricka alkohol" så är jag säker på att svaret hade sett annorlunda ut.

Har inte folk förmågan att ifrågasätta? Anser ni att någonting är farligt bara för att staten säger det? Hela drogdebatten är helt bizarr. Ta khat till exempel. En drog som är mindre farlig än kaffe, men ändå förbjuden. 

• Quickman
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:12:04 följande:
    Om man väljer att leva i, och förhålla sig till hur verkligheten ser ut;

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.

• Det är enligt svensk lag förbjudet att använda cannabis, oavsett vad man tycker om våra lagar.

• Många arbetsplatser tilämpar drog- och alkoholtest genom blodprov vid och under anställning.

• Polisen testar numera bilförare även för narkotikabruk, och inte bara alkohol. Det är de facto mycket farligt att köra bil påverkad av cannabis, och trenden är stigande enligt polisen, eftersom många inte ser lika hårt på att röka och köra bil, som att dricka och köra bil. (Skall bli mycket intressant att se när statistiken är komplett, hur många som dödas i trafiken för att föraren varit cannabispåverkad.)

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.

Därför tycker jag att det är synnerligen tragiskt att så många som 60% tycker att detta är ok. 
    * Det största problemet med cannabis är att de som röker tvingas att bidra till den organiserade brottsligheten. Detta är dock ett lätt problem att lösa - legalisera det så kommer den statliga/privata marknaden konkurrera ut den illegala.

* Det där är ett värdelöst argument. För inte allt för länge sen var både hustru- och barnaga tillåtet i Sverige. Men bara för det betyder det inte att det var en bra grej att syssla med det. Precis som att cannabis inte blir dåligt bara för att det är förbjudet. Nya lagar och regler uppstår när man ifrågasätter - inte när man accepterar.

* Vad har det med saken att göra?

* Det är farligare att köra bil påverkad av alkohol. Dessutom har inte det någonting med saken att göra. De flesta som dricker alkohol/röker cannabis kör inte bil efteråt.

* Det där får du gärna styrka på något sätt. 

För övrigt;

">

">

• Quickman
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:23:51 följande:
    Två fel ger inte ett rätt och cannabis är olagligt, det är inte alkohol.

Tänk lite kritiskt. Är alkohol ok bara för att det är lagligt. Cannabis är inte särskilt farligt dessutom har det medicinska effekter, vilket alkohol inte har. Jag ogillar stark folk som kör med argumentet det är olagligt. Homosexualitet var också olagligt för inte allt för länge sedan. Var den lagen ok? Om inte så har vår stat vid ett flertal tillfällen haft dumma lagar.
  • Quickman
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:41:30 följande:
    Du som är så glad för källor, posta inte youtubeklipp om du vill bli tagen på allvar, det är verkligen inte en källa. 

Är du seriös? Så du tror att allt som postas på Youtube är fejk? Tillhör du den skaran som tror att allt som inte bekräftar din världsbild är felaktigt? Tror du läkarna som intervjuas är falska. Tror du hon som berättar hur samhället såg ner på henne för hon rökte cannabis ljuger?

Det finns väldigt mycket seriösa källor på youtube - visst det finns mycket skit också, men att anse att det som finns på Youtube inte är tillförlitligt är bara patetiskt. 
  • Quickman
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:43:00 följande:
    Till skillnad från vissa så lever jag i verkligheten. 2011 är cannabis olagligt, det är inte alkohol eller homosexualitet. Jag förhåller mig inte till ickeföreteelser.

Ponera att du var född 1920 i Sverige. Du är uppvuxen under en tid då homosexualitet var olagligt. Tror du då att du skulle motsätta dig en legalisering av homosexualitet. Eller skulle du resonera på följande sätt:: Till skillnad från vissa så lever jag i verkligheten. 1938 är homosexualitet olagligt. Bara för att det är olagligt betyder det inte att det är moraliskt fetaktigt att röka på. 
  • Quickman
    Doktorn skrev 2011-08-02 11:44:58 följande:
    Naturligtvis. Och om man legaliserar MC-åkning utan hjälm och bilkörning utan bilbälte så minskar brottsligheten i Sverige ytterligare!  Plus att samhället sparar in massor med pengar på att söka, åtala och lagföra de människor som bryter mot dessa lagar.  Vilka vinster man kan göra genom att öka individens frihet utan att utsätta övriga i befolkningen för ökade risker!!

Men vad skulle vinsterna vara med att låta folk köra ihjäl sig på motorcykel och i bil?  Är den personliga friheten så viktig?
    Är vinsten av att låta Sveriges befolkning röka på så stor att det måste legaliseras?

Jämför inte äpplen med päron. Självklart skulle det finnas kvar en svart marknad även om cannabis legaliserades. Så är det med allt. Det finns fortfarande en svart marknad för alkohol. Om cannabis blev lagligt skulle färre köpa av kriminella och deras marknad skulle få ett tryck på sig. Som det är nu är det fritt spelrum för kriminella ligor att syssla med droger.

Jag tror definitivt att en legalisering av cannabis skulle ge samhället vinster, dessutom är cannabis förhållandevis ofarligt jämfört med alkohol och jag kan inte se vilka typer av risker man utsätter resten av befolkningen för genom att röka cannabis.

Ja, den personliga friheten är så pass viktig speciellt med tanke på hur pass ofarlig cannabis är. Varför inte skapa ett kortåg mot Mcdonalds istället. De ser till att folk blir överviktiga och det är inte gynnsamt för samhället.     
  • Quickman
    Doktorn skrev 2011-08-02 11:52:09 följande:
    Att cannabis tillskollnad från alkohol har "medicinska effekter" är ett argument du måste släppa om du vill bli tagen på allvar.

Alkolhol är milt blodförtunnande och har därutöver ångestlindrande (och beroendeframkallande) egenskaper. Samtliga är naturligtvis "medicinska" om man vill använda det uttrycket.
    Morfin är ett rent naturpreparat från opiumvallmon som naturligtvis har "medicinska effekter".

Om du syftar på att cannabis, till skillnad från alkolhol, skulle vara positivt/läkande för kroppen är minst lika fel. Cannabis är inte "allmänt helande" utan KAN ha specifika användningsområden, t.ex. vid multipel skleros.  Alkohol har på samma sätt specifika användningsområden medicinskt, t.ex. vid metanolförgiftning.

Så snälla släpp påståendet att cannabis till skillnad från alhohol har "medicinska effekter" - det blir liksom bara fel när du skriver så.  Håll dig till de andra argumenten.

Cannabis har medicinska effekter. Läs på för i helvete.

http://lmgtfy.com/?q=cannabis+medicinska+effekter
    http://lmgtfy.com/?q=cannabis+medical+benefits
  • Quickman
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 22:10:12 följande:
    Jag skulle gärna bemött din villfarelse om hur universiteten fungerar, men jag tror att jag avstår när du bygger allt på personangrepp.

Du behver inte förklara. Du är inte den enda sm gått på universitet.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)