carnitas01 skrev 2011-08-02 12:01:05 följande:
Fattar inte hur morfin kommer in i det hela, som används i rätt så begränsad omfattning mot de syntetiska/halv syntetiska morfinpreparaten.
Allmänt helande är att ta i, men det är åt det hållet.
Det system som CB påverkar handar ens hälsa rejält.
Sen den medicinska användningsområden av Cb är ofantligt stort, inte som alkohols få områden där den gör nytta.
Men alkohol är en dålig jämförelse medicinskt pga fördelarna kvävs av alla nackdelar.
Det problemet har inte CB som har inte möjlighet att skada nått i sig självt.
Morfinet var ett exempel på en annan naturlig drog som har (positiva) medicinska egenskaper, men vars nackdelar gör att den inte kan/bör släppas för försäljning överallt.
Med andra ord, bara för att en produkt har ett ursprung från naturen och har tydliga och påvisbara medicinska egenskaper innebär inte detta att den kan släppas fritt i samhället. "Positiv medicinsk egenskap" kan aldrig vara ett egenskäl till legalisering av en drog.
Och nej, morfin används inte i "rätt så begränsad omfattning" i vården - du har uppenbarligen ingen specifik yrkesutbildning vad gäller smärtlindring i svensk sjukvård, annars skulle du veta betydligt bättre än så. Syntetiska och halvsyntetiska opioider är i Sverige andrahandsprepratat i så gott som samliga sammanhang vid både akut och kronisk smärta. Undantagsområden är bl.a. geriatriska patienter, patienter med svår njursvikt, etc. Ge dig inte i kast med fakta om du inte vet vad du talar om.
"Ofantligt stora" medicnska användingsområden?? Det var helt nytt för mig som jobbar med bl.a. smärtlindrande droger vid neurologiska tillstånd. Vid de senaste internationella kongresserna jag deltagit i har cannabisförespråkerna påvisat och påtalat vissa positiva effekter i vissa begränsade sammanhang. Hur länge har du arbetat aktivt med forsking runt droger och dess professionella/medicinska bruk innan du uttalar dig?
Carnitas, jag ber om ursäkt om jag är uppkäftig just nu, men för en person som har utbildning, klinisk erfarenhet och själv har deltagit i forskning på området så är dina argument märkliga och ihåliga. Det finns i vetenskapen mig veterligt inga belägg för det du skriver - det låter helt påhittat.
Jag för gärna en saklig debatt om cannabis och är den förste att erkänna att det finns medicinska effekter som kan motivera dess
medicinska användning. Att ta steget från att göra cannabis receptbelagt för medicinskt bruk till att påstå att det är så nyttigt att det borde vara frisläppt i samhället är dock bara rent nonsens.
Diskussionen om "individens frihet i samhället" är en helt annan sak - en intressant ideologisk/etisk fråga som tål att diskuteras. Samma sak med rätten att påverka lagstiftaren att förändra lagens innehåll - en rent demokratisk fråga. Frågan om hur ofarligt cannabis är kan man alltid diskutera - en i mitt tycke intressant debatt där det finns många olika åsikter och en hel del forskning.
Men kom inte och påstå att cannabis är så nyttigt att hälsan påtagligt förbättras när man röker på. Då sitter du bara och fantiserar, min vän.