Inlägg från: Doktorn |Visa alla inlägg
  • Doktorn

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Quickman skrev 2011-08-02 11:34:50 följande:
    * Det största problemet med cannabis är att de som röker tvingas att bidra till den organiserade brottsligheten. Detta är dock ett lätt problem att lösa - legalisera det så kommer den statliga/privata marknaden konkurrera ut den illegala.

...               
    Naturligtvis. Och om man legaliserar MC-åkning utan hjälm och bilkörning utan bilbälte så minskar brottsligheten i Sverige ytterligare!  Plus att samhället sparar in massor med pengar på att söka, åtala och lagföra de människor som bryter mot dessa lagar.  Vilka vinster man kan göra genom att öka individens frihet utan att utsätta övriga i befolkningen för ökade risker!!

Men vad skulle vinsterna vara med att låta folk köra ihjäl sig på motorcykel och i bil?  Är den personliga friheten så viktig?
    Är vinsten av att låta Sveriges befolkning röka på så stor att det måste legaliseras?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    Quickman skrev 2011-08-02 11:38:31 följande:
    Tänk lite kritiskt.... Cannabis är inte särskilt farligt dessutom har det medicinska effekter, vilket alkohol inte har. ...
    Att cannabis tillskollnad från alkohol har "medicinska effekter" är ett argument du måste släppa om du vill bli tagen på allvar.

Alkolhol är milt blodförtunnande och har därutöver ångestlindrande (och beroendeframkallande) egenskaper. Samtliga är naturligtvis "medicinska" om man vill använda det uttrycket.
    Morfin är ett rent naturpreparat från opiumvallmon som naturligtvis har "medicinska effekter".

Om du syftar på att cannabis, till skillnad från alkolhol, skulle vara positivt/läkande för kroppen är minst lika fel. Cannabis är inte "allmänt helande" utan KAN ha specifika användningsområden, t.ex. vid multipel skleros.  Alkohol har på samma sätt specifika användningsområden medicinskt, t.ex. vid metanolförgiftning.

Så snälla släpp påståendet att cannabis till skillnad från alhohol har "medicinska effekter" - det blir liksom bara fel när du skriver så.  Håll dig till de andra argumenten.
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 12:01:05 följande:
    Fattar inte hur morfin kommer in i det hela, som används i rätt så begränsad omfattning mot de syntetiska/halv syntetiska morfinpreparaten.

Allmänt helande är att ta i, men det är åt det hållet.
    Det system som CB påverkar handar ens hälsa rejält.
    Sen den medicinska användningsområden av Cb är ofantligt stort, inte som alkohols få områden där den gör nytta.
    Men alkohol är en dålig jämförelse medicinskt pga fördelarna kvävs av alla nackdelar.
    Det problemet har inte CB som har inte möjlighet att skada nått i sig självt.
    Morfinet var ett exempel på en annan naturlig drog som har (positiva) medicinska egenskaper, men vars nackdelar gör att den inte kan/bör släppas för försäljning överallt.
    Med andra ord, bara för att en produkt har ett ursprung från naturen och har tydliga och påvisbara medicinska egenskaper innebär inte detta att den kan släppas fritt i samhället.  "Positiv medicinsk egenskap" kan aldrig vara ett egenskäl till legalisering av en drog.

Och nej, morfin används inte i "rätt så begränsad omfattning" i vården - du har uppenbarligen ingen specifik yrkesutbildning vad gäller smärtlindring i svensk sjukvård, annars skulle du veta betydligt bättre än så. Syntetiska och halvsyntetiska opioider är i Sverige andrahandsprepratat i så gott som samliga sammanhang vid både akut och kronisk smärta.  Undantagsområden är bl.a. geriatriska patienter, patienter med svår njursvikt, etc.  Ge dig inte i kast med fakta om du inte vet vad du talar om.

"Ofantligt stora" medicnska användingsområden??  Det var helt nytt för mig som jobbar med bl.a. smärtlindrande droger vid neurologiska tillstånd. Vid de senaste internationella kongresserna jag deltagit i har cannabisförespråkerna påvisat och påtalat vissa positiva effekter i vissa begränsade sammanhang. Hur länge har du arbetat aktivt med forsking runt droger och dess professionella/medicinska bruk innan du uttalar dig?

Carnitas, jag ber om ursäkt om jag är uppkäftig just nu, men för en person som har utbildning, klinisk erfarenhet och själv har deltagit i forskning på området så är dina argument märkliga och ihåliga. Det finns i vetenskapen mig veterligt inga belägg för det du skriver - det låter helt påhittat.

Jag för gärna en saklig debatt om cannabis och är den förste att erkänna att det finns medicinska effekter som kan motivera dess medicinska användning.  Att ta steget från att göra cannabis receptbelagt för medicinskt bruk till att påstå att det är så nyttigt att det borde vara frisläppt i samhället är dock bara rent nonsens.

Diskussionen om "individens frihet i samhället" är en helt annan sak - en intressant ideologisk/etisk fråga som tål att diskuteras. Samma sak med rätten att påverka lagstiftaren att förändra lagens innehåll - en rent demokratisk fråga.  Frågan om hur ofarligt cannabis är kan man alltid diskutera - en i mitt tycke intressant debatt där det finns många olika åsikter och en hel del forskning.

Men kom inte och påstå att cannabis är så nyttigt att hälsan påtagligt förbättras när man röker på. Då sitter du bara och fantiserar, min vän.
  • Doktorn
    Slats skrev 2011-08-02 12:23:20 följande:
    det som är tragiskt är väl snarare en läkare som ej tagit del av de senaste vetenskapliga studierna som publicerats gällande ämnet och ändå envisas med att cannabis endast har negativa egenskaper.
    Cannabis har (positiva) medicinska egenskaper. Det har jag redan skrivit.  Men även i de senaste rönen gälelr det specifika områden - inte någon sorts "rök på så blir du frisk i största allmänhet". Det verkar alltså som att det finns tillfällen där cannbinol (eller cannabisolja) kan användas för behndling av specifika tillstånd.

Det ska INTE sammanblandas med att "cannabis ska släppas fritt så att vi spara samhällsresurser på kriget mot knark" eller "det är individens frihet att få röka på så länge ingen annan tar skada av det".

Det finns mängder av läkemedel med specifika medinska egenskaper som inte skadar någon annan om man tar dem - det motiverar ändå inte att de finns på Pressbyrån för inhandling.  Receptskrivning är något annat än legalisering.
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:43:28 följande:
    Korsriddaren, du verkar vara väldigt angelägen om ämnet men tyvärr verkar ditt faktaunderlag vara baserat på myter.

Cannabis är olagligt - trots detta finns det en efterfrågan. Det gör att cannabis blir luktativt för kriminella och således tjänar de goda pengar på den illegala handeln.

Från statens sida har man valt att angripa både konsumenter och försäljare. Detta har gjort genom t.ex. propaganda i skolor, propaganda till föräldrar och propaganda i media. Det har gjort det fullkomligt illegalt att överhuvudtaget befatta sig med cannabis, att till och med ha cannabismetaboliter i blodet är olagligt. Man har utdömt långa fängelsestraff och omhändertagit barn osv. Kort och gott, man har fört en mycket hårdför linje under 40 års tid. Trots det ökar användningen av cannabis sedan 25 år tillbaka.

Vad kallar du en sådan politik? Under 25 års tid har man höjt straffsatser, gjort livet till helvete för alla som befattat sig med cannabis, bedrivit propaganda mot befolkningen från den ålder de satt sin fot i statens läroanstalter och malt ner enorma mängder pengar och samhällsresurser för att upprätta förbudet. Trots det ökar användningen? Hur löser man det? Jo, genom att tillföra ytterligare skattemiljoner (72 miljoner extra i år har avsatts endast till anticannabispropaganda).

Hade samma misslyckade strategi fått leva icke-ifrågasatt någon annanstans än inom staten? Ingen inom näringslivet hade accepterat att deras investeringar under 25 års tid givit motsatt verkan hos ett företag. Framförallt så hade man skrattat dem upp i ansiktet om verksamhetens ansvariga kom in efter 25 års misslyckande och bad om ännu mer pengar.

Det kan hända att du ogillar cannabis av olika anledningar, men är du inte mån om var dina skattepengar går? Personligen tycker jag att staten ska hantera mina skattepengar förnuftigt och basera sin politik på pragmatik och vetenskap, inte luthersk moral.
    Själv blandar du ihop två olika saker.

1) Samhällets lagstiftning för skydd av individen.
    Om man har en lagstiftning som säger "det är straffbart att köra bil utan säkerhetsbälte" och logiken säger dig att du inte riskerar andras hälsa genom att skita i lagen så kan man, även om man inte håller med om lagen, dra olika slutsatser. "Det är mitt liv och min hälsa, jag skiter i lagen" eller "jag gör väl som de säger tills jag fått lagen ändrad".  I det första fallet har man gjort ett frivilligt val att bryta mot gällande lag och får acceptera sitt straff när man blir upptäckt och fälld.  Att i efterhand bitcha om att "lagen är fel" är ju bara barnsligt - man visste precis vilka regler som gällde innan man struntade i bilbältet.

2) Individens rätt att få till stånd en lagändring.
    Det är varje individs rättighet att påtala felaktigheter i lagen för sin omgivning, inklusive lagstiftare. Om nya vetenskapliga rön visar att bilbälte inte behövs kan lagen ändras.
    Det är däremot INTE tillåtet att köra utan bilbälte under tiden som debatten pågår, innan lagändringen gått igenom. Blir man påkommen utan bilbälte innan ny lag gäller så kan man INTE sura över samhällets orättvisor och hur snett polisinsatserna slår.  Svensk lag gäller.

Jag utgår från att du förstår min liknelse mellan bältesfrihet och legalisering av cannabis utan att vara peka på barnsliga fakta som att "bilbälte behövs ju visst".  Det är en liknelse.

Hur som helst: förändra lagen först och rök på sen. Rök inte idag och sura över att samhället följer gällande lag och griper in.
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:45:38 följande:
    Vad har morfin för nackdelar som gör att det inte kan släppas fritt i samhället?
    Extremt beroendeframkallande till skillnad från cannabis, precis som flera påtalat i debatten.
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:47:13 följande:
    Vad är det som gör cannabis så farligt så att det inte kan släppas fritt i samhället?
    Vi har i Sverige och i resten av världen en restriktiv hållning till droger/farmaka.  I sydeuropa och sydostasien är inställningen till bl.a. antibiotika mer liberal än i norra europa och nordamerika, men tanken är densamma: om du behöver hjälp med ett problem (halsfluss, astma, ryggvärk, osv) så ska du få professionell hjälp att hitta rätt läkemedel och inte chansa själv. Risken att göra fel beträffande dos (både mängd och doseringstillfällen), interaktioner ("läkemedelskrockar"), individanpassning (överkänslighet, biverkningar, mm) är så stor med potenta (="starka") läkemedel att deras förskrivning i samhället begränsas till utbildad personal (läkare, apotekare, osv).

Cannabis är väl inte farligare än något annat receptbelagt läkemedel (som många påpekat faktiskt mindre farligt än många receptbelagda läkemedel) och skulle inte av det skälet behöva begränsas.

Däremot är jag personligen emot argumentet att cannabis borde släppas helt fitt för personligt bruk eftersom jag anser att vi inte behöver en till drog i samhället. Det finns av allt att döma medicinska användningsområden för cannabis, men jag är personligen emot att släppa det fritt överallt. Ser inte att det skulle behövas.

Notera att de sista argumenten inte alls är faktaunderbyggda utan representerar min egen åsikt. Som jag, i likhet med dig, har min fulla rätt att uttrycka.
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 12:58:24 följande:
    Och all skit som blandas i de illigala heroinet och osäker styrka är inte det farligt?
    Det har jag inte påstått, carnitas.

Jag skrev att morfinet inte ska släppas fitt i samhället för att det är beroendeframkallande, dvs farligt för individen och samhället.
    Legalisering av opioider ändrar inte detta.

Nu kommer du dessutom med dubbla argument.  Cannabis ska släppas fritt eftersom det inte är farligt, eller till och med nyttigt. Sedan ifrågasätter du opioidernas drogklassning med hänvisning till att de illegala varianterna är skadliga.
    Det har alltså egentligen ingen betydelse för dig om en drog är "ofarlig" eller ej - du vill bara att allt ska släppas fritt?  Tror att din bubbla av trovärdighet just sprack...  *poff*
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:08:17 följande:
    Inte ens om det skulle innebära mindre användning av alkohol, som bevisligen är livsfarlgit.
    Sen kan man inte undgå faktumet att Cb är så lätt att tillverka att det inte ens teoretiskt möjligt att förbjuda pga dessa enkelhet i tillverkningen.
    På samma sätt som alkoholen är omöjligt att förbjuda.
    Du har helt rätt i att man inte kan stoppa tillverkningen av cannabis. Det påverkar inte min inställning till att jag är emot nylansering av fler droger i samhället.

Jag har inte sett några väl genomförda studier som visar att användningen av alkohol minskar vid en legalisering av cannabis. Däremot har jag sett studier som visar att där en stor använding av cannabis förkommer finns också en stor förbrukning av alkohol.  Visserligen rätt klan studier de också, men de visar inte på något vis att din tes stämmer.
  • Doktorn

"rätt klena studier" skulle det stå

Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)