• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Smulan87
    Krokig Krokofant skrev 2011-02-22 08:49:25 följande:
    Säg så här smulan, jag antar att du druckit alkohol någon gång i ditt liv? Eller rökt en cigarett?

Tänk om det nu fanns någonting som var mindre farligt än båda? Tänk om det fanns någonting som inte gick att överdosera? Tänk om det fanns någonting som inte var beroendeframkallande? Tänk om det fanns någonting som man inte dog av eller fick massa farliga sjukdomar av?

Vore det inte bättre då att förbjuda alkohol och istället ge folk möjligheten att använda det?

Allt detta stämmer in på cannabis.
    Jo jag säger så.

För knark är olagligt av en annledning.

Nej jag är nykterist faktiskt, drack som ung kanske ett par helger om året.
    Röka kan jag inte då jag är rökallergiker, så nej inte ens testat, faktiskt.
  • Krokig Krokofant
    Smulan87 skrev 2011-02-22 09:40:40 följande:
    Jo jag säger så.

För knark är olagligt av en annledning.

Nej jag är nykterist faktiskt, drack som ung kanske ett par helger om året.
    Röka kan jag inte då jag är rökallergiker, så nej inte ens testat, faktiskt.
    Ja, vet du vad anledningen till varför cannabis är olagligt?

Är allt som är olagligt automatiskt rätt?

För inte så länge sedan var ju abort olagligt, var det rätt också enligt dig?

Samtidigt som många kvinnor fick skador pga illegala aborter och barns värde i samhället var mycket lägre.
    One by one, one by one.
  • Smulan87
    Krokig Krokofant skrev 2011-02-22 10:18:22 följande:

Samtidigt som många kvinnor fick skador pga illegala aborter och barns värde i samhället var mycket lägre.
    att abort ska vara olagligt tycker jag var bra, en sak om man blir tvingad som vid våldtäkt, eller om man är 11 bast och är gravid, allt har en gräns och blir man påtvingad så anser jag att en abort skulle kunna vara okej. Ja kalla mig katolik, men i vissa fall finns såklart då jag anser många bör göra abort för BARNETS skull då päronen inte är riktigt riktiga. Men alla ser vi annorlunda på saker, men mitt svar på TS är, NEJ jag anser inte att de är okej. Nu lämnar jag detta.
  • delirium
    Krokig Krokofant skrev 2011-02-22 10:18:22 följande:

Glöm inte att man alltid ska lyssna på vad "storebror" säger, lagens ordning kan aldrig ha fel! Det kan vara farligt att tänka själv. 
  • I Blackrose I
    delirium skrev 2011-02-22 11:06:35 följande:
    Glöm inte att man alltid ska lyssna på vad "storebror" säger, lagens ordning kan aldrig ha fel! Det kan vara farligt att tänka själv. 
    Tackar min herre varje dag att jag inte har en storebror.

Den "storebror" som du menar kan väl aldrig ha fel? Ajabaja. Vilka trams. Det är bara att buga sig.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Krokig Krokofant
    Smulan87 skrev 2011-02-22 10:58:55 följande:
    att abort ska vara olagligt tycker jag var bra, en sak om man blir tvingad som vid våldtäkt, eller om man är 11 bast och är gravid, allt har en gräns och blir man påtvingad så anser jag att en abort skulle kunna vara okej. Ja kalla mig katolik, men i vissa fall finns såklart då jag anser många bör göra abort för BARNETS skull då päronen inte är riktigt riktiga. Men alla ser vi annorlunda på saker, men mitt svar på TS är, NEJ jag anser inte att de är okej. Nu lämnar jag detta.
    Ok, smulan. Jag förstår att du lämnar diskussionen, det gör du eftersom att du redan nu känner att du kommer ha svårt att rättfärdiga din ståndpunkt. Det brukar kallas fly än illa fäkta.
    One by one, one by one.
  • Kitsune
    Krokig Krokofant skrev 2011-02-22 08:34:31 följande:
    Tror min fick det i samma ålder eller liknande. Vad vet jag, jag började röka när jag var en bit över 20, då är hjärnan rätt färdigutvecklad.

Dessutom tycker jag inte heller det finns en direkt koppling mellan schizofreni och cannabis. Jfr USA där cannabisbruket formligen exploderade efter 50-talet, men schizofrenifrekvensen är samma om inte lägre.
    Ja, det har du rätt i studierna har fått kritik för att de inte kunnat påvisa just vad som är orsak eller verkan; om utvecklingen till schizofreni hos dessa var på grund av cannabis eller om cannabisanvändning kom in i bilden på grund av schizofreni. Vem vet kanske i framtiden kommer det att finnas bättre forskning men visst, annars är det upp till var och en att gå efter sin egen känsla, sin egen självuppfattning. = )
    Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Krokig Krokofant
    Kitsune skrev 2011-02-22 13:28:58 följande:
    Ja, det har du rätt i studierna har fått kritik för att de inte kunnat påvisa just vad som är orsak eller verkan; om utvecklingen till schizofreni hos dessa var på grund av cannabis eller om cannabisanvändning kom in i bilden på grund av schizofreni. Vem vet kanske i framtiden kommer det att finnas bättre forskning men visst, annars är det upp till var och en att gå efter sin egen känsla, sin egen självuppfattning. = )
    Jag tror inte cannabis utvecklar schizofreni. Däremot kan man vara neurologiskt predisponerad för schizofreni - hos vissa med denna hjärna kan schizofreni triggas. Dock långt ifrån alla.

Den studie som ligger till den felaktiga uppfattningen till att det finns ett stort samband mellan schizofreni och cannabis är faktiskt svensk och gjordes för 40 år sedan. Denna har många gånger kritiserats för att vara bristfällig på många punkter men likväl dyker den upp i olika sammanhang.
    One by one, one by one.
  • tarm

Ett intressant inslag om cannabis i SVT. Kanske vore något för Smulan 87? Du skulle nog må bra av att se knark i ett lite annorlunda perspektiv.

Del 1:

Del 2:

• krank
    RockingSkåne skrev 2011-02-18 07:56:20 följande:
    Eftersom många här verkar dra parallellen att man är en pundare bara för att man testat någon drog.
    Tycker knappast att jag har spårat ur mer än någon annan i denna tråd!
    Bara för att det finns flera idioter här som inte har en aning om vad dom snackar om betyder det inte att man måste följa kassa exempel.
    Krokig Krokofant skrev 2011-02-21 09:52:47 följande:
    Min pappa har troligen schizofreni och jag har rökt en hel del, det var inga problem.
    Du kan även röka resten av ditt liv utan att nått händer men i och med du har det i släkten så kan det gå åt skogen.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)