• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Thaleya

njae jag vet inte, det är ju olagligt så hellst ska man ju vara laglydig. Sen har jag aldrig haft någon önskan att pröva så jag känner inget suug för det och har svårt att sätta mig in. jag ser liksom inte så ofta att andra vill försöka om det inte handlar om att man känner grupptyrck eller att det ska vara så "coolt", vilket jag tycker är lite ledsamt.

• tarm

Klart det är okej. Ser ingen anledning till att det inte skulle vara det. 

• Emmsis1990

Ja jag tycker det är okej. Det är okej att supa sig full men inte att röka hasch? Båda två är droger och alkoholen är mer beroendeframkallande. Vissa människor missar det att båda två är droger.

• jaghopparhögt
    carnitas01 skrev 2011-07-11 11:39:31 följande:
    Finns ingen drog som man fastnar i ett beroende efter en gång.
    Alla droger går att bruka tom heroin.

Och riskerna med CB är väldigt låga och jämför man med alkohol och tobak, ja då är riskerna totalt obefintliga.
    tom Vs. koffein så är CB rätt harmlöst.
    Vette sjutton du om cb verkligen är så harmlöst. Jag tycker att rusnivån och bakfyllan på cb tyvärr är så låg att de många börjar röka det som cigaretter och snart går småpåverkade konstant. Och efter att ha rökt dagligen i ett år så märks skadorna absolut. Plus att det sliter väldigt mycket på lungorna, betydligt mer än vanlig tobak.

Alkohol är nog faktiskt bättre eftersom vanligt brukar oftast inte pallar för många fyllor på raken.
  • carnitas01
    jaghopparhögt skrev 2011-07-14 01:14:44 följande:
    Vette sjutton du om cb verkligen är så harmlöst. Jag tycker att rusnivån och bakfyllan på cb tyvärr är så låg att de många börjar röka det som cigaretter och snart går småpåverkade konstant. Och efter att ha rökt dagligen i ett år så märks skadorna absolut. Plus att det sliter väldigt mycket på lungorna, betydligt mer än vanlig tobak.

Alkohol är nog faktiskt bättre eftersom vanligt brukar oftast inte pallar för många fyllor på raken.
    Sliter på lungorna hur?
    Låter mer som man röker på fel sätt och drar in för varm rök.
    Det kan man knappast skylla på cannabisen utan på den som röker som gör ett handhavande fel.

Sen har vi den gamla myten att röka CB ger lungcancer, dett påstående grundar sig i att själva CB-röken innehåller höga mängder cancerogena ämnen.
    Dock säger forskning att cannabis inte ger lungcancer, utan tom har en viss skyddande effekt mot lungcancer.

Fast än alkoholens bakfyllor, så sägs det att ca10% får ett problematisk konsumtion av alkohol, medans på CB är det ca5%.
    Sen känner jag ingen som rökar CB varje dag, utan endast använder det som att förgylla sin tillvara vid valda tillfällen.
    Själv använder jag den bara mot smärta inför natten.
  • Johanninen

JAG tycker inte att det är okej. Jag ser ner på folk som känner behov av att hålla på med sånt. Sen vet jag att det finns olika åsikter i frågan, men INTE OKEJ är min åsikt.

• carnitas01
    Johanninen skrev 2011-07-14 12:22:26 följande:
    JAG tycker inte att det är okej. Jag ser ner på folk som känner behov av att hålla på med sånt. Sen vet jag att det finns olika åsikter i frågan, men INTE OKEJ är min åsikt.
    Baserat på vadå, endast en åsikt?
    Ska då din åsikt vara en riktlinje för resten av befolkningen?
  • notetur nomen
    jaghopparhögt skrev 2011-07-14 01:14:44 följande:

Jag kan instämma i en sak, cannabisens brist på akuta biverkningar gör den till en "lömsk" drog, speciellt om nån har lyssnat för mycket på propagandan och får för sig att eftersom propagandan inte stämmer det minsta så måste det vara tvärt om och plantan är helt harmlös.

Jag kan dock inte hålla med att det hör till vanligheten att folk börjar av den anledningen röka konstant, det beror helt på människan och anledningen till att man röker.
    En arbetslös soffpotatis "riskerar" ju att förgylla sin tid med rökelse kontinuerligt då man har inte mycket annat för sig, en person med många bollar i luften tar hand om bollarna först.
    Med det sagt så finns det gott om folk som använder cannabis som en genväg eller hjälpmedel i vardagen och sköter sina liv även eller på grund av att dom är "småpåverkade" hela tiden.

Cannabis innehåller med tjära än vanliga sig så långt stämmer det, kontinuerlig rökning bidrar nog inte till ökat lugnkapacitet men det är inte mer än så som händer.
    Det är även en klassisk tankevurpa, cannabis innehåller mer tjära, en vanlig rökare får i sig däremot 4-8 gånger mer tobak i sig om dagen än dem mest inbitna cannabisrökare.

Kan verkligen inte hålla med om att alkohol skulle på nått sätt vara "bättre", vi kan börja med att alkoholens rus kommer ifrån för hög toxitet, med enkla ord man förgiftar sig själv för att bli berusad, givetvis har det sitt pris i form av baksmälla och andra oönskade effekter.
    Sedan så har man rusets negativa sidor i form av aggressivitet och allmänt hjärnbefriat beteende.
    sedan så kan man inte glömma att det finns folk som "pallar" för många fyllor på raken, man börjar med en återställare och så kör man vidare, beroendet så alkohol skapar i såna situationer får cannabis"beroende" framstå som en promenad i parken jämfört med att bestiga en skyskrapa utan skyddsutrustning
    Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)