• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Buspojkarna

jag hade skällt ut honom. Han kan ju inte ha tänkt överhuvudtaget. säg till honom så att han inte förstör för flera barn.

Mina barn har dock inte gått att lura alls, men jag tror ändå att de tror att riktiga tomten finns.

• lillapuss

inte ok!
    bra anledning till att INTE ha avslutningar i kyrkan!

• viseversa

Men det är ju sant! Tomten finns inte och jag tycker inte man ska ljuga för barn och säga att han finns som förälder. Man får ju inte ljuga om annat så varför skulle man få ljuga om det?

• Pickeli

hahah han hade humor den där prästen!

Tycker inte det är hans grej att berätta det, tycker dock inte att man ska ljuga för sina barn heller om de verkligen frågar om tomten finns. Men så länge de inte frågar kan man ju låtsas som att han finns om man vill.

Google it!
  • La Lola

Märkligt sagt av nån som tror på något som verkligen inte finns......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lövet2

Det där var taskigt gjort! Antagligen tänkte han sig inte för, utan han antog väl att alla skolbarn vuxit i från tomten ...

• Halkatla

Skolbarn brukar ha vuxit ifrån att tro på tomten, så jag ser inget upprörande i det, faktiskt. Men visst kastar han sten i glashus...

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Faile
    viseversa skrev 2010-12-22 08:16:02 följande:
    Men det är ju sant! Tomten finns inte och jag tycker inte man ska ljuga för barn och säga att han finns som förälder. Man får ju inte ljuga om annat så varför skulle man få ljuga om det?
    Jag utgår från att prästen tror på Gud och försöker inbilla barnen att han finns, är väl lika mycket lögn det?!

I övrigt tycker jag hela grejen med att dra in lögner i diskussionen om tomtens vara eller ickevara är löjlig.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Eofrysina

Tycker nog inte att det är något att förarga sig på. Barn i den åldern ska väl inte tro på tomten? 

Håller dock med om att det nog är lite att kasta sten i glashus ändå  

Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!