• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Esther M

Det är ju sant. Varför berättade ni inte bara för prästen att gud inte heller finns, så hade ni kunna fira värsta sanningsdagen tillsammans?

• AngoStura

Fast jag är lite kluven inför att antyda att tomten finns när jag inte tror på honom själv (eller är jag bara sur på honom för att jag de senaste åren bara fått julklappar med mycket vuxenpoäng, exempelvis stekpannor).

För två år sedan när min dotter var fyra satt vi i bilen och då frågade hon mig: Finns tomten på riktigt? Jag ville säga: Nej, det är klart han inte gör, men anade någonstans att det finns något i detta med tomten som jag inte fattar, så jag sa, mycket psykologiskt: Vad tror du själv? Nej, jag tror inte han finns sa hon och tiitade frågande på mig och jag bara muttrade något. Faktum är att jag tycker nästan att denna fråga var svårare än den där klassiska, obehagliga: Men, huuuur kom bebisen in i magen då???

Småttingar som min tvååring får gärna tro på tomten förstås. Och ja, lite konstigt var det väl av prästen att få ut tomten ur garderoben på detta vis. Kanske tänkte han inte på förskoleklassbarnen?

• METAMORPHOSIS
    Fan, vad dåligt. Även om många kanske har listat ut hur det förhåller sig med tomten, så finns det ju ändå några kvar som tror. Varför ta det ifrån dom?

Dottern (7 år nu) listade ut för flera år sedan att det är hennes gammelfarbror som är jultomte hos oss, men hon tror ändå liiite på att hon kan ha fel.
  • Krokimodell

Man har rätt att säga att Gud inte finns.
    Man har rätt att säga att Storsjöodjuret inte finns.
    Man har rätt att säga att Robin Hood inte har funnits.
    Man har rätt att säga att flygande tefat inte finns.

Självklart har man rätt att säga att tomten inte finns också. Förstår inte problemet.

• Vanjas pappa

Det gör väl ingenting eftersom Gud inte heller finns åtminstone inte i min och min frus världsuppfattning.

• HannaS86

Absolut inte ok. Jag skulle hellre låta mina barn tro på tomten än att intala dem att tro på någon religion.

• Shasti

Det skulle aldrig falla mig in att ljuga för min 2,5-åriga dotter och hitta på att det finns någon "tomte". Jag har talat om för henne från början att tomte är något man leker och klär ut sig till. Det finns fullt tillräckligt med spännande och mystiska saker i världen för barn utan att man ska behöva lura dem.

• Ekorrfamiljen
    Shasti skrev 2010-12-22 16:43:54 följande:
    Det skulle aldrig falla mig in att ljuga för min 2,5-åriga dotter och hitta på att det finns någon "tomte". Jag har talat om för henne från början att tomte är något man leker och klär ut sig till. Det finns fullt tillräckligt med spännande och mystiska saker i världen för barn utan att man ska behöva lura dem.
    ..som tomtar och vättar till exempel?
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det! Eller jo..
  • Lizztard

Meh, tomten finns visst! Han satt på en stol på City Gross nyss ju Obestämd

Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!