• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Åskan

Har heller aldrig trott på tomten. Vi hade en tomte, men vi visste hela tiden vem det var, pappa, grannen, etc. Är uppvuxen med att lyssna på madicken så man visste ju hela tiden hur det låg till...

• La Lola
    Linda1976 skrev 2010-12-22 13:16:50 följande:
    Nämengud.... för en gångs skull är jag mållös! Förvånad
    Härligt!

Hon tvekade i fjol oxå o hängde julstrumpan i sitt rum.
    För dit kan man inte smyga pga våran knarriga trapp.

Trodde hon ja.
    Jag må vara fet o osmidig, men smyga kan jag!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Linda1976
    Kazeer skrev 2010-12-22 13:39:40 följande:
    Nej, jag har inte trott på tomten. Mitt barndomshem var lyckligtvis befriat från tomtebesök på julafton. Julklappar - ja! Tomte - nej!
    samma här! Vi hade tomte iofs, men det var morfar med tomteluva - och vi visste ju vem det var!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • JolinesMamma

Men det var väl bra att nån berättade sanningen för barnen, som motvikt till föräldrar som ljuger för barnen?

• Blygdläppen
    MolleMalin skrev 2010-12-22 08:13:10 följande:
    Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???
    Jag tycker att vem som helst har rätt att berätta sanningen.
  • Blygdläppen

Vad är det förresten för efterblivna ungar som i den åldern fortfarande tror på tomten?

• k girl
    viseversa skrev 2010-12-22 08:52:43 följande:
    Ja alla tycker vi olika. lägg av med att vara spydig tack. Om jag itne vill lura och ljuga för mina barn så vad drabbar det dig?
    Men om andra vill fabulera för sina barn, vad drabbar det då dig?
  • Catti41

Jag tycker det är spännande när någon som tror på något som inte finns tycker det är viktigt att berätta att något annat inte heller finns.
    Jag håller med Miss Cee.

• Blygdläppen
    La Lola skrev 2010-12-22 10:15:28 följande:
    Alma är 10 o i år är första året som hon tvekar på att hans finns.
    HAHHAHAHahaa
  • La Lola
    Blygdläppen skrev 2010-12-22 14:40:21 följande:
    Vad är det förresten för efterblivna ungar som i den åldern fortfarande tror på tomten?
    Min korkade unge tex.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!