• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • La Lola
    viseversa skrev 2010-12-22 08:49:38 följande:
    Nej jag har inte trott på varken tomten,tandfen eller påskharen. Och jag är glad att mina föräldrar inte lurade i mig sånt skit. Dom har mao inte medvetet ljugit för mig som barn och jag tänker inte ljuga för mina ungar heller.
    Nä, det är ju verkligen fruktansvärt att tro på såna saker som barn!
    Hugaligen!!!!

Undrar hur fanken jag har överlevt som trott på saker o dessutom haft fantasifigurer?! Förvånad
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • viseversa
    La Lola skrev 2010-12-22 08:51:46 följande:
    Nä, det är ju verkligen fruktansvärt att tro på såna saker som barn!
    Hugaligen!!!!

Undrar hur fanken jag har överlevt som trott på saker o dessutom haft fantasifigurer?! Förvånad
    Ja alla tycker vi olika. lägg av med att vara spydig tack. Om jag itne vill lura och ljuga för mina barn så vad drabbar det dig?
  • La Lola
    viseversa skrev 2010-12-22 08:52:43 följande:
    Ja alla tycker vi olika. lägg av med att vara spydig tack. Om jag itne vill lura och ljuga för mina barn så vad drabbar det dig?
    Nä, jag är inte spydig.
    Jag säger min ärliga mening bara.

Vissa får det ju att verka som om det är något fruktansvärt att barnen tror på tex tomten.
    Själv ser jag inte problemet......
  • viseversa
    MolleMalin skrev 2010-12-22 08:51:58 följande:
    Hur gör ni när ni delar ut julklappar då om inte tomten kommer?
    Ja en i familjen sitter på golvet/stol med alla julklappar och läser upp vad som står på etiketterna och så får den som julklappen är till öppna sin julklapp. Är inte så svårt faktiskt.
  • viseversa
    La Lola skrev 2010-12-22 08:53:56 följande:
    Nä, jag är inte spydig.
    Jag säger min ärliga mening bara.

Vissa får det ju att verka som om det är något fruktansvärt att barnen tror på tex tomten.
    Själv ser jag inte problemet......
    jag tycker inte man ska ljuga för sina barn nej.
  • La Lola
    En av oss delar ut...
    Hit har tomten aldrig kommit. Eller jo, på natten såklart o lämnat något i våra julsstrumpor.
  • Thaleia
    I år är mina barn medvetna om att tomten inte finns men för dom är det ändå viktigt att ngn klär ut sig till tomten.

Vi har aldrig präntat i våra barn att tomtar, troll, gud osv osv finns utan vi har hela tiden sagt att vissa människor tror på dom och att det är upp till var och en att bestämma själv vad man vill tro. Att tro är ok att inte tro är också ok.
  • Rockan

Jag hade nog blivit mer upprörd över att prästen talade på julavslutningen...det är inte okej i min bok!

Sen är det inte hans sak att prata om tomten heller.

Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!