• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Halcyon01

Jag ser ingen fara med det just på grund av att det handlar om barn i skolåldern, tror nog att under skoltiden brukar nog sådant komma fram att man börjar upptäcka att t.ex. tomten inte finns. Sådant får man ändå aldrig veta från sina föräldrar.

• Japan87

Du skulle berättat för prästen att "Vet du vaaaad?! Gud finns inte heller...."

enligt mig då

• Halcyon01
    Twiist3d skrev 2010-12-22 16:26:07 följande:
    jag tycker att barnen ska få "bestämma själva" när tomten inte finns.
    Jag upptäckte att tomten inte fanns genom media/TV.
    Så det där med att "bestämma själv" skulle kräva att man bor på en öde ö.
  • Menhir

Korkad präst!

Han om någon borde förstå betydelsen av att ha en tro. Men han kankse vaknade på fel sida i går och kände för att sabba julkänslan för skolans alla barn??

• hönamor

Det är ok att säga att vi firar jul till minne av kristi födelse.

Det är onödigt enligt mig att säga att tomten inte finns..

Det är INTE ok tycker jag att mala på om det med mask o allt.

Jag skulle bli besviken om prästen sa det i förbifarten men låt gå, men att förklara att föräldrr klär ut sig osv är att passeera gränsen. Var finns magin? Här tror vi på småtomtar =)

Du kan ju hälsa barnen att tomten bor i Mora o han gifte sig med tomtemor härom veckan dessutom...

Jag har träffat honom, mina barn har träffat honom, han gillar blåbär =)

• Lavish

Hahaha måste säga att jag tycker det var rätt kul gjort. Ärligt talat, hur många 6 åringar tror på tomten?

Det är väl schysst med en präst som vågar provocera lite och inte är så kolossalt mjäkig och slätstruken som deras sort (inom svenska kyrkan) brukar vara.

För visst fan är tomten folktro/magi. Det är väl synd enligt kyrkan?

• Shasti
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-22 17:04:45 följande:
    ..som tomtar och vättar till exempel?
    Nej, utan riktiga saker som är spännande och äkta och som verkligen finns. Musik och kreativitet, vänner, kärlek, ens egen fantasi, att lära sig en massa saker... det är fullt tillräckligt utan att man ska behöva ljuga avsiktligt för dem.
  • Lavish
    Japan87 skrev 2010-12-22 17:27:19 följande:
    Du skulle berättat för prästen att "Vet du vaaaad?! Gud finns inte heller...."

enligt mig då
    Hade varit skoj. Jaaa och det vet ni väl alla här inne att Jesus har prästerna hittat på. Dom säger att han kunde gå på vattnet och började leva igen efter att han dött. Det vet vi ju alla att när man är död så är man DÖÖÖÖÖÖD!
  • kallelina
    La Lola skrev 2010-12-22 08:20:01 följande:
    Märkligt sagt av nån som tror på något som verkligen inte finns......
    Haha, ja verkligen!

Jag skulle nog ha försökt styra upp det genom att säga till mina barn att prästen ljuger och säger att tomten inte finns bara för att han är sur för att han inte fick några julklappar året innan eftersom han säger sådana dumma saker.
  • Heisan

Äsch ungar är inte så lättlurade att de tror på en präst Jag försöker övertyga ungarna om att Tomten är en zombie, men de vidhåller att han finns o att han är snäll o vacker..

Julen är inställd! Tomten är DÖD!!!!!!!
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!