• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • mamma till tre busungar
    Åskan skrev 2010-12-22 13:37:31 följande:
    Men gud, finns det nån 6-åring som tror på tomten??? På tiden de får veta hur det ligger till. Kan bli pinsamt inför kompisar annars.
    Min 7,5-åring tror på tomten!
  • Blygdläppen
    La Lola skrev 2010-12-22 14:42:07 följande:
    Min korkade unge tex.
    Trodde du drev med oss.
  • La Lola
    Blygdläppen skrev 2010-12-22 14:43:02 följande:
    Trodde du drev med oss.
    Inte det minsta.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*

Gud så arg jag hade blivit! Demon

• Blygdläppen
    La Lola skrev 2010-12-22 14:43:34 följande:
    Inte det minsta.
    Skrämmande.
  • Carola J

Jag tycker att barn ska få upptäcka på egen hand att tomten inte finns..
    Men nu är det så att han faktiskt finns, jag är helt övertygad om det.
    Jag har helt enkelt för mycket julkänsla o fantasi för o släppa en sån grej.

• La Lola
    Blygdläppen skrev 2010-12-22 14:43:59 följande:
    Skrämmande.
    Oj...måste vara jobbigt att vara så känslig att du reagerar på ett barns fantasi så där.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
    Blygdläppen skrev 2010-12-22 14:43:02 följande:
    Trodde du drev med oss.
    Och min otroligt efterblivna 7-åring...,*ironi*
  • k girl

Well, jag tycker väl inte riktigt att det är hans plats.
    Jag skulle bli sur om någon satte sig framför min unge och sade "vet du, tomten finns inte, det är pappa som klär ut sig".

Personligen anser jag inte att man ljuger för sina barn bara för att någon klär ut sig till tomte på julafton och delar ut lite klappar. Lika lite som när man läser sagor; det är också ett fabulerande.

Oavsett vad, så måste det ju vara upp till den enskilda familjen att avgöra om det är ok att "ljuga" eller ej. Att det diskuteras i tv-program är väl en sak, men det där är ju bara till för att "slå de blå dunsterna ur ögonen" på ungarna.

• Blygdläppen
    La Lola skrev 2010-12-22 14:46:04 följande:
    Oj...måste vara jobbigt att vara så känslig att du reagerar på ett barns fantasi så där.....
    reagerar och reagerar. Det ÄR skrämmande att en 10-åring tror på tomten. Tror hon på tandfen också?
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!