• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Eofrysina

Jag trodde det handlade om en mindre sammankomst för enbart eleverna. Om han talade för en hel kyrka fylld med alla åldrar med barn så kan det ju ifrågasättas. Fast jag ifrågasätter å andra sidan också att skolan har kyrkliga avslutningar. 

Här hemma har vi haft livliga diskussioner om tomtens vara eller icke vara. Jag trodde på tomten nr jag var liten och tyckte det var gulligt om mina barn skulle få göra det samma. Min man däremot har varit väldigt anti tomtetro och vi har jämkat ihop oss till en gemensam lösning som jag visserligen faktiskt tycker är bättre o ärligare. Vi kallar det att "leka tomte" på jul. Det är inget ljug, men för en 4.5 åring eller yngre så är det precis lika verkligt i stunden som för vilket annat barn som helst som får en sk. "riktig" tomte. 

• lövet2
    Linda1976 skrev 2010-12-22 09:01:45 följande:
    Men herregud - en 6åring som tror på tomten? Nä, nu får ni gå och kamma er

Min unge har helt magiska jular, utan att tro på tomten - jag har svårt för att blåsa henne rakt av. 
    Min 6-åring tror benhårt på tomten, utan att vi föräldrar någonsin sagt att han finns. Hennes fantasi är mycket obegränsad, och tomten finns med där fortfarande. Jag skulle ha blivit skitsur om vår präst sagt något i den stilen - fast å andra sidan är min dotter tillräckligt tjurig för att vägra tro honom!
  • hannis
    La Lola skrev 2010-12-22 08:48:12 följande:
    Ni som tycker att det är fel att barnen tror på tomten....har ni själva aldrig trott på honom? Sa era föräldrar att tomten inte finns?
    Ja. Min mamma har aldrig ljugit om att tomten finns på riktigt. Jag har alltid vetat att det är morfar som klär ut sig.  
  • La Lola
    Linda1976 skrev 2010-12-22 09:01:45 följande:
    Men herregud - en 6åring som tror på tomten? Nä, nu får ni gå och kamma er

Min unge har helt magiska jular, utan att tro på tomten - jag har svårt för att blåsa henne rakt av. 
    Alma är 10 o i år är första året som hon tvekar på att hans finns.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    hannis skrev 2010-12-22 10:13:54 följande:
    Ja. Min mamma har aldrig ljugit om att tomten finns på riktigt. Jag har alltid vetat att det är morfar som klär ut sig.  
    Så alla tomtar var alltså morfar som klädde ut sig?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Tazzme
    La Lola skrev 2010-12-22 08:20:01 följande:
    Märkligt sagt av nån som tror på något som verkligen inte finns......
    Skrattande
  • Linda1976
    La Lola skrev 2010-12-22 10:15:28 följande:
    Alma är 10 o i år är första året som hon tvekar på att hans finns.
    Nämengud.... för en gångs skull är jag mållös! Förvånad
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Miss Cee

Rent generellt så tycker jag inte att omvärlden har ansvar för att hjälpa föräldrar att upprätthålla illusioner av typen påskhare, tandfé, sjöjungfrur eller för all del tomten. Vet många föräldrar som blir vansinniga på tv-program som diskuterat det här tex...

MEN jag hade blivit rejält obstinat om en präst hade ställt sig framför en grupp med barn och börjar gaffla om tomtens existens när hela hans yrke och verksamhet går ut på att slå i folk andra sagor. Och då förväntar han sig att barnen ska sitta där och lyssna!

Så i det läget HADE jag ställt mig upp och sagt "Men även vuxna tror ibland på sagor. Jesus och Gud finns inte heller." Sen hade jag och mitt barn gått hem.

Jag blir inte arg för att han avslöjat jultomten utan för att han hycklar och tar ut det på en grupp barn som inte bett om det.

• Åskan

Men gud, finns det nån 6-åring som tror på tomten??? På tiden de får veta hur det ligger till. Kan bli pinsamt inför kompisar annars.

• Kazeer
    La Lola skrev 2010-12-22 08:48:12 följande:
    Ni som tycker att det är fel att barnen tror på tomten....har ni själva aldrig trott på honom? Sa era föräldrar att tomten inte finns?
    Nej, jag har inte trott på tomten. Mitt barndomshem var lyckligtvis befriat från tomtebesök på julafton. Julklappar - ja! Tomte - nej!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!