• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Blygdläppen
    EmilieC skrev 2010-12-22 14:52:50 följande:
    Vad är det förresten för efterblivna vuxna människor som fortfarande tror på gud...
    Ja det frågar jag mig varje dag.
  • mamma till tre busungar
    Blygdläppen skrev 2010-12-22 14:56:49 följande:
    Ja det frågar jag mig varje dag.
    Jag frågar mig mer varför en del väljer ett nick i stil med ditt?
  • Blygdläppen
    mamma till tre busungar skrev 2010-12-22 15:03:18 följande:
    Jag frågar mig mer varför en del väljer ett nick i stil med ditt?
    Eftersom jag inte har två barn och således inte kunde välja ett nick i stil med ditt!
  • Sense of happiness
    Blygdläppen skrev 2010-12-22 14:43:59 följande:
    Skrämmande.
    Varför är det skrämmande att barn tror på tomten? Obestämd
    ♥ Isabelle ♥ Linnea ♥ Jonathan ♥ Nathaniel ♥ Vincent ♥
    Blygdläppen skrev 2010-12-22 15:04:44 följande:
    Eftersom jag inte har två barn och således inte kunde välja ett nick i stil med ditt!
    Det är bra att kunna svara för sig! Förresten är mitt nog mer missvisande än ditt då jag faktiskt numera har TRE barn.

Skrattande GOD JUL! Tomte
  • Cocco

Då tycker jag man ska berätta att gud inte heller finns för honom har ju ingen ens sett.

nosaint skrev 2010-12-22 15:07:53 följande:
    Jag hade slagit till honom.. Fy fan jävla präst.. Nöästa gång får du gå in i kyrkan och störa under en gudstjänst eller nått å säga: Gud finns inte, maria var en otrogen slyna och klä ut dig till nått kul.. =)
    Precis...vaddå jungfrufödsel liksom...tjena...
  • Dajo

Om du (TS) vill försöka lura dina barn att tomten verkligen existerar, så är det väl upp till dig tycker jag... men du kan väl inte på allvar mena att resten av samhället ska ställa upp på bluffen??

• MolleMalin

Jag har konfronterat prästen nu o han vädjade till mig o bad mig framföra en ursäkt. Syftet m det hela var lite svårt att förstå då han blanade in mkt jesus krisus o sånt men han sa att han försökte belysa att på julafton då tar vi på oss masken o firar jul m tomten o får julklappar, sedan tas masken av o det är först på juldagen den stora dagen är...bla bla bla är själv inte kristen o lyssnar m ett halvt öra på det där men hvuudsaken tycker jag ändå är att det inte var hans mening att ta ifrån barnen (de efterblivna som fortf tror enl viss här inne) deras tro.

Fascinerande att det blev sån debatt härinne. Kul tycker jag!

Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!