• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • First time
    La Lola skrev 2010-12-22 08:20:01 följande:
    Märkligt sagt av nån som tror på något som verkligen inte finns......
  • First time

Själv tycker jag nog att barn ska få tro på såna där enbart goda figurer som tex Tomten tills dom själva kommer på att han inte finns. Varför ta ifrån barn den spänningen och glädjen som julen och jultomten oftast bringar?

• Bonanza

Snubben lever sitt liv efter en saga men har mage att förstöra jultomten för barnen? Vilken total jävla idiot, jag hade blivit så förbannad att jag hade skällt ut honom efter noter. Dessutom hade han fått veta exakt vad jag tycker om en så efterbliven människa som är VUXEN och fortfarande tror på saker som inte finns, men ändå klagar på andra sagor.

Idiot!

• MammaG

Tja, förstår inte riktigt poängen, men samtidigt så finns det ju massvis med föräldrar som talar om för sina barn att Jesus aldrig levt, och att Gud inte finns, så det jämnar säkert ut sig.

Alla vet ju i grund och botten  att tomten inte finns, men till dags dato har ingen kunnat bevisa att t.ex Gud inte gör det.

• Najje79
    Woodgrove skrev 2010-12-22 15:15:07 följande:
    Det lät som stora ord från någon som tror på gud och massa annat strunt! Kanske skulle du själv tagit på dig ett skägg och sagt att det är bara jag som klär ut mig till gud?!

HAHAHAHHA!!! Den var bra!!
  • Bonanza
    MammaG skrev 2010-12-22 16:00:13 följande:
    Tja, förstår inte riktigt poängen, men samtidigt så finns det ju massvis med föräldrar som talar om för sina barn att Jesus aldrig levt, och att Gud inte finns, så det jämnar säkert ut sig.

Alla vet ju i grund och botten  att tomten inte finns, men till dags dato har ingen kunnat bevisa att t.ex Gud inte gör det.
    Ursäkta? Bevisa för mig att tomten inte finns. Nej, det kan du så klart inte. Jag tycker personligen att det är mycket mer troligt att det finns en jultomte än en gud, så ditt inlägg är ju rätt larvigt.
  • Fluffskalle

Nej, det var en taskig präst... Men det var inte för att han är präst alls, tror jag, min präst hade inte sabbat ungarnas julavslutning sådär även om de antagligen vet att tomten inte finns...

• Fluffskalle
    MolleMalin skrev 2010-12-22 15:10:39 följande:
    Jag har konfronterat prästen nu o han vädjade till mig o bad mig framföra en ursäkt. Syftet m det hela var lite svårt att förstå då han blanade in mkt jesus krisus o sånt men han sa att han försökte belysa att på julafton då tar vi på oss masken o firar jul m tomten o får julklappar, sedan tas masken av o det är först på juldagen den stora dagen är...bla bla bla är själv inte kristen o lyssnar m ett halvt öra på det där men hvuudsaken tycker jag ändå är att det inte var hans mening att ta ifrån barnen (de efterblivna som fortf tror enl viss här inne) deras tro.

Fascinerande att det blev sån debatt härinne. Kul tycker jag!
    Låter rätt flummigt av prästen.

tyckte själv som kristen att de småhädade i kyrkan idag men det får man väl leva med:)
  • Twiist3d
    Woodgrove skrev 2010-12-22 15:15:07 följande:
    Det lät som stora ord från någon som tror på gud och massa annat strunt! Kanske skulle du själv tagit på dig ett skägg och sagt att det är bara jag som klär ut mig till gud?!

Hahah! Så bra sagt Skrattande

Nee.. Förstår verkligen inte hur man kan förstöra för barnen sådär!
    Visst att tomten inte finns på riktigt, men det är en del av julen för barnen!
    Själva mystiken liksom.
    Jag skulle ha skällt ut prästen!
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!