Inlägg från: Thaleia |Visa alla inlägg
  • Thaleia

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Vet inte dom flesta  6-åringar det redan? För vår del hade det inte varit någon katastrof eftersom barnen på 5 och 7 år förstod det här med tomten redan förra julen!

• Thaleia
    MolleMalin skrev 2010-12-22 08:51:58 följande:
    Hur gör ni när ni delar ut julklappar då om inte tomten kommer?
    I år är mina barn medvetna om att tomten inte finns men för dom är det ändå viktigt att ngn klär ut sig till tomten.

Vi har aldrig präntat i våra barn att tomtar, troll, gud osv osv finns utan vi har hela tiden sagt att vissa människor tror på dom och att det är upp till var och en att bestämma själv vad man vill tro. Att tro är ok att inte tro är också ok.
  • Thaleia
    MolleMalin skrev 2010-12-22 09:01:54 följande:
    Thaleia: Bra sagt. Håller med dig:)

Frågan handlade ju eg inte om det är ok att ljuga för barnen eller ej utan om vem som ska berätta för dom. I skolan säger dom väl tex aldrig att gud inte finns, eller allah el vad det nu kan vara. Där är det väl ok att tro på det man gör?
    Har ju som sagt en sexåring o är inte så insatt i hur det funkar senare i skolan men är nyfiken om ngn vill berätta!
    Som pedagog i förskolan säger jag aldrig åt barnen att tex gud och tomten inte finns. Tycker inte det är min uppgift att upplysa dom om det. Om ett barn frågar mig om tex tomten finns på riktigt så kör jag på samma svar som jag ger mina barn dvs vissa tror, vissa tror inte och båda två är helt ok. Man måste få bestämma det själv.

.
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!