• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Jag har inte alls fattat det här med allmän förskola - Vad är det egentligen? Är det något som är aktuellt bara om man har syskon? Eller något avgiftsfritt som alla mellan 3-6 år har rätt till? Dvs är det möjligt att ta ut bidraget (som jag inte vet vad det är, bara att det inte är högt) för att man vårdar sina egna barn, och så har man möjlighet att ha dem på förskola också? Eller är det bara en smidig grej för de som har småsyskon och ändå inte får ha mer än 15 h så då är det onödigt att betala något alls?

Eller är det kanske båda alternativen? Låter ju mest logiskt när jag tänker på det... 

Fisken:
    Det är väl så att förskolan sällan informerar om regler. Tror det var Cissi som av en händelse fick någon info om förskoletiderna för A när G var ny/på väg?

Jag har ju "fått" en ny telefon, så för att kompensera att jag sitter och petar på den började jag med julstöket igår. Fixade tre julstjärnor (lampor) till fönstren i vardagsrummet, beställde den första julklappen, inventerade julklappslagret (vi ger julklappar till syskonbarn och gudbarn med syskon) och köpte en julklänning till mig och julkläder till Gabriel. Och till er som tycker jag är knäpp så är det enbart för att jag hatar att stressa så jag brukar försöka ha allt julrelaterat klart innan december så jag kan ägna den månaden åt att dricka julmust och gå på alla evenemang som brukar äga rum då. Vilket påminner mig om att jag måste fråga om de firar lucia på förskolan.

• Somnat

Nu fattar jag inte igen: får man rabatterad avgift oavsett hur länge barnet är där? Och gratis om det bara är där 8-11 (el vilka tider de nu väljer)?

På vilken nivå undervisar din man, Sarah? Min är schemalagd nästan hela av de här kortare loven. Jobbar kortare dagar bara tors-fre den här veckan, tex. Fast det är klart att det ändå kan vara smidigare på många sätt att välja allmän fsk om man själv är fl till småsyskon.

• Somnat

Persefone:
    Ingen aning på ngn av frågorna, men jag ser fram emot ditt svar när du tagit reda på det, för förhoppningsvis är det iaf lika för alla stadsdelar..

Hej, nackspärren från h-vetet! Igår hade jag så ont Av bara själva tyngden av huvudet att jag spydde av smärtan när jag väl tagit mug upp för att gå på toaletten. Har inte haft så ont sedan förlossningen och då har jag ändå haft nackspärr och dragit ut visdomständer sedan dess. Huga! Idag är det dock bättre vilket är tur eftersom jg är tvungen att vara på jobbet och ta hand om ett experiment.

• Somnat

Blomster:
    När ska hon börja på föris? (Får man säga så om man nu inte ska säga dagis som är ett smeknamn för daghem?). Mitt råd är att gå tillbaka ett steg om du känner det är ohållbart. När de är redo att bara sova en gång så går övergången smidigare, tror jag. Ska hon inte börja förrän efter jul så är det gott om tid. Två månader är en evighet i deras värld. Att det sedan är bekvämt att de bara sover en gång/dag är en annan sak...

Stackars snuttan som är trött och stackars snuttans mamma som blir alldeles färdig hon med.

• Somnat

Blomster:
    Oj, det hade jag missat! Då håller jag med de andra - Ingen ide att kämpa. Låt en harmonisk flicka och bara normalt stressad mamma börja med inskolningen. När vi skolade in G var det ett barn som bara hade sovit i vagn innan, och ett som bara somnade ensam i ett tomt rum. Inget av det är förenligt med förisrutinerna, men det gick snabbt för dem att lära om sig.

• Somnat

Blomster:
    Hur lång leverans var det, då? Den där skulle nämligen passa skog/djurtrmat i Gs rum perfekt..

• Somnat

Juni:
    Jag har använt Skype i mobilen utan problem. Pratar dock bara, använde inte chatten.

• Somnat

Tack, Blomster! Tyckte det stod 2-3 veckor i annonsen, så det låter rimligt. Man kunde ju få kollinummer också om man vill vara säker på att det skickat den. Iofs mot avgift, vilket är ett dåligt sätt att snika till sig lite extra pengar, men ändå.

• Somnat
    Gladhannapanna skrev 2011-11-04 21:20:08 följande:
    Juni: Vi använder viber i telefonerna istället för skype, men då måste ju båda ha förstås!!!
    Jag tycker Viber buggar så? Man blir ofta avbruten/kan inte koppla upp. Den är helt beroende av WiFi, känns det som. Jag föredrar Skype för samtal och WhatsApp för chatt. Whatsapp kostar 7:- men är gratis emellanåt. Jag har först nu lärt mig att de jäklarna (läs:app-tillverkarna) sänker priserna emellanåt för att komma högt upp på "Most popular downloads"-listorna.

Och så har jag klickat med två ladybug-lampor. Tänkte att guddottern skulle få en i födelsedagspresent. Vi får väl se om de kommer fram, jag betalade 102,04:- för båda inkl frakt. Skulle jag bli blåst så känns det som det är värt 100:-... Jag har goda erfarenheter av onlineköp, men någon gång kommer det man köpt att "försvinna", så är det ju bara. 
  • Somnat

Pyttis:
    Vad olika det kan vara. Jag har funderat på att ta bort Viber helt. Kanske ska ge det ett nytt försök. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13