• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Nu behöver jag lite kreativ hjälp:

Till bröllopsdagen brukar vi ge varandra presenter. Av mannen får jag alltid något som symboliserar "bröllopsårsdagen" (Papper, bomull, osv). Mannen får alltid ett par kalsonger. Det var lätt när det var "bomull", knepigare när det var "blommor", men jag lärde mig att det finns blommiga kasonger, så det löste sig. När det var "läder" låtsades jag att det var "bomull" igen, så den ursäkten är redan tagen.

Nu i år är det "trä" - What to do? Och det är på torsdag, så jag har begränsat med tid på mig... Kan man köpa fina, inte så dyra, trälådor någonstans, kanske? Och ha som presentask för ett par *trumvirvel* kalsonger?

Och Välkommen Liro, jag har en son som är drygt 2 år. 

• Somnat
    johlinn skrev 2012-01-02 14:38:11 följande:
    Eller så kanske du kan jobba med textiltryck? Antingen på själva klädesplagget eller på ett örngott som du lägger gåvan i?  Panduro hade en fin schablon med träd här: www.pandurohobby.se/Hitta-inspiration/DmpInsp... 
    Vilken fin! Men jag tvivlar på att jag hinner göra ngt textiltryck då han inte ser...
    cilla67 skrev 2012-01-02 14:50:22 följande:
    Somna, finns det inte vin i trälåda? Du kan ju ta ut vinet och ge bort det till någon som dricker det?! Eller kalsingar med träd på? Eller en pall att sitta på i sina kalsingar? Snygga träpallar finns ju gott om!
    Kreativt med pallen! I like! Finns det whiskey i trälåda? Eller whiskeyglas? Det är det ju iaf en av oss som dricker. Ibland...
  • Somnat

Bambu är en rolig idé, men jag tror det räknas som ett gräs? 

Ela skrev 2012-01-02 22:09:48 följande:
    Somna - Eller så är du ek-onomisk och köper ett trepack kalsonger på ICA Maxi. Vill du satsa lite mer köper du kallinga i ek-ologisk bomull. Nä, nu ska jag inte vara så träääälig.
    Surar lite eftersom jag ogillar ordvitsar. Mannen gillar dock den sortens humor, så kanske en ganska bra idé ändå. Fast... Ica Maxi... Det är ju jag som måste titta på dem...

Nä, det får nog bli en tur till Systemet...

• Somnat
    Resande skrev 2012-01-02 22:24:51 följande:
    Somna- om du inte gillar Ica Maxi förslaget så finns det trälådor på Granit. 
    Åh, titta! De var ju både fina och prisvärda! Tack!

http://granit.se/?id=6538

(Kanske ska backa upp med ett par från Ica Maxi också, bara för sakens skull... )
  • Somnat

Jemena:
    Jag hade definitivt plockat upp ett gråtande barn, men så är jag ingen förespråkare av AW heller... Kanske kan hon sova genom natten om ni ger dreamfeed när ni går och lägger er och inte när hon vaknar av sig själv? Du skulle ju också kunna prova att dryga ut sempen med liite välling (jag skulle välja ngn färdigblandad havre- eller majsvariant) och se om hon accepterar smaken bättre då. Kanske ffa vid dreamfeeden då hon kanske inte är lika alert?

Och välkommen både Jemena och Maria! Vad roligt med lite nya "ansikten"!

Och angående min bröllopsdagspresent till mannen: Granit visade sig vara grejen, tack Fiji!! Dock blev det inte trälådan som jag länkade till ovan, utan en kruka täckt av näver. Ser alltså ut som en liten ihålig stubbe Petade ner ett par kalsonger (som jag inte köpte på Maxi... ) och satte cellofan runt. Så nu är jag redo för bröllopsdag med mer än ett dygn tillgodo! Tack alla för ert engagemang!

• Somnat

AW = Anna Wahlgren
    Dreemfeed = Att mata barnet utan att egentligen väcka det. Bara stoppa flaskan i munnen, liksom.

• Somnat

Gabriel behöver eg inte sin välling som näringskälla, men jag (och förhoppningsvis han lite...) behöver den som mysstund. Sedan borstar vi tänderna (medan jag sjunger och han gör rörelserna till) innan pappan tar över och läser sagor och nattar. Jag gillar verkligen den ritualen! Så mysigt!

• Somnat

Fiji:
    Jag hade samma problem som du när G var liten. Lufta är det enda som hjälper. Och man får lägga handduken (Tack IKEA:s 2:-variant! ) nästan som en blöja (dvs även under rumpan och så en flärp upp mellan benen). Och så får man lägga tillbaka den. Igen. Och igen. Och igen... Lättare när man bara har ett barn att se efter.

På rumpan är ett tjockt lager Inotyl toppen. Och så torkar man inte bort allt nä man byter, utal liksom bara ett lager salva.

Jemema:
    Någon av stjärnorna jag datade igår (vi hade trådfika... ) nämnde att när man är van att äta ersättning är det ganska "tungt" att suga i sig välling från flaska. I jämförelse, alltså. Nu har ni säkert flaskor med kryss-öppning redan, men eftersom hon verkar acceptera smaken när du ger med sked är det kanske mer en "serveringsfråga"? Dvs kryssöppning och väl utblandat. Kanske. För det kan ju vara så att hon inte är en välling-tjej. 

• Somnat

Är det taekwando-barnen? De är så sööta!

Fast med kampsport menade jag ju ngt rejälare. Som judo. Eller ju-jutsu.

*visslar och tittar efter snö*

• Somnat
    Piggley Wink skrev 2012-01-09 23:27:56 följande:
    Somna: här har judoklubben mycket gott rykte, men det finns även jiujitsu, taekwondo, karate mm. Vilken rekommenderar du att börja med? I judo måste de vara fem år, antar att det gäller de andra pckså, så vi har lite tid för beslutet.
    Jag tycker personligen inte att man ska lära små barn att slå och sparka, därför försvinner karate och taekwondo.

Vad gäller judo så har de mycket bra barnverksamhet och är vana att instruera barn från låg ålder (5 år). Det har man även inom den ju-jutsustil som kallas Ju-jutsu Kai, även om det där är vanligare att man börjar vid 7 år. Vad gäller andra ju-jutsustilar (som "sport" eller "jiujitsu") så har man väldigt lite verksamhet på ett nationellt plan, utan det är mest enstaka klubbar som "kör sin egen grej" och kvalitén blir därefter (på ett nationellt plan. Självklart finns det bra klubbar där också men chansningen blir större).

Judo är mycket inriktat på grepp och kast, medan Ju-jutsu Kai är inriktat på självförsvar (hur man tar sig loss och kommer därifrån). I judo är tävling vanligt, medan det är ganska sällan förekommande inom Ju-jutsu Kai. Man får välja det som passar ens barn bäst om man har tillgång till båda.

Hormonstinn:
    Jag tror inte SL hade blivit så glada om jag hämtade en dm snö, men stort tack för erbjudandet!  
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13