• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Somnat
    SkålAW i StockholmSkål

22 nov - Somna, Annaloo, Gullet, Kate, Fiolina (ev Tjet), Pysslig, evt. Persefone

Kl 18 passar bäst, va? På något ställe där de har bra hamburgare(?). Någon som varit med förr får inboxa!
  • Somnat
    Limegrön skrev 2010-11-13 21:51:01 följande:
    Somna: Jag kommer inte på något speciellt när det gäller målning av motiv på vägg, men så vet jag inte direkt vad du har för förkunskaper heller... 
    Eh, förkunskaper?? Jag antar att jag målade med fingerfärg på dagis. Behöver man mer kunskap än så? Vanlig väggfärg funkar väl, antar jag. Men behöver man tänka på ngt när det gäller penslarna? Jag ska måla på fri hand. Eller ja, jag har förstorat upp ett mönster från Gs gardin. I den här kroppen bor det inte ens en liten konstnärs-själ...
  • Somnat

Johlinn:
    Vad skönt att ni inte behövde ta itu med en hjärnskakning också. Hoppas han blir bättre snabbt så han får komma till dagis igen! 

• Somnat

Johlinn:
    Vad har han för normaltemp? Iaf G blir varm när han sover (hans mamma har väl bylsat på honom för mycket..). Hoppas, hoppas E är på bättringsvägen!!

Cissi:
    Det är säkert JÄTTEmycket jobb som behöver levereras! Hoppas jag!!

Emmlie:
    Det är klart att det går bra! "Vi" vet ju inte ens var vi ska.. 

Fiji:
    Tråkigt! Det hade varit så roligt att se dig igen. Även mer än din frisyr!

Aigee:
    Jag misslyckades åt andra hållet härom veckan. Glömde att 45 min (men mitt recept) är PERFEKT och så blev det 40 istället. Men det är ju inte som så att det finns något kvar för det...

Lime:
    Hon kanske ville vara snäll? Jag ska säga åt mannen att köpa syntetpensel, för det är han som får fixa det i veckan. Det är ett träd som ska målas, så det räcker nog inte med en hobbyburk. Får nog bli en 1/2-liter iaf (fast det är iofs alldeles för mycket. Ska posta bilder när jag är kvar så du kan berätta för mig hur duktig jag är!

Pysslig:
    Bästaste L! Det är klart att man måste förse sig om tillfälle bjuds. Fast gurka? G hade tyckt hon var knäpp!

För de som vill att era barn ska bygga med klossar utan uppmaning så kan jag rekommendera att ställa barnet vid köksbänken medan ni lagar mat. Där stod G idag och byggde ett torn med 4 st 2,5 dl vintetror och krönte hela skapelsen men en vitpepparkvarn han hittat i en låda Inte så pk, men roligt!

På tal om saffransbiscotti (och därmed jul) - vad leker man med när man är mellan 1,5-2 år? Frågar man G vad han vill ha säger han bara "Ba-ba!" (banan) och det är nog iofs alldeles sant, men känns lite tråkigt.  

• Somnat
    Resande skrev 2010-11-15 08:01:08 följande:
    Somna- ville du se mer än mitt hår?!   
    Ja, eh... Det där kanske lät lite skumt... Men det skulle vara trevligt om du kunde komma!

Hoppas ni reste någonstans där det är varmt och soligt!

Sara:
    Vilka duktiga och välartade barn du verkar ha! Det märks att de är tråd-barn!

Tack för all input vad gäller leksaker! Verkar som det kommer att bli en God Jul för G!
  • Somnat

Elsis:
    Nej, det dröjer ju lääääänge till dess, men det skadar ju inte att vara förberedd!

"Mornar" sig era barn? Dvs tar lite tid på sig innan de vaknar? Jag hade sett fram emot sådana där mysiga mornar när barnet bara sitter och kurar in sig i famnen. Verkligheten är dock raka motsatsen. G går från snarkande till vidöppna vakna ögon till sittande till ropande "Där!!" på 0,3 sekunder. Eller 3 sek om man nu inte ska överdriva. Och så där väldans intresserad av att mysa är han inte i det läget. Attans!

• Somnat
    cilla67 skrev 2010-11-16 06:54:33 följande:
    Min son står på en stol vid diskbänken och "brer" sin egen smörgås. (Bregottet ligger i klumpar på och omkring brödet).
    Stolt pappa: "Tänk att du bara är 22 månader och brer din egen macka! 
    Mamma: Ja, i morgon fyller du 22 månader.
    A: Tårta! 
    Hjärta 
    Lilla hjärtat! There's always time for a little tårta!

I morse mornade sig G i säkert tre sekunder. Men jag klagar inte för jag fick en kram när jag gick. Lite övermodigt frågade jag om jag fick en puss också. Men "Nä!". Ok, ok... 
  • Somnat
    Gladhannapanna skrev 2010-11-16 19:55:15 följande:
    Juni skickade precis ett sms och berättade att hon fått en son!!!
    What, hon var ju inloggad i morse! Starkt jobbat, Juni!

Och massor av grattis till sonen, så klart!Nalle
  • Somnat

Kate:
    Jobba på nu. Ända in i kaklet! Snart är du klar!

Fiji:
    Jag tycker också att de verkar lite konstiga på dagis. Jag kan iofs tycka att det är bra att barnen inte är sjuka när de är där, men på dina beskrivningar så låter det ju inte som N är sjuk. Jag undrar också om de tempar alla barn, eller om de har fått för sig något när det gäller N? Fast det kan förståss vara svårt att ta reda på.

Hoppas att du får lite egentid snart så du kan vila. Stor kram!

Jag har hävdat att "Nej då, G klättrar inte. Han är väldigt rörlig, men han håller sig på marken". Nu har jag definitivt förstått att det beror på att han helt enkelt varit för kort för att nå upp. Men det finns ju lösningar på det. Baxa mammas symaskin (från 70-talet = syr som en dröm men väger fläsk) fram till en stol så man via dem kan klättra upp på bordet, tex. Igår kom jag hem till en son som hade fläskläpp modell större då mannen ropat till just under en sådan eskapad så G vände sig om och tappade balansen. Och just nu fick jag ett sms där det stod: "Ve och fasa. Nu kan han klättra upp på toalettstolen. Jag åker och köper ett genomskinligt duschdraperi!". G brukar nämligen vara med mannen inne i badrummet när han (mannen, alltså) duschar. Funkade ju fin-fint när G höll sig på golvet. Men på toalettstolen är det mindre bra att han är pga en massa anledningar. Var förvarar ni toalettborsten, förresten? G är så kort att han inte når den när vi ställer den på toalettstolen, men om han nu klättrar upp så kommer ju saken i ett annat läge. Och toalettborsten känns som en grej man gärna vill ha i badrummet... 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13