• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

CaCC:
    Jag tänkte att jag skulle läsa lite i din blogg, men jag insåg att jag var alldeles för trött (jäkla förkylning!), så jag tittade bara på bilderna - Vilken sötnosa ni har i E!

• Somnat
    Kate Lynn skrev 2010-12-16 08:13:42 följande:
    Jag tror att ni är på samma (stoooora) ställe, men har grundligt förhört mig om hon känner till någon med din beskrivning, 
    Haha, hur gjorde du då? "Hon har en svart avatar på FL och så... Ja... Forskar hon. Känner du någon sådan?"

Fast det är med största sannolikhet så att vi inte har mötts. Jag disputerade 2006, har varit borta härifrån till 2009 och då var jag ju inte här så mycket heller eftersom G är född i augusti -09. Dessutom är det ju som du säger - stooort. Skönt att det iaf skiljer ett halvår mellan disputationerna. Så får du dra det större lasset i vår, tänker jag.

Och vegetarian när det finns tjälknöl? Nej.

Igår ville ongen inte äta (middag)?! Och då märker vi att han ärvt mitt humör som visar sig från sin allra mörkaste sida när det har gått lite för länge mellan måltiderna. Grattis, G! Och grattis till dina föräldrar också. Det kommer att få veta att de lever. Ja, hå, hå, ja, ja...
  • Somnat
    Kate Lynn skrev 2010-12-16 09:11:48 följande:

Är det för tidigt att introducera begreppet Bitch-banan till G?

Jag tror inte det. "Ba-ba" är det bästa som finns (näst efter mamma, så klart! ). Jag introducerade själv bitch-smoothien till honom idag då han tog igen det faktum att han inte åt middag igår och kom sättande med sin mellanmålskopp 40 min efter middagen (vilket också är omkring 40 min innan vällingen) och rät för att han var hungrig...

Det konstiga är dock att han inte är någon tjockis längre. Ändå äts det grötfrukost (1 dl havregryn plus frukt), mellanmål (typ en banan, en smörgås eller smoothie), lunch (den normala barnmatsburksstorleken är ett skämt. Han får mest hemlagat, men det är mer än vad som ryms i en burk), mellanmål, middag och välling (3 dl). Har väl med det ständiga omkringspringandet att göra, misstänker jag...

Fiolina:
    Är O sjuk eller frisk? Ska jag förbereda mannen?

CaCC:
    Men man ser ju jättebra från bordet, ju!

G klättrar också, men han är som tur var en försiktig general och säger till när han vill ner om han inte riktigt vet hur han ska bära sig åt. Det har tex aldrig varit några problem att ha honom stående på en stol vid diskbänken medan jag lagar mat.

Juni:
    Trappa och guunghäst?! Yaikes!

Fiolina:
    Jag tror faktiskt inte att jag hade lått G klättra mer. Just nu. Jag hade resonerat som så att just nu (dvs den här veckan, nästa vet man ju inte...) är han inte redo för vad som krävs. Ja, de måste lära av sina misstag, men har man försökt tre gånger i rad och misslyckats skulle jag se det som att det är lite problem med aktion-konsekvens i just det fallet. Jag gör samma sak med leksaker om något som G bara blir frustrerad av kommer fram. Väntar en vecka eller två, alltså.

Lime:
    Kram! Det måste vara för jävligt! Jag har dock inga råd att ge. Annat än att sova med öronproppar om man inte är den som har natten, samt acceptera läget och därför försöka sova när man kan. Istället för att ligga och vänta på nästa vakenperiod, alltså Vilket jag vet är svårt, i princip omöjligt. När G strular ligger jag också och "passar" för att liksom stämma i bäcken. Fast grejen är att det aldrig hjälper. Är det en sådan natt så är det. Man hade sovit bättre om man verkligen försökte sova mellan gångerna istället för att tro att det skulle komma en längre sömnperiod sedan. Lite som i lumpen, misstänker jag... 

Sara:
    Men vad f-n?! Finns inte elevunderlaget så finns det inte och då är det tidsreglerna som gäller (iaf inom kommunen), men inte i helvete ska man få reda på det på en julfest! Stryk skulle de ha!! Hoppas hans tid räcker till.

Fast det påminner mig om att vi sitter och är sura över mannens "löneförhöjning". I år var den individuell (baseras på 2009 års jobb, alltså). Mannens chef betygsatte honom inför löneförhandlingen och han fick högsta betyg i alla delar. Sedan slutade hon nu i höstas då mannen var fl så hon var inte med på löneförhandlingen (bara hennes betyg fanns som underlag). Hans nya chef har inte varit på någon av min mans lektioner och vet inte hur han jobbar (han har ju varit fl), men har baserat på ett betygssamtal som han hade med mannen i våras då betygen skulle sättas har den nya chefen bildat sig uppfattningen att mannen är oresonlig och att det är "mycket snack, liten verkstad" (aj, mennen vägrar att ge G till elever som inte visat G-kriterier någongång under året. Knappast några konstigheter), varför han inte förespråkar någon löneökning till rektor och facket som också deltar i löneförhandlingarna. Rektor och fack blir lite tagna på sängen eftersom de båda parterna går in i förhandlingarna med åsikten att mannen är underbetald. Men det är klart att rektor inte betalar ut mer pengar än hon måste.

Om man bara träffat en människa i 1 h, ska man inte bara sitta och hålla käften och låta de som vet vad de sysslar med (alltså mannens gamla chef, rektorn och facket) få göra sin grej? Mannens närmsta chef har dock fattat att han har på sig alldeles för stora skor iom sin studierektorstjänst och kommer att gå tillbaka till sin gamla lärartjänst på en annan skola i slutet av februari. Fast det hjälper ju inte mannens lön.

• Somnat

Ja, just det - Tjälknöl är en älgstek som man tillagar lååååångsamt på låg temperatur (över natt) och som sedan får ligga i en kryddad saltlag. Äts kall med gräddsås, svartvinbärsgelé, god potatis och sallad. A must have till jul. Förutsatt att pappa skjutit ngn älg, vill säga..

• Somnat

Gullet:
    Kan inte svara på var knäcken försvunnit, men såg ett recept på kola med krossade Marianne ovanpå som verkade goda. Laga till en sats så kan du kanske skicka dem på jakt efter knäcken?

CaCC:
    Vad kan man säga? Det blir inte alltid som man tänkt sig..

Kate:
    Nu upprepar ju inte G det man säger (iaf inte speciellt tydligt, och han har inte förstått "inte", bara "nä nä" med tillhörande hyttande med knubbigt pekfinger) men jag håller med dig om att humöret inte alltid är på topp. Det finns sådana där "naturliga mammor" som tar allt med ett leende och verkar ha eoner av tålamod och ork. Jag hör inte dit, även om G naturligtvis alltid är det underbaraste som finns.

I morgon slutar en kollega så idag var det avskedsmiddag = Jag träffade G bara på morgonen. Hur var det nu, var det ok att väcka ett barn som sover bara för att man vill gosa lite?  

• Somnat

CaCC:
    Min G har alltid varit en harmonisk typ, men för några dagar sedan fick han först feber ngn dag, för att sedan gråta otröstligt vid uppvak. Och igår såg jag det - ett antal tänder är på väg. Visst kan det vara ett sammanträffande, men G har inte fått tänder på 3 månader minst och har hittills inga kindtänder, så...

(Som tur var för oss så sover han på nätterna och lugnar ner sig efter 15 min gråt när han vaknar på morgonen/dagen)

• Somnat

Jag tänkte också nattskräck för CaCC först, men kan de få det varje natt? Kanske... Inte aktuellt i vårt fall då han vaknar först och skriker sedan. I morse skrek han dessutom bara när gröten inte kom fram på bordet fort nog. Sedan illustrerade han målande vad "kasta i sig maten" eg innebär. Man kan inte tro att han är smal, men faktum är att det gummiband i byxorna som jag tidigare sprättade bort för att ens få på honom nu är tillbakasatt och åtdraget.

Åsså lekdaten.. Min guddotter har kalas på lördagen så då kan inte jag. Ska vi plocka fram listan och boka dag och plats?

• Somnat

Eh, syns resten av mina fantastiska knäckkokartips på nätet, el är det bara första raden?

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13