• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Limefrukt skrev 2011-01-08 22:23:50 följande:
    Slutligen måste jag klaga lite på samhället. Skrikandes
    Min svåger lider av depression och värk efter en skada för många år sen. Han har ständig värk och har hamnat i kläm mellan systemen och myndigheterna alldeles för många gånger. Detta leder till att han får mindre pengar än han egentligen skulle haft rätt till.
    Nu har han en praktikplats (arbetsträning) på en ort som han måste pendla till och den tar slut nästa vecka. Arbetsförmedlingen vill att han ska ha en ny plats här i närheten så att han kan gå upp i tid utan att dagarna blir längre. Så jag ordnade med min chef så att han skulle kunna få praktik på mitt jobb (vilket han gärna vill). Men hans handledare sa nej! Hon tror inte att han klarar av det? Men hon brydde sig inte om att fråga honom av vad han tror att han klarar eller låter honom prova? Och nu är praktikperioden slut nästa vecka och han har inte fått något besked om vad som ska hända med honom. Han har inte ens kunnat boka in ett möte med handläggaren denna vecka, eftersom hon inte ville boka något före julen! Och han går förstås djupare ner i sitt hål.... VILL de att han ska bli bättre och komma tillbaks till arbetsmarknaden, eller? Grrrrr!!!!!
    Man måste ju älska sådan där logik.

Om de inte ger G mellanmål på förmiddagen får de stå ut med hans gnällande. Oh boy, vad det kommer att gnällas...

Idag var vi på födelsedagskalas då min guddotter fyllde ett. Då ser man hur man förändrats... Det var en person där som jag inte träffat på länge och ville prata med. Men det hans ju liksom inte med. Lite bajsprat med Fiolina och så var det dags att åka hem. Hoppas det är en faaas...
  • Somnat

Sara:
    Jag tror att man måste han någon skruv lös för att bli påtänkt som rektor... Rektorn på mannens skola har fått betala vite (ja, skolan, alltså) för att hon gjorde sig av med en lärare utan att ha koll på reglerna. Mannen har hon också betalat 1000:- (ur egen plånbok) för att hon inte hade koll på hur det bör fungeraa när man kommer tillbaka efter en lång sjukfrånvaro.

Kate:
    INTE 12 barn! Tokiga kvinna!!

Tja, någonstans ska man ju ha ont. Varför inte knäveckan?

Idag var jag hemma med G hela dagen. SÅ mysigt. Och SÅ intensivt på ett sätt som jobbet inte är det. Ska bli intressant att se hur jag och mannen tycker att det här funkar... Nåja, det är inte så lång tid att vi hinner vänja oss iaf. 

• Somnat

Äh, va f-n. Nätet la av...

Persefone:
    Kreatima har ett rätt bra utbud om du vill se dem live.
    favoritsaker.se ha ett lite annorlunda utbud, och jag tror även de har showroom/butik i ngn norrförort.
    unikdekor.se kan du själva välja färg om du vill ha speciella frger/enfärgade figurer. Jag beställde grodorna i Gs rum därifrån då jag ville ha dem orange och gröna (= de typiska barnfärgerna )

• Somnat
    Ela skrev 2011-01-10 22:23:53 följande:
    Ja, just det. Trevligt (ja, fast jag ÄR bitter...) att läsa att ni hadde en bra dag igår. Önskar att jag kunnat delta men jag är tyvärr fortfarande alltför skruttig fysiskt för att kunna ge mig ut på äventyr. Men snart så (hoppas jag verkligen i alla fall)!
    Vi (el iaf jag, men jag tror mig kunna fungera som språkrör för fler) vill såklart jätte gärna träffa er när krafterna återkommer! Om inte annat för att det ökar chanserna för att få med sig ett extra barn hem...
  • Somnat
    Ela skrev 2011-01-10 22:40:40 följande:
    Ja, så många barn som jag har numera kan ju ingen människa hålla reda på så jag kan nog bli av med något utan att märka det.
    Det var lite så vi tänkte...

Olimpia:
    Nej, det spelar ju liksom inte så stor roll att lönerna är högre när boende och andra levnadskostnader också är det...

Fast "rabatten" man får på barnomsorg här är ju helt sanslöst stor. Jag tror inte man betalar ens lite för barn fyra och uppåt. Så Ela, med flera, varför sluta nu?

Sara:
    Vi var hemma hos mig. Det var väldigt trevligt tyckte jag som slapp leta parkering och inte körde av motorvägen på fel avfart... Men som sagt - Ett barn per mamma är för lite för att någon ska glömmas kvar. Jag hade ändå gillrat med en högt uppsatt gunga som jag lurade ner barnen i så de var svåra att få upp. Men då kom folk på att Herr S var hemma och bad honom om hjälp. Han hade tidigare under dagen frågat mig om jag ville ha sex barn till, varpå jag tittade mig omkring, frågade honom om han ville ha sex fruar till och fick ett rungande "Nej!" till svar. (Till alla som var där - Han tyckte dock att ni var trevliga )
  • Somnat

Juni:
    Han gillade dock att ha två fruar (vi hade en inneboende under halva förra året). En som städade, lagade mat och tog hand om G. Och så jag som jobbade och drog in pengarna...

Men trångt, ja.

Det är fö alldeles för lite spammare i den här tråden. Annat var det när någon i Väntar första-tråden var inne på upploppet...

Nu har jag jobbat klart för idag. Nu ska jag hem och gosa!

• Somnat

Är det ngn mer än min och Saras män som är lärare? När mannen tog ut fl uppmärksammade han att reglerna är ändrade så om man går tillbaka till tjänst på loven (sommarloven undantagna) och blir arbetsoförmögen under den tiden (typ brutet ben el vad som helst) åker SGIn ner på noll. Tjo, faderittan, lambo.

Alla lärare jag känner går tillbaka i tjänst på loven förutom han, så jag bad honom dubbel och trippelkolla. Men jo, det stämmer. Nya regler som facket vill testa i rätten, fast inte hittat någon vars fall att driva. Undrar varför? Vem vill inte frivilligt sätta sin SGI på spel...?

• Somnat
    aigee skrev 2011-01-11 19:42:08 följande:
    ANg lärare så är jag ju en sådan. Hade INGEN aning om denna nya "regel" Tur att jag inte bröt några ben på jullovet då! morr... märkligt avtal man har när man inte vet vad som gäller... hmm. Dessutom verkar det gälla olika i kommunen och försäkringskassan ang lov etc. Men jag låtsas som inget och går i tjänst igen i juni...
    Nej, det hade ingen på mannens skola heller. Facket berättade det när han kontaktade dem av en helt annan anledning och behövde reda ut regler kring tidskompensation, etc. Gäller dock inte om barnet är under 1 år. Och som sagt inte sommarlovet. Vilket jag antar är varför facket vill pröva det. De andra loven är ju också intjänad tid pga de förlängda arbetsveckorna. Det är ju inte som så att lärare arbetar mindre än genomsnittet bara för att de måste vara lediga när barnen/ungdomarna har lov.

I Stockholm kommer iaf facket att gå ut med det här nu innan sportlovet. Regeln är "ny", men har ändå funnits i tre år. Tycker det är grymt dåligt av facket att inte gå ut med en sådan här ändring som kan påverka folk så mycket. Visst, man är skylldig att ta reda på de regler som gäller en själv, men det här att gå tillbaka i tjänst under lov är ju ngt som lärare gjort lääänge för att få dagarna att räcka längre.

Barba:
    Mindre kan den väl knappast vara. Hon borde ju ha en omkrets som är mer än 48 (vad G hade senast vi mätte. På 1-årskontrollen, mao)

Tror iofs inte att en hjälm gör henne mindre försiktig. Men om hon halkar så slår hon iaf inte huvudet och det är ju bra!

Elsis:
    Jobbigt med husarrest! Ni har ingen bil så ni kan åka någonstans en sväng?

Fiolina:
    Ah, men vad tusan! Jag kan på sätt och vis förstå att reglerna är som de är. Hade någon annan mött grannen och fått platsen för att de tjatade in sig hade jag tyckt att det hade varit ännu mer orättvist. Men ändå. Ert dagis kanske inte ens öppnar. Nog tycker man de borde fylla de förskolor de har i första hand.  Mitt råd är - Ring och klaga och fortsätt att ringa. Det kan fungera.

Vad gör du nästa torsdag? Den 20:e? Från lunch och fram till typ... Kl 16?

Lime:
    Håller med Fiolina - Att andra människor får träffa er OCH äta dina kakor hjälper oss på vilket sätt då?
    ilja73 skrev 2011-01-11 21:21:22 följande:
    Älgen skrev 2011-01-11 14:09:04 följande:
    Det var hos G jag fick inspirationen, han hade jättefint!, men måla själv skall jag INTE göra. Kan inte ens dra ett streck rakt, bättre i så fall att låta n måla!
    Det är samma här, det hade inte blivit bra om jag hade gjort det där trädet. Dessutom har jag svårt att komma på idéer till vad man kan måla för nåt öht.
    Tror ni inte det finns en anledning till att det var ett abstrakt träd. Som jag inte hittat på själv. Det är en uppförstoring av trädet på Gs gardiner/kudden i ammnings/nattningsstolen (Mimous tyg med den japanska te-ceremonin)

Om vi köper en dagbädd isf bara madrass till G när den dagen kommer så kommer den täcka för stor del av väggen för att väggdekoren ska synas ordentligt. Idag såg jag tyg OCH tapet som skulle bli perfekt istället. Inte för att jag brukar planera framåt... Men om det blir dags kommer det bli limegrönt!

Fiji:
    Nu kommer ju detta alldeles galet i flödet, men SÅ roligt att N trivs bättre! Också bättre att de inte verkar vara framme med termometern hela tiden. Fast kanske inte optimalt att de överdriver åt andra hållet.

Idag var jag hemma halvdag. Fy bubblan vad det var stressigt på jobbet (jag har saker som bara måste göras och nu lite mindre tid att göra dem på), men sedan hade jag en skön eftermiddag med G. Vattenlek i diskhon, minsann! Behöver jag förtydliga att köket är väldigt rent nu?
  • Somnat
    Annaloo skrev 2011-01-11 14:15:04 följande:
    Jag hänger i kulisserna men vågar inte riktigt ge mig in på några diskussioner... Katten är ute ur säcken, men någon outing vill vi inte ha här Just nu ser det iaf ut som att jag åker till Köpenhamn i slutet av nästa vecka för att påbörja syskonförsök på egen hand. Konstigt nog ser jag fram emot det.
    Det där missade jag också! Oj, oj, oj! Vilka nyheter! Jag förstod inte allt med säckar och så, men antar att det klarnar efter slutet på nästa vecka då du naturligtvis måste berätta mer.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13