• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Piggley Wink skrev 2010-12-21 12:43:11 följande:
    Det är bara första raden som syns Vilken cliffhanger!
    Attans, jag som blippade ner allt med fånen och det tar lite längre tid...

Iaf - kokar som sagt i tillbringare i micron och häller direkt via den ner i formen. Tänk dock på att knäck som kokar ökar mycket i volum, så använd en väl tilltagen tillbringare.

Kokar man på platta skulle jag ändå rekommendera att hälla över i en (inte iskall) tillbringare innan man häller i formarna. Allt blir lättare med en pip!

Börjar smeten stelna så in med den i micron några sekunder så flyter den lättare. Gör det dock inte alltför många gånger eftersom det fortsätter att laga till knäcken så den blir stenhård till slut.

Ja, det var väl det!

5 min kolan levde man ju på under högstadiet när godisbudgeten var begränsad.

Pyttis:
    Nu har jag missat. Vems begravning? Hoppas det blir fint, iaf. Kram!
  • Somnat
    NalleStockholmsplaydateNalle
    7 januari
    Persefone
    Somna
    Annaloo
    Fiolina

8 januari
    Lime
    Fiolina
    Pysslig
    Annaloo

9 januari:
    Fiolina
    Annaloo
    Somna
    (Jag skulle tro att Pysslig kan här också, men hon kommer inte kolla tråden på en vecka. Hon jobbar iaf den 7:e)

(Fio - Min guddotter har sin födelsedagsfest den 8:e. det har inte gått ut några inbjudningar ännu, men det är ju ganska troligt att ni blir bjudna...)

Och var ska vi vara? Jag vet att Ela erbjöd sig, men det känns lite magstarkt att dra in Gs smutsiga små fingrar till en liten 2-veckors.. Fast jag är ju inte trebarnsmor, så jag vet inte... Vi skulle kunna vara här, om inte annat. Vi bor bra till om man vill utnyttja lokaltrafiken och tar man bilen finns det en plogad pendlingsparkering (=garanterat plats en helg) några 100 m bort. Jag blir inte ledsen om någon har ett annat förslag, jag tänkte bara att vi inte skulle låta det rinna ut i sanden bara för att vi inte har någonstans att vara.

• Somnat
    cilla67 skrev 2010-12-21 22:31:46 följande:
    Somna, just nu är A väääldigt billig, vad säger du? 
    Taget!

Tänk att ha de två sötaste killarna i världen och bara behöva vara gravid en gång. En no brainer!  
  • Somnat
    Limefrukt skrev 2010-12-21 22:39:48 följande:
    Jag tror att det blir pepparkaksglass på julafton. Gissa vem som har fått glasstillbehöret till kitchen aiden? Tungan ute
    Har du tjuvkikat i paketet?

Jag tror inte Hanya menar riktigt sömnmedel. Anti-histamin, tex, är en allergimedicin. Med biverkningen att man blir väldigt trött.

Marge:
    Jag väntar också på historier!

Fiolina:
    Jag hörde att G ville vara hjälpsam med stolarna men att du inte lät honom. Varför då, om man får fråga?

Nu ska jag packa klart. I morgon bitti åker vi!  
  • Somnat
    cilla67 skrev 2010-12-21 23:08:25 följande:
    Somna, He is AAAALL yours, skönt att veta att han kommer till ett bra hem!
    För övrigt älskar jag min man och tror att vi kommer överleva även denna kväll, så småningom.
    LIme är min idol, för jag blir galen av att inte få vara ifred på kvällen. Julstök? HA! Julkort? Jaja, de finns, kuvert är skrivna, men när ska vi hinna skriva på själva korten?! Fruktkakan jag skulle baka ikväll får jag väl baka i morgon, för nu orkar jag inte göra det och sedan vänta ut att den ska stå 90 minuter i ugnen. Vilket sätter köttbullarna och granen i farozonen, men vad tusan. Nåt ska vi väl göra i mellandagarna?

Andas, andas!

(Vi kommer till hemstaden allra senast till påsk. Jag hämtar honom då! Ingår bilstol eller ska jag ta med egen?) 
  • Somnat
    cilla67 skrev 2010-12-21 23:51:35 följande:
     Jag tror vi behåller honom! 
    Eh, va? Nähä du. Bytt är bytt. Jag kan fixa egen bilstol.

Och till Persefone säger jag bara: Ställ dig i kö!

(Och hela tiden ignorerar jag det faktum att jag sålde G till Ela för några veckor sedan. Nu har hon ju en egen lillkillis, så då behöver hon inte G också. *Känner mig smart som konstaterat detta*)

CaCC:
    Skönt att du får hjälp och hoppas du inte behöver vänta för länge på akuten.

Min kompis som inte mår bra fick en omgång ECT i början av månaden. Sedan var hon ute i en dryg vecka och så för några kvällar sedan hör hon av sig och ligger inne igen. Suck, suck och åter suck. Man känner sig så trött och hjälplös.

Vi är uppe hos mina föräldrar. G var exemplarisk och somnade innan vi taxat ut från gaten och vaknade inte förrän vi var på marken igen 1,5 h senare. Sedan har det varit bus, bus, bus med mormor och morfar resten av dagen. Nu är det dags för julgodistillverkning. Vit tryffel med ingefära och kokos, samt ngn typ av corn flakes-snacks står på schemat. 
  • Somnat

Satt och funderade på tomattricket... Jag som känner till det, men aldrig provat, vad säger det om mig?

• Somnat

God Jul, alla! *infoga tomtesmiley här*

Vi är precis färdig med julklapparna (vi börjar sent, G fick sina efter Kalle). Jag hade varit VÄLDIGT snäll i år!

Jag bestämmer att vi tar lekdaten på söndagen. Kan du då, Lime? Vilken tid passar folk? G sover mellan 12 och 14..

• Somnat

Jag föredrar också eftermiddagsdate!

Lime:
    Aha, var det SÅ det låg till med tillbehöret! Vad smart av någon att ge det till dig precis innan jul!

Poker:
    Var det bara jag som tyckte "midnattsmässa" och "grogg i handen" i samma korta inlägg var roande? Det blir säkert en varm jul snart. De är ju inte små för alltid!

Fio:
    Äh, men fy för magsjuka på julafton! Ja, alla andra dagar också om ni råkar smittas

Här gjorde G pulkpremiär idag (vi har ingen hemma ) Han var iväg med mormor och morfar och kollade på renarna (finns några i ett hägn precis där mina föräldrar bor). Mycker roligt, tyckte G om både pulka och renar. Sedan gjorde mamma ett genidrag och gav G "Lilla Pussboken" i julklapp. G kramas gärna, men pussar är inte så roligt, tycker han. Men i den boken ska man pussa på alla djuren och när man har läst klart kan man säga "Pussa mamma!" och så får man en puss av bara farten. Gissa om vi slåss om att få läsa. Stackars G håller på att bli alldeles sönderpussad och har börjat krama djuren istället. Sötnos!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13