• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sarahkka:
    Jag säger som Assar - Jag tror att dagiset är det viktiga. Inte grupperna. I vårt fall har vi iofs valt bort 1-5 grupper av lite olika anledningar, men hade vi haft syskon tror jag saken hade manat i ett helt annat läge. Vad gäller sova ute så hade jag föredragit om de hade gjort det, förutsatt att dagiset ligger bra till (dvs inte vid någon väg eller annan "fara"). De dagis som jag känner till som gör så har vagnarna parkerade vid stora fönster så personalen direkt ser när barn vaknar även om de själva befinner sig inomhus. Infektioner sprider sig lättare inomhus, så jag tror utevila är bättre av den anledningen.

Pyssliga:
    Har ni rispuffar på golvet? Varför då, om man får fråga??

Min stackars lilla plutt är sjuk "på riktigt" för första gången. Han har haft hosta/snuva tidigare. Och låg feber vid ngt tillfälle, men nu är det en massa snor och febern har varit uppe på 40 grader. Jag vet att det inte är på riktigt samma sätt när de är så små, men gud vad ynklig mammas lilla Hjärta  var igår kväll trots alvedon. Satt bara och tittade apatiskt och man förstod inte alls vad han såg/tog in. För första gången var det intressant att titta på film längre tid än 20 sek så vi körde Pingu som han låg ( ) ner och tittade på. Som tur var vill han dricka mycket, så det behöver vi inte oroa oss för. Äter gör han också. Fast kanske mer på ett "normalt" barns nivå (med tanke på mängden, alltså. Bordsskick har han inte varken som frisk eller sjuk). Undrar vad det är? Han träffade ju "vattkoppsbarnet" för en vecka sedan och det kan ju gå så fort, men vi ser inga prickar, dessutom är han jättesnorig, så det kanske är en vanlig förkylning/influensa? Vad har 3-dagarsfebern för symtom? (Man kan ju googla, men det är onödigt när man har tråden).

Som tur är säger mannen att G är piggare idag. "Bara" 39 grader och mer med i matchen. Dvs han går (isf springer) runt och leker/pratar. Och klättrar... 

• Somnat

Lime:
    Om mannen ligger så nära att du inte kan sova får du väl säga till honom!

G är fortfarande dålig. Sist skrev jag ju att han åt, men i fredags började han spy upp allt han fick i sig. Fortsatte pss i går och idag vägrade han tom dricka vatten/vätskeersättning. Sjukvårdsrådgivningen sa att vi skulle sputa in vätskeersättningen i munnen på honom och om det inte fungerade var vi tvungna att ta in honom. Som tur var fick han i sig vätska mha spruta och blev piggare, men nu ligger lilla vännen och vrider sig i sängen och verkar ha ont. Stackars mammas älskling! Fast det är närstan värre att se mannen. Han är SÅ orolig. 

• Somnat

Fiji:
    Bra idé att titta på andra förskolor. Den där verkar inte helt ok... Hoppas ni hittar en bra lösning snart! Och grattis till sömn! En tidiga julklapp från N, kanske?

Elsis:
    Nu mår G bra igen!  

Minnie69 skrev 2010-11-23 00:36:40 följande:
    Pga att den senaste personen som skapade originaltråds TS är inaktiv har jag startat upp en ny fortsättningstråd till originalet: www.familjeliv.se/Forum-11-238/m55751622.html

Del 22 blev det visst, uppdatera gärna med TS länk
    När vi startade denna så sa vi att vi länkar till "Vi som hänger i 30+-trådarna"-tråden istället för att uppdatera TS. Det blir så fasligt mycket att scrolla varje gång, samtidigt som det är bra med ett ställe där allt är samlat och uppdaterat. Det är Annaloo som har den tråden, tror jag? (Ser ni så fint jag smet från ansvar, där... )

Och tack alla söta för middagssällskapet igår! Vem var det förresten som tog Selecta-kuvertet?

• Somnat

CaCC:
    Välkommen!

Jag har inte så mycket att säga om sömn (vi kör själva minsta motståndets lag. Vill G att vi ligger bredvid gör vi det, osv. Det är inte "för alltid" ändå), däremot så vill jag bara säga att jag av dina inlägg förstår att du är en jättebra mamma. Jag har inte ångest själv, men bland annat min man lider av det i perioder. Det är väldigt påfrestande när skallen spelar spratt med en, men jag hade inte kunnat tänka mig en bättre pappa till det finaste jag har. Ångesten påverkar inte hur han är mot G, även om han själv tycker det. Hoppas att du får all hjälp och stöd du behöver och som flera redan sagt: Kom in hit och gnäll när det behövs. Då får alla vi andra känna att vi inte är ensamma om att tycka att livet är jobbigt emellanåt!

• Somnat

Barba:
    Men fy f-n! I brist på bättre uttryck.

CaCC:
    Man är inte en dålig förälder för att man förklarar för sitt barn var gränserna går. Det är inte ok att göra illa andra människor eller djur och det är inte ok att ha sönder saker bara för att man känner för det. Oavsett om man är 1 eller 101. Tycker jag. Jag tror barn mår som bäst av mycket kärlek och tydliga regler.

G - den lilla manipulatören. Han har börjat ta till tårarna när vi säger nej. Pappa sitter på stolen där G vill klättra upp

• Somnat
    Somnat skrev 2010-11-24 22:20:38 följande:
    Barba:
    Men fy f-n! I brist på bättre uttryck.

CaCC:
    Man är inte en dålig förälder för att man förklarar för sitt barn var gränserna går. Det är inte ok att göra illa andra människor eller djur och det är inte ok att ha sönder saker bara för att man känner för det. Oavsett om man är 1 eller 101. Tycker jag. Jag tror barn mår som bäst av mycket kärlek och tydliga regler.

G - den lilla manipulatören. Han har börjat ta till tårarna när vi säger nej. Pappa sitter på stolen där G vill klättra upp
    ?
    Vad hände med andra halvan av inlägget? I vilken parallell verklighet befinner det sig? El var det fl:s ego-filter som slog till?

Den andra halvan innehöll iaf bl.a. en varning till Fio: G visar nu inte enbart var ens navel sitter. Han "pruttar" på den också. Gulligt och plaskvått om man är hans mamma eller pappa. I andra fall bara plaskvått...
  • Somnat
    Marge75 skrev 2010-11-25 20:45:31 följande:
    Och jag tackar också för fantastisk AW i måndags! Jag var mätt till igår ... Ni är så himla trevliga!  
    Ja, det är vi verkligen!

Vi får göra om det i januari. December är ju alltid lite hektisk...

Vi sitter och planerar fl under januari. Vi ska pröva dela 60/40 (konstig uppdelning, men beror på att mannen väljer bort ett av sina ämnen. Blir lättast så och mitt jobb är ganska flexibelt) under halva jan fram till Gs inskolning som troligtvis blir först i februari någon gång. Vad tusan gör man när man är färäldraledig?!

Och så hade jag utv-samtal med chefen tidigare i veckan. Som ni säkert förstått av mina konstant grammatiskt korrekta och alltid rättstavade inlägg så är jag perfekt på alla sätt och vis! Men allvarligt så är han nöjd. Så nöjd att han är orolig för att jag ska lämna och gå till industrin igen. Det kommer jag att göra så småningom, men jag vill hellre att det jobbet ska komma till mig istället för tvärt om och jag har fortfarande ett år kvar som post doc. Efter det vill jag dock inte vara kvar. "Professor Somna" klingar inte riktigt rätt...
  • Somnat
    Marge75 skrev 2010-11-28 21:36:50 följande:
    det syns exakt hur saxen gick genom håret när den flinka frisörskan klippte till (och den flinka frisörska, det är jag det, i egen hög person). 
    Är det bara jag som tänker på "den bruna maten" när jag läser det där? (Och då menar jag inte att jag tänker på 70-talsporslin och konserver, utan själva formuleringen).

Jag saknar också Johlinn, hon har inte synts till i den nya tråden. Tänkte inboxa hanne när Ela tog upp det förra gången, men det blev inte av... Om någon kontaktat henne kan ni väl säga till?

Och så hinner väl Kate inte vara inne och läsa, men OM hon gör det så Heja, Heja! Inte långt kvar nu!

Jag började känna mig förkyld på AW:en och sedan dess har jag jobbat halvdagar (haft möten som elt enkelt var för jobbiga att skjuta upp). Idag trodd jag att det äntligen var på väg bort, men så börjar jag känna av bihålorna. Vad är detta?! 
  • Somnat

...och så har vi tagit årets julbild idag. Eller kanske. För efter fyra bilder hände detta. G är alltså inne i påsen. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13