• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Såg idag när jag lämnade att de ska ha Kick-Off på dagis. Föräldrarna får komma dit på em och mingla med barnen på alla avdelningar, testa aktiviteter och äta småplock (som de äldsta barnen förbereder). Ett sådant trevligt initiativ!

Tyvärr är det samma dag som jag åker till Barcelona så jag kan inte gå..

• Somnat

Jemema:
    När drt gällt sömn har vi alltid kört "minsta motståndets lag". G somnade i vagn på dagarna ända fram till han började föris då han var 1,5. Såg ingen nackdel med det. Snarare en fördel då vem som helst kunde söva honom om man var på ngt längre ärende.

• Somnat

Piggely:
    Jag blev smittad när G hade i våras, och koksaltlösning är mycket skönare. Skönast var att duscha så allt löstes upp. Han och jag var dock riktigt drabbade.

De säger också att det är bättre att torka ordentligt en gång, än att smådutta flera. Med koksaltlösning, that is.

• Somnat

Ellan:
    Välkommen! Jag har en 2,5-åring. Jag bor också i söderort och det gör även några andra i tråden. Jag har hängt här sedan 

Cilla:
    Haha! Förlåt, kunde inte låta bli. Gud vad jag hade blivit stressad! Men du, skala fingret? Låter allvarligt! Hade du frågat min svärmor berodde det säkert på att du skalade för fort!

I helgen kom äntligen snön även till oss, så igår var hela familjen ute med kälken. Det kan vara så att vi lärde G att kasta snöboll. På folk. Det kan vara så att han blir tillsagd på Föris idag på grund av det. Jag bara säger. Det värsta var väl ändå att han tyckte hemst mycket om att bli kastad på. Eller, det värsta var att han gillade att bli kastad på (i magen), men varje gång jag träffade gick han längre och längre bak. Till slut (det tog inte speciellt lång tid, jag är inte så bra på att kasta saker som ni kommer märka) var han så lång bort att jag inte hade en chans att träffa honom. Så jag tänkte "lika bra att sikta på hans huvud så snöbollarna inte kommer så långt ifrån honom att han skäms å mina vägnar".

Det var fel att tänka så. Fel, fel, fel, fel, fel. Men jag är glad att jag inte har någon speciell styrka i mina kast, även om det uppenbarligen händer att jag träffar ibland...

Tur att jag har bytt nick så ingen här känner mig och kan ringa de sociala myndigheterna!  

• Somnat

Attans, jag som är på väg till Barca.. Fast det är ju bara 3,5h flygresa...

Ellan:
    G sover alltid i egen säng (vi bytte fr spjälsäng när han fyllde 2). Vaknar han på natten och inte kan somna om lägger sig den som "har natten" hos honom. Kommer själv ihåg hur trygg man kände sig när man fick sova med mamma och pappa, så det tänker jag inte missunna honom. Däremot är maken lättväckt och svårsövd (dålig kombo) så därför går vi till honom. G har ju lite propellertendenser...

Pysslig:
    Håller med dig ang andningsförmågan på galonkläder. Stort minus! Dock har vi inte Ur och Skur-dagis (tyvärr), så vi kör på fodrad galon. Ett set fr Ullared för 200:- Hade jag vetat att vintern skulle bli så här hade jag satsat på bra skalkläder istället...

Sa jag att jag är på väg till Barca? Det är jag!

• Somnat

Barcelona var inget att vara avundsjuk på. Det var 15 grader varmt, soligt, underbar mat, trevliga människor... Usch! Dessutom saknade jag G hur mycket som helst.

(Hälften av meningarna är sanna. Ni får själv bestämma vilka)

Fö använder vi flytande galltvål på fläckar. Och har alltid Vanish-pulver i maskinen. All skit försvinner! (På ett bra sätt...)

• Somnat

Cilla:
    Vadå, tittar mannen din på Bamse? *förstår inte riktigt*

Vi har fortfarande skötbordet kvar. Det var en period kring när han började krypa/gå då han var omöjlig att byta på, men det gick över. Vi hade Up and Go-varianter på blöjorna den perioden, men efter att den gick över har vi "vanliga" igen. Lukten? Eh... Man andas genom munnen och tänker på något annat!

• Somnat

Ställningen har ingen betydelse på så sätt att den påverkar hur spermierna tar sig fram.

Däremot så är spermier med Y-kromosom snabbare än de med X-kromosom (eftersom de är lättare), medan spermierna med X-kromosom överlever längre. Generellt, alltså.

Sammantaget så innebär detta att ställningen skulle kunna påverka utfallet eftersom de till viss del avgör avståndet till ägget. Å andra sidan spelar det ingen roll alls eftersom tiden för ägglossningen spelar en större roll.

Som Chiqita är inne på så är detta (att en spermie når fram till ett ägg) dessutom enbart det första av väldigt många steg. Där utfallet är högst osäkert i samtliga efterföljande parametrar. Människan är ingen fertil ras och med stor sannolikhet är det så att hormonnivåer, micromiljöer osv som varierar mellan kvinnor och även för samma kvinna vid olika tidpunkter även de påvekar sannolikheten för ett visst kön.

Summa summarum:
    Teoretiskt är det möjligt att kontrollera könet. Men eftersom man inte kan kontrollera alla ingående parametrar är det praktiskt omöjligt. Men det betyder ju inte att man inte kan ha roligt medan man både filosoferar och praktiserar kring ämnet...

Jemema:
    Vi har haft någon sådan där period. Då körde vi med att vi bara sa en enda sak till G ("Mamma/pappa är här. Det är natt. Det är dags att sova") och la ned honom gång på gång han reste sig. Jobbigt och utmattande. Jag tröstade mig med att G kanske var envis, men jag var envisare... Fast jag är inte rätt person att fråga, vi har varit väldigt förskonade från längre vakenperioder på nätterna.

Stramalj skrev 2012-01-30 20:47:41 följande:
    Jag har ju också kört gynstol och ser framför mig hur jag ska gå dit vid nästa försök och säga att jag hade nog inte tänkt att lägga mig på rygg här, utan har tänkt mig en annan ställning eftersom jag vill att det blir en hen istället.  
    Nu vill jag ju att ni ska lyckas, men jag hade för evigt avgudat dig om du gjort det uttalandet samtidigt som du dokumenterade läkarens reaktion med både bild och ljud...

• Somnat

...och eftersom vi blandar högt och lågt i den här tråden så går jag in och är besviken över Villervallas vårkollektion. Här satt jag och var shoppingsugen efter att ha ägnat en massa timmar åt bidragsansökningar för klubben - Och så är den inte fin! Fy 17!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13