Ställningen har ingen betydelse på så sätt att den påverkar hur spermierna tar sig fram.
Däremot så är spermier med Y-kromosom snabbare än de med X-kromosom (eftersom de är lättare), medan spermierna med X-kromosom överlever längre. Generellt, alltså.
Sammantaget så innebär detta att ställningen skulle kunna påverka utfallet eftersom de till viss del avgör avståndet till ägget. Å andra sidan spelar det ingen roll alls eftersom tiden för ägglossningen spelar en större roll.
Som Chiqita är inne på så är detta (att en spermie når fram till ett ägg) dessutom enbart det första av väldigt många steg. Där utfallet är högst osäkert i samtliga efterföljande parametrar. Människan är ingen fertil ras och med stor sannolikhet är det så att hormonnivåer, micromiljöer osv som varierar mellan kvinnor och även för samma kvinna vid olika tidpunkter även de påvekar sannolikheten för ett visst kön.
Summa summarum:
Teoretiskt är det möjligt att kontrollera könet. Men eftersom man inte kan kontrollera alla ingående parametrar är det praktiskt omöjligt. Men det betyder ju inte att man inte kan ha roligt medan man både filosoferar och praktiserar kring ämnet...
Jemema:
Vi har haft någon sådan där period. Då körde vi med att vi bara sa en enda sak till G ("Mamma/pappa är här. Det är natt. Det är dags att sova") och la ned honom gång på gång han reste sig. Jobbigt och utmattande. Jag tröstade mig med att G kanske var envis, men jag var envisare...
Fast jag är inte rätt person att fråga, vi har varit väldigt förskonade från längre vakenperioder på nätterna.
Stramalj skrev 2012-01-30 20:47:41 följande:
Jag har ju också kört gynstol och ser framför mig hur jag ska gå dit vid nästa försök och säga att jag hade nog inte tänkt att lägga mig på rygg här, utan har tänkt mig en annan ställning eftersom jag vill att det blir en hen istället.
Nu vill jag ju att ni ska lyckas, men jag hade för evigt avgudat dig om du gjort det uttalandet samtidigt som du dokumenterade läkarens reaktion med både bild och ljud...