• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sweetie:
    Det där känner jag inte igen alls, för G gör alltid som jag säger och busar aldrig.

Men låt oss säga att om det skulle ha hänt, rent teoretiskt alltså, så säger jag att "Så där gör man INTE. Nu blir mamma ARG (och så ser jag överdrivet arg ut). Mamma vill inte vara med dig när du gör så där, nu får du gå till pappa/leka ensam". Jag gör det sällan för han blir jätteledsen och börjar gråta och det känns hemskt, så det brukar bli historiens kortaste time out för jag klarar inte av det. För det mesta slutar jag med att visa att jag blir arg och förklarar varför man inte för göra som han gör. Och så "tvingar" jag honom att göra som jag säger. men vid sådana tillfällen när han slår/sparkar eller liknande går jag alltså därifrån.

Nu är G så pass gammal att han själv förstår att han gör fel och brukar skratta och svara "Bame busar" när man säger åt honom. Det gör mig galen, men samtidigt så tänker jag att Ja, han testar gränser. Ja, egentligen är det bra att han gör det för hur skulle han annars lära sig? Och Ja, det är bra att jag visar att hans handlande får konsekvenser. Inom gränser som han förstår, naturligtvis.

• Somnat

Sara:
    Visar de andr barnen inga symtom kan man lämna dem, fast är det ögoninfl lär de göra det snart nog.. Vi fick antibiotika (lokalt) både jag och G. Och när han hittade en överbliven pipett härom veckan sa han "Öga. Aj, aj" fast det bar i april han var sjuk. Antagligen ingen trevlig upplevelse..

Glömde cykeln på stationen i fredags så såklart hade någon slitit av plastpåsen vi hade över sadel/barnstol plus att dynan var avsliten och trasig. Men hjälmen var iaf kvar (fast våt) och på förskolan sa en av barnskötarna att G var så rolig och påminnde så mycket om hennes son plus att han brukar ha så fina mössor att hon kollar var jag köpt dem och köper likadana till honom. Så då blev jag glad igen. Att hon sedan sa "så jag tänker att han (hennes son som är 1 år) kommer att bli lika busig som G när han är lika gammal" låtsades jag inte höra..

• Somnat
    asap skrev 2011-09-19 10:37:32 följande:
    Somna - Vad är det för mössor då?
    Jag är ju den som driver köphetsen i tråden, så det ska jag väl eg inte säga, men i höst kör vi på de här:
    http://www.villervalla.se/se/articleimage.php?id=8517&image=6993078&fullwidth=0&fullheight=0
    http://butik.kameleontdesign.se/klader/rea/t-shirt-klatterapor-gron/

(Ja, det sista är en tröja, men de verkar inte ha mössan kvar i lager. Det tyget, iaf) 
  • Somnat

Ja, jag är på jobbet. Det är väl självklart? Jag måste verkligen försöka hitta lite inspiration till min poster nu. Tror iofs inte att det här är riktigt rätt ställe...

• Somnat

Juni:
    Vi har bara haft trikåluvorna (och velour av samma modell) och jag har inte haft det problemet. Kan bero på att Villervallas mössor är så förbenat små i storleken så G har inte haft dem så länge. Den jag länkade till köpte jag förra veckan. Storlek 3-4 år och sitter perfekt. Ska bli intressant att se hur den utvecklar sig. Fast säsongen för trikåmössor är ju begränsad och till våren har jag säkert hittat någon ny favvo...

Har inte sett de byxorna live. Har faktiskt bara sett Kameleont på nätet och på Underbara Barnmässan. Har tänkt att jag skulle klämma på just de där byxorna på nästa mässa då de påminner om Nova Stars, men utan "resårband i magresåren" som är en onödig attiralj för G.

Jag låter köpgalen, jag inser det. Men som jag sagt tidigare - Jag gillar att hitta kläderna billigt. Det är lite av en sport. Ni som ägnar er åt stickning, brödbak, korvstoppning eller liknande har ett mer sunt intresse, men... Till mitt försvar så köper jag sakerna så billigt som jag kan och sedan säljer jag de vidare. I slutändan har jag spenderat lika mycket pengar (eller mindre) som på ett nytt plagg från Lindex så helt sjuk i huvudet är jag inte. Hoppas jag. Eller...  Det enda undantaget är just mössor. Jag har haft ett osunt förhållande till barnmössor, eller kanske ffa hur många mössor ett barn behöver, sedan innan G föddes. Behöver nog lite hjälp där. Vilka i tråden var det som var psykologiutbildade, nu igen...?

• Somnat
    Sweetiepai skrev 2011-09-19 13:08:27 följande:
    Måste flika in i mössdiskussionen att Frithiof mössor är så fina. N har den här fast i limegrönt och jag älskar den! busochrackartyg.com/product1547/category135/s...
    Nu hjälper du inte till! Men jag håller med - De är jättefina.
    Gladhannapanna skrev 2011-09-19 13:10:37 följande:
    Här är länken: www.smabusfron.blogspot.com
    Du hjälper inte heller till!!
    johlinn skrev 2011-09-19 14:19:41 följande:
    När börjar man med mössa till lite större barn nu på hösten? Är det dags redan?  
    G hade mössa idag, men det var ju för att det regnade som sjutton. "Vid regn, blåst eller temp under +10" är mitt svar. Eller "när man har en fin mössa som barnet inte tar av sig..."
  • Somnat

Assar:
    Ja, Geggamoja! Inget fel på dem heller!

oyra skrev 2011-09-19 14:45:23 följande:
    - you lost me... mössor har man på huvudet. De brukar man hitta i någon låda, annars köper man en. Eller ärver. Typ.

Det är en HELT ok inställning. Atera delade min besatthet av hjälmmössor under graviditeten, men det berodde nog mest hormoner från hennes sida för hon har tagit sitt förnuft till fånga sedan dess.

Cissi:
    Mmm... Bajs... Drömmer

Men hörrni - Det här med barnmadrasser. Vad gäller egentligen? I spjälsängen (som inte hade ribbotten utan mer "hel" med bara små hål. Hade G en jättemjuk madrass. Nu till växasängen har vi köpt IKEAs madrass, men den är STENhård. När jag ligger bredvid sjunker jag inte ner alls. Hur ska en barnmadrass vara, egentligen?

• Somnat

Ok, den verkliga anledningen till att jag frågade om madrassen är att JAG tycker den är för hård...Skäms G bryr sig inte. Tyvärr ryms det inte en fullstor säng i hans rum om man ska kunna ha andra möbler där också, annars hade vi satsat på en sådan. Nu har vi istället dragit ut växasängen så mycket som rummet tillåter och man ligger ok där längdmässigt, men det känns väldigt mycket efter ett tag. Men om det inte är något "fel" med hård säng till småisar så får det vara så här.

Vi har fodrade vinterkängor och fodrade gummistövlar till G. De tidigare för när det är minusgrader och de senare för när det slaskar. Jag tror det räcker. Men de ser så hysteriskt stora ut! Minns att det gjorde fjolårets kängor också innan det begav sig, så det är nog i sin ordning. 

• Somnat
    cilla67 skrev 2011-09-22 10:44:22 följande:
    Han räknar ett, tå, tre, fyra, åtta, nie. 
    Var lustigt, G går också snabbt på just "åtta, nie". Dessutom tror jag att det är hans ord för siffror, för han brukar ropa "Åtta, nie!" när man är ute och han ser något intressant med siffror på. Tex när man väntar på pendeln.
  • Somnat
    asap skrev 2011-09-22 13:05:23 följande:
    Då står han och laddar med "ett, två, tre, femton, nitton, femton, klara färdiga gå!" innan han ger sig iväg.
    Älsklingen!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13