Amazina skrev 2010-11-12 09:31:12 följande:
Jag är sjuksköterska på akuten och har återupplivat en del patienter. Hittills har jag inte träffat någon patient som sedan berättat att de skulle ha sett något. JAG däremot har upplevt en konstig känsla när någon dör (utan att återupplivas). Jag vet inte hur jag ska beskriva det, och jag vet inte om den är inbillad, men det är en förlust av spänning/energi/elektricitet i luften på något sätt. En kyla. Jag vill betona att jag är rätt härdad av mig, jag tycker inte det är obehagligt.
hej, jag har varit med när en släkting dog och det var exakt som du beskriver det - en energi som lämnade rummet.
jag kände när min släkting dog och "släppte taget" om sin kropp. sekunden innan var h*n där. sekunden efter var h*n inte där. Under själva dödsögonblicket log h*n mot mig och sedan släppte h*n taget. Jag kände det som att energin du talar om for ut från min släkting och det var en rent fysisk känsla hos mig när den passerade igenom mig. Sen kändes det som min släkting stod borta vid fönstret och tittade på oss en stund. Sen var h*n borta.
Saknar denna släkting något oerhört. H*n lärde mig allt i livet och det sista jag fick med mig är att döden är en aktiv handling, och att vår kropp endast är vår farkost medan vi är här. Vi själva är något annat - själ/energi eller vad man nu vill kalla det.