• Anonym (nyfiken)

Någon som varit död men återupplivats?

Hej!!!
    Detta låter kanske konstigt men jag är mycket nyfiken på detta med döden och nära döden upplevelser, det är kanske inte så konstigt egentligen för alla undrar vi nog mer eller mindre vad som händer när vi dör....

Man hör berättas om nära döden uplevelser och många har teorier på att det är påhittade ting eller något som bra känns när kroppen är på väg att lämna livet, alltså inget som är på riktigt!!!!
    Blir vi medvetna OM att vi dör när vi dör? kan vi se de anhöriga?

Har DU varit med om detta

• Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?
  • Anonym (kusligt)

Sedan min mormor dog har min mamma varit så ledsen och orolig, hon har bekymrat sig över hur mormor dog, att det ska ha varit plågsamt och hon har varit ledsen över att hon inte har fått något "tecken" från henne.

En natt drömde jag att jag var i min mormors lägenhet. I drömmen var hon död även där men plötsligt såg jag henne där, i vardagsrummet. Jag blev livrädd och sprang mot dörren i skräck varpå hon ropade efter mig: "Xxxxx vänta, vänta, hälsa (min mammas namn) att jag mår bra nu, hälsa att jag har det bra nu" och sedan vaknade jag.

Lite OT, men ändå.

• FrökenLarsson
    Underbara ungar skrev 2010-11-12 19:50:02 följande:
    Det gick ett program på tv för inte så länge sen om döden och vad som händer när man dör...
    VÄLDIGT intressant!!!

Det fanns någon som byggde en våg där han/de vägde en människa som skulle dö, precis i dödsögonblicket lättade alla med 17 gram. Dessvärre så är denna "forskning" inte godkänd, men det är fortfarande lika intressant.

Programmet tog även upp det här med nära döden upplevelser. Där fanns de som berättade vad de hade upplevt och sen satt där en expert på "hjärnan" och dess funktioner  och berättade att det är någor primitivt som reagerar vid syrebrist och gör så att vi ser den sk. tunneln osv.

Jag vet inte vad jag ska tro angående döden och vad som kommer därefter. Jag vill inte tro att allt blir svart och sen inget mer. Något måste där ju finnas!
    Det var nog samma pogram som jag tittade på. Jätteintressant
  • Estrellitas
    Anonym (kusligt) skrev 2010-11-12 19:43:40 följande:
    Min mormor, som dog förra våren, hade en nära döden upplevelse. Hon låg på sjukhus i början av fyrtiotalet, hon var svårt sjuk efter det att hon fött sitt första barn och hade över 41 graders feber och läkaren hade sagt till morfar och till hennes föräldrar att hon skulle dö. En natt nådde hon kritiskt läge och "dog", hon berättade att hon då såg en "syn" på väggen mittemot, väggen liksom "rullades upp" och hon såg en man som satt vid ett bord och såg ned i en stor bok, denne man kändes för henne som om han var Jesus eller någon liknande. Han sa ingenting, inte ett ljud, han bara såg på henne, mycket strängt. Hon förstod vad som var på väg att hända och började be på sina bara knän: "snälla, snälla, låt mig få leva, jag vill leva, snälla!" mannen bara såg på henne strängt en lång stund. Så nickade han kort. Sedan vaknade hon. Efter den upplevelsen började febern att sjunka, streck för streck.
    Kanske hallucinerade hon? Med tanke på den höga febern ?
  • ODS
    Underbara ungar skrev 2010-11-12 19:50:02 följande:
    Det gick ett program på tv för inte så länge sen om döden och vad som händer när man dör...
    VÄLDIGT intressant!!!

Det fanns någon som byggde en våg där han/de vägde en människa som skulle dö, precis i dödsögonblicket lättade alla med 17 gram. Dessvärre så är denna "forskning" inte godkänd, men det är fortfarande lika intressant.

Programmet tog även upp det här med nära döden upplevelser. Där fanns de som berättade vad de hade upplevt och sen satt där en expert på "hjärnan" och dess funktioner  och berättade att det är någor primitivt som reagerar vid syrebrist och gör så att vi ser den sk. tunneln osv.

Jag vet inte vad jag ska tro angående döden och vad som kommer därefter. Jag vill inte tro att allt blir svart och sen inget mer. Något måste där ju finnas!
    Ja, NDU fascinerar mig oxå. Har som sagt upplevt denna känsla direkt när man kommit in i rummet (jobbat som uska) men däremot när min lillebror som var 9 år somnade in efter ha legat hjärndöd i flera dagar märkte jag inget sådant, vet inte varför...
    Jag vill så gärna tro att det finns ngt efter detta, att det bara tar slut känns så fel, jag menar, man hoppas ju att man får återse sina kära igen o att man på ngt sätt lever vidare.
    Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • Anonym (kusligt)
    Estrellitas skrev 2010-11-12 20:09:07 följande:
    Kanske hallucinerade hon? Med tanke på den höga febern ?
    Kanske, vem vet? Jag hör dock till den skara som tror att det finns någonting mer, något utöver det fysiska livet. The truth is in the eye of the beholder 
  • Jenniifer

Lämnar en kommentar, intressant tråd! :)

• Spyro192

Är själv uska i hemtjänsten och sist jag satt vak så dog min patient  mitti natten och det hände så snabbt så jag hann inte riktigt fatta vad som hände men, man såg att h*n inte var kvar länge utan att kroppen bara var ett skal. Det ser man rätt snabbt, tråkigt nog.

Men jag vet fortfarande inte om h*n tittade upp på mig precis innan h*n dog eller inte, jag tror att h*n gjorde det men det får jag nog aldrig veta...

• Anonym (lite samma)
    Anonym (kusligt) skrev 2010-11-12 19:51:17 följande:

Sedan min mormor dog har min mamma varit så ledsen och orolig, hon har bekymrat sig över hur mormor dog, att det ska ha varit plågsamt och hon har varit ledsen över att hon inte har fått något "tecken" från henne.

En natt drömde jag att jag var i min mormors lägenhet. I drömmen var hon död även där men plötsligt såg jag henne där, i vardagsrummet. Jag blev livrädd och sprang mot dörren i skräck varpå hon ropade efter mig: "Xxxxx vänta, vänta, hälsa (min mammas namn) att jag mår bra nu, hälsa att jag har det bra nu" och sedan vaknade jag.

Lite OT, men ändå.

Jag har oxå varit med om en liknande grej..jag har upplevt lite varierande övernaturliga och liknande saker i mitt liv, och när min morfar dog vaknade jag samma natt och tänkte direkt: "Nu ringer de snart" (från sjukhuset) . Och det gjorde de, fem minuter senare ringde telefonen och det var från sjukhuset som meddelade att han gått bort.
    Några dagar senare drömde jag så starkt om morfar, och drömmen utspelade sig i hans och mormors lägenhet. Han kom fram till mig, vi stod i hallen. Jag visste att han var död, och han såg ..annorlunda ut, lixom stelare på något vis. I ansiktsuttrycket. Han ville säga något, det kände jag MEN jag stängde av. Jag motade bort honom i drömmen. Och han försvann.

För jag blev så rädd. Men jag vet att det var nåt han ville, men VAD det var, det får jag ju aldrig veta. Sen dess har jag inte upplevt så mycket som jag gjorde tidigare, så jag vet att nånting hände när jag stängde av där i drömmen.
     Låter flummigt, jag vet. Men det går inte att beskriva på något annat sätt :) .

För att backa lite: Innan han dog, var vi hos honom på sjukhuset. Och det var en sån frid i rummet! Så lungt och positivt. Jag fick en jättestark känsla av att det var så många som väntade på honom. Man kände av dem i rummet. Det var inte bara jag som upplevde den här känslan heller, utan en till som var med  .
  • Anonym

När jag var yngre bodde jag på behandlingshem..jag drömde en natt att min mormor kom till mig i drömen vi pratade och hon berättade att nu lämnar jag detta att att jag skulle nu få klara mig här själv vi hade ett fint samtal på morgonen skyndade jag mig ut till personalen och sa att jag måste ringa min mormor tilldaken hör att det fanns telefontider ma fick ringa efter 4 så dom sa nej du får vänta jag blev så j'vla arg och jag sa det att hon kommer vara död då fattar ni inte det och är hon död sen så hoppas jag att ni kan leva med att ni inte lät mig ringa,kl ett ungefär kom en personal till mig helt uppröd och sa xxx kom med här din pappa är i telefonen du får ta det på kontoret (annars kopplade dom samtalen) det första pappa sa var xxx dt har hänt något tråkigt ja sa jag vet att mormor har dött..resten är ju rätt ointresant.jag förstår ju idag att hon var ju redan död när hon kom till mig i drömmen,och jag har aldrig sörjt henne på det sättet jag sörjt när andra dött eftersom vi hade ett jätte fint avslut och jag vet att hon har det bra.

• Anonym (ems)

Intressant tråd..
    har själv inte haft någon nära döden upplevelse men kan berätta om när min mamma dog.
    Min mamma dog väldigt hastigt och ung så vi hann aldrig säga farväl osv... när hon hade dött så drömde jag en speciell dröm flera nätter, den var återkommande och exakt likadan.. det var att hon kom till mig i drömmen och jag visste att hon var död men hon kom liksom ner ifrån himlen för att säga farväl.. det kändes verkligen som att det var på riktigt.. lite läskigt.. jag kommer så väl i håg den här drömmen än idag och jag var bara  6 år när hon dog, så det kändes verkligen inte som en vanlig dröm..

Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?