• Anonym (nyfiken)

Någon som varit död men återupplivats?

Hej!!!
    Detta låter kanske konstigt men jag är mycket nyfiken på detta med döden och nära döden upplevelser, det är kanske inte så konstigt egentligen för alla undrar vi nog mer eller mindre vad som händer när vi dör....

Man hör berättas om nära döden uplevelser och många har teorier på att det är påhittade ting eller något som bra känns när kroppen är på väg att lämna livet, alltså inget som är på riktigt!!!!
    Blir vi medvetna OM att vi dör när vi dör? kan vi se de anhöriga?

Har DU varit med om detta

• Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?
  • Anonym (kusligt)

Min moster dog i hjärnblödning en vecka innan jag föddes.

• Shasti
    lillangel skrev 2010-11-13 22:44:45 följande:
    De där med ljuset i tunnel kan lika väl vara en kort dröm innan man kommer tillbaka igen. men ändå märkligt om alla hade samma dröm.

En som har dött som jag känner stor sorg för,han dog som bebis 07, jag födde min son -08  5månader efter han dog,ibland får jag en konstig tanke att han lever i min sons kropp /han själ... de är  bara ett önsketänkande från mig men ändå, känslan har alltid varit stak och funnits där, jag har aldrig träffat pojken som dog personligen..
    Nej, nära-dödenupplevelsen är inte en dröm. Dels har du rätt i att det vore väldigt märkligt att alla eller så många har samma "dröm" och dels finns det hur mycket exempel som helst på saker som människor som varit medvetslösa/döda har kunnat berätta efteråt som de omöjligt kunde veta. Tex folk som varit med om bilolyckor och inte vetat vem som dött och vem som levde, men hade fått reda på det i sin NDU, och folk som har hört och sett vad läkare och sköterskor har gjort och sagt tex när de bevisligen varit medvetslösa. Det finns många jätteintressanta böcker om forskning om NDUer som olika läkare har gjort och det finns ingen förklaring till den upplevelsen som håller. Varken syrebrist eller dröm eller hallucination. Man vet inte vad det är. För min del som har haft en NDU själv hoppas jag verkligen att det faktiskt var en glimt av "livet efter döden" för det var KUL, såååååååå mycket roligare än här på jorden, hur bra man än har det här .
  • Anonym (v)

SÅ, varför har vissa dessa upplevelser men andra inte?

• Shasti
    Anonym (v) skrev 2010-11-15 12:12:43 följande:
    Ingen aning. En teori är ju att några minns och andra inte.
  • Anonym (intressant)

Det kan ju vara så att vi människor är mer olika än vad många vill tro.
    Jag själv tycker att människor har väldigt olika öppna sinnen.
    Vissa är helt slutna och ser bara det som finns för ögonen och kan inte tänka sig att tro på något annat än det som är vetenskapligt bevisat  och är kanske egentligen ganska rädda för det okända som är så främmande i deras värld.
    Då är det inte svårt att stänga av den andliga biten.
    Dessutom blir man naturligtvis väldigt påverkad av sin uppväxt och människorna runtomkring.

Jag har inte haft någon ndu men är helt övertygad om att det ligger en hel del i människors berättelser. Berättelserna är ju dessutom väldigt lika varann i hela världen.  
    Jag har haft flera fina andliga upplevelser och kan ibland få ett meddelande i drömmen om att någon jag känner skall dö. Och sen händer det.  
    Intressant tycker jag. Glad

Anonym (v) skrev 2010-11-15 12:12:43 följande:

• Pernillaa

Tycker detta är en intressant tråd och vill även då passa på att fråga en sak.

Och där glömde jag bort vad jag skulle fråga!

Alexander 050528 - Lucas 100221
  • lillangel
    Shasti skrev 2010-11-15 09:34:26 följande:
    Nej, nära-dödenupplevelsen är inte en dröm. Dels har du rätt i att det vore väldigt märkligt att alla eller så många har samma "dröm" och dels finns det hur mycket exempel som helst på saker som människor som varit medvetslösa/döda har kunnat berätta efteråt som de omöjligt kunde veta. Tex folk som varit med om bilolyckor och inte vetat vem som dött och vem som levde, men hade fått reda på det i sin NDU, och folk som har hört och sett vad läkare och sköterskor har gjort och sagt tex när de bevisligen varit medvetslösa. Det finns många jätteintressanta böcker om forskning om NDUer som olika läkare har gjort och det finns ingen förklaring till den upplevelsen som håller. Varken syrebrist eller dröm eller hallucination. Man vet inte vad det är. För min del som har haft en NDU själv hoppas jag verkligen att det faktiskt var en glimt av "livet efter döden" för det var KUL, såååååååå mycket roligare än här på jorden, hur bra man än har det här .
    Jag hoppas det med vi får se sen helt enkelt
  • lillangel
    Anonym (intressant) skrev 2010-11-15 13:24:39 följande:
    Det kan ju vara så att vi människor är mer olika än vad många vill tro.
    Jag själv tycker att människor har väldigt olika öppna sinnen.
    Vissa är helt slutna och ser bara det som finns för ögonen och kan inte tänka sig att tro på något annat än det som är vetenskapligt bevisat  och är kanske egentligen ganska rädda för det okända som är så främmande i deras värld.
    Då är det inte svårt att stänga av den andliga biten.
    Dessutom blir man naturligtvis väldigt påverkad av sin uppväxt och människorna runtomkring.

Jag har inte haft någon ndu men är helt övertygad om att det ligger en hel del i människors berättelser. Berättelserna är ju dessutom väldigt lika varann i hela världen.  
    Jag har haft flera fina andliga upplevelser och kan ibland få ett meddelande i drömmen om att någon jag känner skall dö. Och sen händer det.  
    Intressant tycker jag. Glad 
    Där sa du nåt riktigt klokt jag själv brukar ofta stanna upp och se mig om på människor, många ser jag som robotar-missförstå mig inte,inte att dom skulle vara sämre en mig,utan de är bara en känsla att de är rätt ytliga av sig,de dom säger ofta låter inövat mm

jag har också haft mycke mycke sanndrömmar,oftast dåliga omen, jag har bevisat de för mina nära flera ggr, min mamma blev rädd när hon märkte att de va sant,de uttryckte sig att hon blev arg  över situationen.
    de känns skönt att vännerna vet 100% så ingen tror jag försöker vara speciell så.
  • lillangel

Där sa du nåt riktigt klokt

De skulle inte vara ledsen gubbe förra inlägget.

• Gojtan

Jag har inte varit med om den näradöden-upplevelse men jag har råkat ut för en väldigt omvälvande upplevelse för inte så länge sen. Min mamma dog nämligen i cancer i maj i år och första tiden efteråt, drömde jag väldigt mycket om henne. Hon var som en åskadare som aldrig sa något förrän en natt då jag frågade henne om det händer något efter döden. Hon svarade "nej - eller jo det kan man väl säga". Sen var hon som en åskådare i kommande drömmar igen tills en natt då jag råkade ut för en jätte häftig händelse.

Jag vill poängtera att jag inte sovit så bra just den natten för min son vaknade stup i kvarten och var näst intill otröstlig. Var jätte trött och jag kan alltså inte garantera att det inte var min hjärna som spelade mig ett spratt.

Jag låg och tänkte på min son som låg i sin spjälsäng och sussade. Jag lyssnade efter hans andhämtning - såg bilden av spjälsängen i huvudet och växlade mellan den och min sambo som satt vid sin dator. Jag var alltså helt vaken. I vanliga fall när jag somnar, sker det successivt. Jag liksom drömmer mig bort och utan att jag är medveten om det, så ser jag en annan värld - så som det brukar vara när man somnar. Men istället var det som om någon plötsligt tog tag i mig och visade mig en helt ny bild - medan jag var vaken!!!

Jag var i ett kök jag aldrig sett förut. Först såg jag en gestalt sitta på en stol - lite diffust och oklart. Jag liksom "kisade" - kan inte beskriva det bättre och såg min mamma. Jag tänkte "men gud jag är ju vaken!!!!" och kisade ännu mer. Till slut såg jag henne klart och tydligt på stolen och istället för hennes sorgliga uttryck i mina drömmar, så log hon och var totalt harmonisk. Jag "kände" att hon var det. Märkligt! Jag ropade ut: "Men MAMMA!!! Jag har drömt om dig så mycket! Drömmer jag nu igen?!!!" Jag minns att jag innan jag frågade, var lite rädd för att fråga, eftersom jag var så medveten om att jag var vaken och faktiskt var lite rädd för att hon skulle svara och att detta skulle vara verkligt. Hon skakade sakta på huvudet och det var tillräcklgit för att jag skulle sätta mig käpprakt upp i sängen med en puls som inte var av denna värld.

Min mamma har inte besökt mig i en enda dröm efter detta. Jag har ingen aning om varför. Men jag väääljer att tro att hon kom till mig med ett budskap till mig och min familj.

"Jag mår bra nu - är lycklig - och jag finns hos er i resten av era liv"

Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?