• Anonym (nyfiken)

Någon som varit död men återupplivats?

Hej!!!
    Detta låter kanske konstigt men jag är mycket nyfiken på detta med döden och nära döden upplevelser, det är kanske inte så konstigt egentligen för alla undrar vi nog mer eller mindre vad som händer när vi dör....

Man hör berättas om nära döden uplevelser och många har teorier på att det är påhittade ting eller något som bra känns när kroppen är på väg att lämna livet, alltså inget som är på riktigt!!!!
    Blir vi medvetna OM att vi dör när vi dör? kan vi se de anhöriga?

Har DU varit med om detta

• Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?
  • Anonym (T)

Min mormor dog i våras av en lång tids sjukdom, så det var inget plötsligt utan alla var beredda på det.

Iallafall, när jag var i hennes lägenhet efteråt och skulle rensa bland hennes grejer och så hittade jag en låda med säkert, 10 klockor i. Alla hade stannat på två minuter över två.

Hon dog två minuter över två på natten.

Efter det har jag kännt en kall, bris, vet inte hur jag ska förklara det, men jag vaknar mitt i nätterna runt två och känner att någon blåser på mig.

Hennes sista ord var "Snälla, gör mig frisk. Jag vill inte dö."

• bara lilla jag
    middiz skrev 2010-11-13 11:31:23 följande:
    Nu läste jag i den här tråden att har man ordentlig smärta kan man ha en utomkroppsupplevelse..kanske var det detta som hände?
    Jag kände ju hur jag "svävade" och den kom tillbaka till kroppen... eller så var det bara lustgasen som spelade mej ett spratt
     intressant det som skrevs om smärta för när jag svimmade så svimmade jag just på grund utav smärta.. så då kanske jag hade en ndu i alla fall..
  • Anonym (v)

Eller ser ni alla färger och saker och känner er lugna pga av hjärnan och kemiska balanser.

• bara lilla jag
    Anonym (v) skrev 2010-11-13 11:53:37 följande:
    Eller ser ni alla färger och saker och känner er lugna pga av hjärnan och kemiska balanser.
    det kan man ju såklart inte veta.. men borde inte det vara dom som triggas igång av tillexempel lustgas? För upplevelserna jag hade under påverkan av lustgas i samband med förlossningarna har inte alls varit på samma sätt som när jag svimmade.. däremot var "lustgasupplevelserna" exakt likadana på båda förlossningarna.. det var ungefär som ett band som spelades upp eller en låt..
  • Anonym
    middiz skrev 2010-11-13 11:31:23 följande:
    Något liknande hände mej under min sista förlossning, använde då lustgas för första gången. Jag har snabba förlossningar och när minsta skulle ut så öppnade jag mej 2-3 cm på en värk, vilket självklart gjorde jätteont. Jag sög i mej bra med lustgas men det hände inget, gjorde fortfarande lika ont (annars lyckades lustgasen ta bort all smärta) och helt plötsligt försvann jag.. i bakgrunden när jag höll på att försvinna och allt blev svart hörde jag ett pipande ljud liknande det man hör i filmer under operation. Antar att det är ekg eller liknande?
    Hur som haver.. så var ja helt borta och allt var svart, vet inte hur länge, min man hade inte märkt något.
    Helt plötsligt hör jag en röst som ekar, först hörde jag inte vad rösten sa, men sen blev det tydligare att det var barnmorskan som sa: "När du kommer tillbaka vill jag att du tar i så mycket du bara orkar"
    Jag kände hur jag kom tillbaka i min kropp och tog i allt jag kunde och ut kom bebis..

Jag frågade om detta efteråt, men ingen hade svar på vad det kunde vara, barnmorskan hade aldrig sagt så.. som sa bara att jag kanske fick i mej en för stor dos av lustgas. Detta svaret är jag inte riktigt nöjd med eftersom jag hade på svagt med lustgas..

Nu läste jag i den här tråden att har man ordentlig smärta kan man ha en utomkroppsupplevelse..kanske var det detta som hände?
    Jag kände ju hur jag "svävade" och den kom tillbaka till kroppen... eller så var det bara lustgasen som spelade mej ett spratt ?
    Jo, jag tror nog att lustgasen spelade dig ett spratt. Vid min första lustgas sög jag i mig lustgas hela tiden, hörde personer långt, långt, borta, som talade till mig vid mitt namn..n De had försökt få kontakt med mig ett tag men jag hörde inte och hörde sen mitt namn som i en dimma. Jag hade överdoserat lustgas förstod jag.
  • Anonym (Deadman)

Jag var kliniskt död under ett par minuter under en operation innan dom fick igång mig. Vad som orsakade hjärtstoppet vet dom inte, men det hände.
    Jag har inga som helst minnen av detta eller att jag skulle ha varit med om något under tiden jag var död. Men däremot så var jag så otroligt lycklig när jag vaknade upp ur narkosen. Ungefär som att jag vaknade fullständigt utvilad efter en perfekt natt och har en perfekt dag framför mig. Normalt så blir jag trött, ledsen och illamående efter narkos (genomgått en hel del).
    Har inte en aning om ifall min lycka hade något med döden att göra, kan ju helt enkelt ha haft en bra dag också. Men det var så det var.

• Anonym (nour)
    Anonym (T) skrev 2010-11-13 11:46:20 följande:
    Min mormor dog i våras av en lång tids sjukdom, så det var inget plötsligt utan alla var beredda på det.

Iallafall, när jag var i hennes lägenhet efteråt och skulle rensa bland hennes grejer och så hittade jag en låda med säkert, 10 klockor i. Alla hade stannat på två minuter över två.

Efter det har jag kännt en kall, bris, vet inte hur jag ska förklara det, men jag vaknar mitt i nätterna runt två och känner att någon blåser på mig.

Det hände när en släkting till mig dog, väggklockan stannade på samma klockslag som när hen tog sitt sista andetag.

Jag tror egentligen inte på sådana här saker, men det är ganska intressant när det händer. Håller med om nedanstående, dock blir det ju lite svårare att förklara hur andra kan veta "på avstånd" samt innan de får beskedet från någon.
    Takex skrev 2010-11-13 05:59:51 följande:
    Jag tror absolut inte på någon andra värld eller en massa andar som åker runt och håller på. Utan jag tror helt enkelt att en person är medveten om vad som försigår och att man är vid olika nivåer av medvetande innan man dör och när man blir återupplivad. Jag ser risken för att man skulle ha tidsbegrepp som väldigt liten (precis som när man drömmer) så alla dessa morföräldrar, gamla husdjur och annat som man ser kan man ha tänkt på när som helst under hela den här processen, sekundrar innan man börjat dö eller sekundrar efter att man återupplivats. 

Ljus och annat som vissa säger att dom sett är nog lampor som finns i rummet eller bara minnen av starka ljus. Hjärnan behöver en väldigt liten informations källa för att börja skapa tankar och accossiationer, det kan räcka med att en läkare råkar stryka sin rock mot ens hand ett visst sett under själva skedet för att hjärnan ska minnas att farmor gjorde samma sak vid ett tillfälle och så tänker man på henne.

Så resonerar jag. Men jag tycker absolut inget negativt om de som tror annat, men för mig känns det mest som att det är för att man tycker det hela är så läskigt och gärna finner lite i tröst i att om man dör så finns alla man en gång kände men gått bort där och väntar.. eller jesus eller vad man nu tror på. 
  • Sooofiet

Intressant tråd!

Det där med förlossning och lustgas har jag varit med om flera gånger under samma förlossning.
    Sög i mig lustgas, blev "döv" och "blind" och hörde bara ett högt pipande ljud.
    Som om man var inne i sig själv på nåt vis.
    Var bara hög antar jag.
    Ville verkligen INTE tillbaka till smärtan, men efter det skruvade dom ner min lustgas :/
    Är väl rätt vanligt med "överdos" av lustgas. Alla reagerar ju olika.

• Anonym (L)
    Anonym (nour) skrev 2010-11-13 12:13:26 följande:
    Det hände när en släkting till mig dog, väggklockan stannade på samma klockslag som när hen tog sitt sista andetag.

Jag tror egentligen inte på sådana här saker, men det är ganska intressant när det händer. Håller med om nedanstående, dock blir det ju lite svårare att förklara hur andra kan veta "på avstånd" samt innan de får beskedet från någon.
    Takex skrev 2010-11-13 05:59:51 följande:
    Jag tror absolut inte på någon andra värld eller en massa andar som åker runt och håller på. Utan jag tror helt enkelt att en person är medveten om vad som försigår och att man är vid olika nivåer av medvetande innan man dör och när man blir återupplivad. Jag ser risken för att man skulle ha tidsbegrepp som väldigt liten (precis som när man drömmer) så alla dessa morföräldrar, gamla husdjur och annat som man ser kan man ha tänkt på när som helst under hela den här processen, sekundrar innan man börjat dö eller sekundrar efter att man återupplivats. 

Ljus och annat som vissa säger att dom sett är nog lampor som finns i rummet eller bara minnen av starka ljus. Hjärnan behöver en väldigt liten informations källa för att börja skapa tankar och accossiationer, det kan räcka med att en läkare råkar stryka sin rock mot ens hand ett visst sett under själva skedet för att hjärnan ska minnas att farmor gjorde samma sak vid ett tillfälle och så tänker man på henne.

Så resonerar jag. Men jag tycker absolut inget negativt om de som tror annat, men för mig känns det mest som att det är för att man tycker det hela är så läskigt och gärna finner lite i tröst i att om man dör så finns alla man en gång kände men gått bort där och väntar.. eller jesus eller vad man nu tror på. 
    Samma sak har hänt när två av mina anhöriga dog.
  • Anonym (kusligt)
    Anonym (T) skrev 2010-11-13 11:46:20 följande:

Men fy så läskigt! Med klockorna alltså.
Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?