Anonym (T) skrev 2010-11-13 11:46:20 följande:
Min mormor dog i våras av en lång tids sjukdom, så det var inget plötsligt utan alla var beredda på det.
Iallafall, när jag var i hennes lägenhet efteråt och skulle rensa bland hennes grejer och så hittade jag en låda med säkert, 10 klockor i. Alla hade stannat på två minuter över två.
Hon dog två minuter över två på natten.
Efter det har jag kännt en kall, bris, vet inte hur jag ska förklara det, men jag vaknar mitt i nätterna runt två och känner att någon blåser på mig.
Hennes sista ord var "Snälla, gör mig frisk. Jag vill inte dö."
Det hände när en släkting till mig dog, väggklockan stannade på samma klockslag som när hen tog sitt sista andetag.
Jag tror egentligen inte på sådana här saker, men det är ganska intressant när det händer. Håller med om nedanstående, dock blir det ju lite svårare att förklara hur andra kan veta "på avstånd" samt innan de får beskedet från någon.
Takex skrev 2010-11-13 05:59:51 följande:
Jag tror absolut inte på någon andra värld eller en massa andar som åker runt och håller på. Utan jag tror helt enkelt att en person är medveten om vad som försigår och att man är vid olika nivåer av medvetande innan man dör och när man blir återupplivad. Jag ser risken för att man skulle ha tidsbegrepp som väldigt liten (precis som när man drömmer) så alla dessa morföräldrar, gamla husdjur och annat som man ser kan man ha tänkt på när som helst under hela den här processen, sekundrar innan man börjat dö eller sekundrar efter att man återupplivats.
Ljus och annat som vissa säger att dom sett är nog lampor som finns i rummet eller bara minnen av starka ljus. Hjärnan behöver en väldigt liten informations källa för att börja skapa tankar och accossiationer, det kan räcka med att en läkare råkar stryka sin rock mot ens hand ett visst sett under själva skedet för att hjärnan ska minnas att farmor gjorde samma sak vid ett tillfälle och så tänker man på henne.
Så resonerar jag. Men jag tycker absolut inget negativt om de som tror annat, men för mig känns det mest som att det är för att man tycker det hela är så läskigt och gärna finner lite i tröst i att om man dör så finns alla man en gång kände men gått bort där och väntar.. eller jesus eller vad man nu tror på.