När jag var 16 och bodde 30 mil från resten av min släkt för att plugga, så ringde telefonen dagarna i ända. Det var kompisar, mamma, andra släktingar.. alltså det var inget ovanligt att det ringde. Jag bodde på en gård med ett stall ca 30 m från bostadshuset, och jag stod och ryktade en häst en dag, men kände att jag var tvungen att avsluta mitt i, ställde in hästen i boxen och gick in i huset. Där stod jag och stirrade på telefonen i en kvart ungefär, och när den ringde så svarade jag med frasen "vem har dött?" i stället för något mer normalt.
Varför vet jag inte än idag, jag bara kände på mig att någon dött, och mycket riktigt så var det min mamma som ringde och berättade att min morfar precis dött i en hjärtinfarkt ungefär en kvart tidigare.
LÄSKIGT.
Morfar blev bara 57 år.
Men när han levde så upplevde han ofta när han åkte på småvägarna när han delade tidningar, att någon pratade med honom i bilen och berättade att si eller så många djur skulle hoppa ut på vägen. Han hörde rösten ungefär 500 m innan det faktiskt hände något varje gång, och det lät som hans pappas röst. (Jag har träffat även honom, han dog när jag var omkring tio år.) Så här höll det på i alla år mellan min morfars fars död och min morfars egna död. Ibland flera varningar på samma runda. Alltid rätt antal djur, alltid rätt sorts djur, alltid ca 500 m innan olycksplatsen.
Jag tror att någon form av kommunikation kan uppstå, och jag tror att i synnerhet djur vandrar runt mycket. Jag har haft en katt som hette Zingo som blev överkörd, och som jag verkligen AVGUDADE. Någon kom med hans kropp, och jag har aldrig träffat en katt med så många speciella saker som han innan vi fick Chezzie. ALLT är samma. Sova i påslakanet, slicka folk i öronen, bita i näsan och sen tassa utan klor på kinderna när man kommer hem, älskar viss musik, sover helst med huvudet i armhålan på folk och rumpan upp på halsen.. Och slutligen, älskar melon och vindruvor. LITE för lång lista över sammanträffanden för att jag ska tro att det är en slump. Särskilt som Lucas är favoritpersonen. Lucas var nyfödd och Zingos "bebis" när Zingo dog. Slutligen så kallar Lucas ofta Chezzie för Zingo och han kommer inte ens ihåg att vi haft en katt som hette så för sex år sedan...
Har också haft en djurtolk hos mig som berättade i detalj en massa om min andra f d katt Lazys liv. I princip allt stämde och många saker som de förutsåg hände också flera år efteråt. Knepigt.