• Anonym (nyfiken)

Någon som varit död men återupplivats?

Hej!!!
    Detta låter kanske konstigt men jag är mycket nyfiken på detta med döden och nära döden upplevelser, det är kanske inte så konstigt egentligen för alla undrar vi nog mer eller mindre vad som händer när vi dör....

Man hör berättas om nära döden uplevelser och många har teorier på att det är påhittade ting eller något som bra känns när kroppen är på väg att lämna livet, alltså inget som är på riktigt!!!!
    Blir vi medvetna OM att vi dör när vi dör? kan vi se de anhöriga?

Har DU varit med om detta

• Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-13 18:39:31 följande:
    När min pappa dog för några år sedan var min son 3 år. Jag frågade min son efter en tid om han saknade morfar. Nä, sa han, han är ju fortfarande här varenda dag. Han var oförståående och sa att morfar sitter ju där i fåtöljen och vi pratar som vanligt. Sen berättade han saker om morfar som han rimligtvis inte kunde ha en aning om. 

Nu när det har gått några år ser han inte morfar längre. Synd...
    Åh när jag läste ditt inlägg började jag nästan att gråta. Det berörde mig verkligen. Så fint.

Väldigt intressant tråd
  • Anonym (farmor)
    Anonym (en till) skrev 2010-11-13 20:05:13 följande:
    Jag! Jag har precis samma erfarenhet. Min mormor dog en månad innan min dotter föddes. nu väntar vi en till och jag bävar för vem som kommer att dö  
    Japp.. Min farmor dog 3 dagar innan min syster födde sin son.

Jag har alltid velat få barn tidigt.. för jag har tänkt att jag vill att farmor ska få träffa mina barn.. Men jag har varit ofrivilligt barnlös i mååånga år.. Fick en son i vintras och farmor hann faktiskt träffa honom innan hon dog. Det känns jätte skönt.
  • Anonym
    Lovisa09 skrev 2010-11-13 19:28:17 följande:
    Min farmor dog för snart 10 år sedan. Hon opererades gånger flera under sitt liv för en åkomma(hade inget med hennes död att göra) men efter en av alla operationer så upplevde hon "ljuset i tunneln", hon berättade att hon såg sig själv på en äng med en herde och en massa får, denna herde gick fram till henne och sa " det är inte din tid än" ljuset försvann och hon kom tillbaka till livet.. Fick rysningar när hon berättade, hua!
    Men det är fascinerande sånt här, spännande att läsa allas berättelser!
    Min farmors systers man dog hastigt på morgonen en novemberdag i november 2007. Samma morgon, någon timma senare, föddes min dotter.
  • lillangel

De där med ljuset i tunnel kan lika väl vara en kort dröm innan man kommer tillbaka igen. men ändå märkligt om alla hade samma dröm.

En som har dött som jag känner stor sorg för,han dog som bebis 07, jag födde min son -08  5månader efter han dog,ibland får jag en konstig tanke att han lever i min sons kropp /han själ... de är  bara ett önsketänkande från mig men ändå, känslan har alltid varit stak och funnits där, jag har aldrig träffat pojken som dog personligen..

• Anonym (v)
    lillangel skrev 2010-11-13 22:44:45 följande:
    De där med ljuset i tunnel kan lika väl vara en kort dröm innan man kommer tillbaka igen. men ändå märkligt om alla hade samma dröm.

En som har dött som jag känner stor sorg för,han dog som bebis 07, jag födde min son -08  5månader efter han dog,ibland får jag en konstig tanke att han lever i min sons kropp /han själ... de är  bara ett önsketänkande från mig men ändå, känslan har alltid varit stak och funnits där, jag har aldrig träffat pojken som dog personligen..
    Man kan få för sig mycket...vissa saker sundare än andra.
  • lillangel
    Anonym (v) skrev 2010-11-13 22:46:11 följande:
    Man kan få för sig mycket...vissa saker sundare än andra.
    Ja de kanske inte är en sund tanke
  • Anonym (min son)

Min son var död i 15 min när han var nyfödd. Nu flera år senare är han inte "rädd" eller jätteledsen när någon dör. Utan tar allt vad döden heter helt naturligt.  Precis som han vet hur det är efter döden. Men inte kan berätta för oss för han vet inte vad det är. Svårt att förklara men det kanske bara är jag som inbillar mig.

När min farmor dog satt jag vak och hon pratade om personer hon verkade se. Bla Ett litet barn som kröp, Sedan "gick"hon med fötterna i sängen. Svårt att förklara. Precis som hon gick uppför en trappa. Har aldrig sett det under alla de gånger jag suttit vak genom jobbet.
    När mamma tog farmors hand så sa hon, det är fel hand. När jag tog handen sa hon nu är ringen sluten och sedan dog hon. Vet inte vad hon menade med det

Jobbar även som uska och precis som andra skriver så känns rummet tomt på något konstigt sätt. Inte alltid men oftast. Det vilar ett lugn som är så svårt att förklara.

• lillangel
    Anonym (min son) skrev 2010-11-13 23:05:54 följande:
    Min son var död i 15 min när han var nyfödd. Nu flera år senare är han inte "rädd" eller jätteledsen när någon dör. Utan tar allt vad döden heter helt naturligt.  Precis som han vet hur det är efter döden. Men inte kan berätta för oss för han vet inte vad det är. Svårt att förklara men det kanske bara är jag som inbillar mig.

När min farmor dog satt jag vak och hon pratade om personer hon verkade se. Bla Ett litet barn som kröp, Sedan "gick"hon med fötterna i sängen. Svårt att förklara. Precis som hon gick uppför en trappa. Har aldrig sett det under alla de gånger jag suttit vak genom jobbet.
    När mamma tog farmors hand så sa hon, det är fel hand. När jag tog handen sa hon nu är ringen sluten och sedan dog hon. Vet inte vad hon menade med det

Jobbar även som uska och precis som andra skriver så känns rummet tomt på något konstigt sätt. Inte alltid men oftast. Det vilar ett lugn som är så svårt att förklara.
    Precis så känns de..också jobbat som usk på vårdhem och rummet blir verkligen speciellt,en heöt annan energi som inte går att förklara med ord,och dom som somnat in,de ser så fridfullt ut...som ett skal ... en ängel eller hur man ska beskriva.
  • the M Bitch
    Majmamma1984 skrev 2010-11-13 19:27:02 följande:
    Något som jag har tänkt på länge är att ofta när någon föds så dör någon annan (alltså i sin egen umgängeskrets eller bekantskapskrets) och tvärtom. Jag och sambon har mor och farföräldrar som har dött kring födslar av barn. Jag har även pratat med vänner om detta som ahr samma erfarenhet. Nu väntar vi vårt första barn med födelse under 2011 och jag undrar/fasar över vem som kommer att gå bort nästa år.

Någon mer som har samma erfarenhet?
    Jag känner också igen detta. Min mans mormor dog ca en månad innan vårt första barn föddes. När vår andra dotter föddes hade makens pappa hastigt insjuknat i cancer och dog ett par månader senare.

När min brorsdotter var ett halvår dog hennes mormor i en mc-olycka. 

Det är lite märkligt, men förmodligen bara en kombination av tillfälligheter och naturliga generationsväxlingar.
    Men det är en jobbig situation att vara i sorg samtidigt som man gläds åt en ny liten människa. 
  • Anonym (intressant)
    Majmamma1984 skrev 2010-11-13 19:27:02 följande:
    Något som jag har tänkt på länge är att ofta när någon föds så dör någon annan (alltså i sin egen umgängeskrets eller bekantskapskrets) och tvärtom. Jag och sambon har mor och farföräldrar som har dött kring födslar av barn. Jag har även pratat med vänner om detta som ahr samma erfarenhet. Nu väntar vi vårt första barn med födelse under 2011 och jag undrar/fasar över vem som kommer att gå bort nästa år.

Någon mer som har samma erfarenhet?
    Morfar dog en månad innan jag födde min yngste son.
    Han var inte ens sjuk utan dog bara knall och falll. 
Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?