• Anonym (nyfiken)

Någon som varit död men återupplivats?

Hej!!!
    Detta låter kanske konstigt men jag är mycket nyfiken på detta med döden och nära döden upplevelser, det är kanske inte så konstigt egentligen för alla undrar vi nog mer eller mindre vad som händer när vi dör....

Man hör berättas om nära döden uplevelser och många har teorier på att det är påhittade ting eller något som bra känns när kroppen är på väg att lämna livet, alltså inget som är på riktigt!!!!
    Blir vi medvetna OM att vi dör när vi dör? kan vi se de anhöriga?

Har DU varit med om detta

• Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?
  • Anonym (Jag Tror)

Min syster påstår att hon "såg ljuset" och var inne i tunneln när hon födde sin yngsta dotter. Det var i samband med krystningen. Ingen lustgas eller annat. Pga smärta eller hyperventilering, möjligen. Död var hon iallafall inte.

Däremot har jag varit med om i ett av mina arbeten på sjukhuset, att en patient som hade elkonverterats för hjärtflimmer vaknade upp och mycket förvånat sa att han hade sett ljustunneln. För er som inte vet så när man elkonverterar stannar man hjärtat för ett ögonblick, för att sedan kicka igång det igen med en elstöt.

• Anonym

När min pappa dog för några år sedan var min son 3 år. Jag frågade min son efter en tid om han saknade morfar. Nä, sa han, han är ju fortfarande här varenda dag. Han var oförståående och sa att morfar sitter ju där i fåtöljen och vi pratar som vanligt. Sen berättade han saker om morfar som han rimligtvis inte kunde ha en aning om. 

Nu när det har gått några år ser han inte morfar längre. Synd...

• Upptagen
    middiz skrev 2010-11-13 11:31:23 följande:
    Något liknande hände mej under min sista förlossning, använde då lustgas för första gången. Jag har snabba förlossningar och när minsta skulle ut så öppnade jag mej 2-3 cm på en värk, vilket självklart gjorde jätteont. Jag sög i mej bra med lustgas men det hände inget, gjorde fortfarande lika ont (annars lyckades lustgasen ta bort all smärta) och helt plötsligt försvann jag.. i bakgrunden när jag höll på att försvinna och allt blev svart hörde jag ett pipande ljud liknande det man hör i filmer under operation. Antar att det är ekg eller liknande?
    Hur som haver.. så var ja helt borta och allt var svart, vet inte hur länge, min man hade inte märkt något.
    Helt plötsligt hör jag en röst som ekar, först hörde jag inte vad rösten sa, men sen blev det tydligare att det var barnmorskan som sa: "När du kommer tillbaka vill jag att du tar i så mycket du bara orkar"
    Jag kände hur jag kom tillbaka i min kropp och tog i allt jag kunde och ut kom bebis..

Jag frågade om detta efteråt, men ingen hade svar på vad det kunde vara, barnmorskan hade aldrig sagt så.. som sa bara att jag kanske fick i mej en för stor dos av lustgas. Detta svaret är jag inte riktigt nöjd med eftersom jag hade på svagt med lustgas..

Nu läste jag i den här tråden att har man ordentlig smärta kan man ha en utomkroppsupplevelse..kanske var det detta som hände?
    Jag kände ju hur jag "svävade" och den kom tillbaka till kroppen... eller så var det bara lustgasen som spelade mej ett spratt
    Det var lustgasen garanterat, för jag har upplevt samma sak när jag låg på operation och fick lustgas i lugnande syfte. Tyvärr fick jag inte styra den själv, utan en sköterska tryckte masken mot mitt ansikte och det peeeep som sjutton och blev svart innan jag lyckades bli av med masken...
  • Anonym (T)

Min morfar dog för 10 år sen, han fick en stoke och låg okontaktbar i lite över en vecka. Mormor och båda mina mostrar var uppe på sjukhuset, när min mamma kom upp för att att hålla dem sällskap tog honom honom i handen, lutade sig fram och viskade "Jag är här nu pappa". Då tog han sitt sista andetag, jag är ganska övertygad om att han väntade på henne, hon hade alltid varit pappas flicka.
    När de kom hem tre timmar senare såg de att köksklockan hade stannat samtidigt som han dog.

• Anonym

Lite OT angående lustgas
    När jag födde min son fick jag lustgas som jag sög i mig en hel del av. Detta slutade med att jag fick för mig att jag satt på en uteservering (30 grader varmt) och hade druckit en del öl. Där ligge jag i förlossningssängen och ropar på kyparen för att jag ville beställa in en till Förvånad
    Min man undrade varför jag låg och ropade på en Tobias (kyparen på hemma puben) eftersom min man inte har detta namn Skäms Då först kom jag "tillbaka" till verkligheten

• Majmamma1984

Något som jag har tänkt på länge är att ofta när någon föds så dör någon annan (alltså i sin egen umgängeskrets eller bekantskapskrets) och tvärtom. Jag och sambon har mor och farföräldrar som har dött kring födslar av barn. Jag har även pratat med vänner om detta som ahr samma erfarenhet. Nu väntar vi vårt första barn med födelse under 2011 och jag undrar/fasar över vem som kommer att gå bort nästa år.

Någon mer som har samma erfarenhet?

• Lovisa09

Min farmor dog för snart 10 år sedan. Hon opererades gånger flera under sitt liv för en åkomma(hade inget med hennes död att göra) men efter en av alla operationer så upplevde hon "ljuset i tunneln", hon berättade att hon såg sig själv på en äng med en herde och en massa får, denna herde gick fram till henne och sa " det är inte din tid än" ljuset försvann och hon kom tillbaka till livet.. Fick rysningar när hon berättade, hua!
    Men det är fascinerande sånt här, spännande att läsa allas berättelser!

• Anonym (en till)
    Majmamma1984 skrev 2010-11-13 19:27:02 följande:
    Något som jag har tänkt på länge är att ofta när någon föds så dör någon annan (alltså i sin egen umgängeskrets eller bekantskapskrets) och tvärtom. Jag och sambon har mor och farföräldrar som har dött kring födslar av barn. Jag har även pratat med vänner om detta som ahr samma erfarenhet. Nu väntar vi vårt första barn med födelse under 2011 och jag undrar/fasar över vem som kommer att gå bort nästa år.

Någon mer som har samma erfarenhet?
    Jag! Jag har precis samma erfarenhet. Min mormor dog en månad innan min dotter föddes. nu väntar vi en till och jag bävar för vem som kommer att dö  
Svar på tråden Någon som varit död men återupplivats?