middiz skrev 2010-11-13 11:31:23 följande:
Något liknande hände mej under min sista förlossning, använde då lustgas för första gången. Jag har snabba förlossningar och när minsta skulle ut så öppnade jag mej 2-3 cm på en värk, vilket självklart gjorde jätteont. Jag sög i mej bra med lustgas men det hände inget, gjorde fortfarande lika ont (annars lyckades lustgasen ta bort all smärta) och helt plötsligt försvann jag.. i bakgrunden när jag höll på att försvinna och allt blev svart hörde jag ett pipande ljud liknande det man hör i filmer under operation. Antar att det är ekg eller liknande?
Hur som haver.. så var ja helt borta och allt var svart, vet inte hur länge, min man hade inte märkt något.
Helt plötsligt hör jag en röst som ekar, först hörde jag inte vad rösten sa, men sen blev det tydligare att det var barnmorskan som sa: "När du kommer tillbaka vill jag att du tar i så mycket du bara orkar"
Jag kände hur jag kom tillbaka i min kropp och tog i allt jag kunde och ut kom bebis..
Jag frågade om detta efteråt, men ingen hade svar på vad det kunde vara, barnmorskan hade aldrig sagt så.. som sa bara att jag kanske fick i mej en för stor dos av lustgas. Detta svaret är jag inte riktigt nöjd med eftersom jag hade på svagt med lustgas..
Nu läste jag i den här tråden att har man ordentlig smärta kan man ha en utomkroppsupplevelse..kanske var det detta som hände?
Jag kände ju hur jag "svävade" och den kom tillbaka till kroppen... eller så var det bara lustgasen som spelade mej ett spratt

Det var lustgasen garanterat, för jag har upplevt samma sak när jag låg på operation och fick lustgas i lugnande syfte. Tyvärr fick jag inte styra den själv, utan en sköterska tryckte masken mot mitt ansikte och det peeeep som sjutton och blev svart innan jag lyckades bli av med masken...