• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli
    Filura skrev 2010-12-19 22:56:47 följande:
    Hej! Det gick inte vägen..mensen kom idag så det är kört som jag misstänkte! Men nu blir det några försök på caralnderska samt placering i adoptionskö. Känns ok trots allt! Är så tacksam för vår son och hellre den här ordning på misslyckade försök än tvärtom. Våran lilleman är vårt mirakel och syskon är ju bara en bonus:) Lycka till alla!
    Ahh, det ville vi ju inte höra!! Men ändå skönt att ni tar det som ni gör :) Som sagt, er son är ju ert mirakel. Lycka till med adoption! Och hoppas att det inte drar ut på tiden allt för mycket. kram
  • HaBaNiTa

åhh Filura vad synd :( men som sagt vad skönt för er att ni tar detta på ett bra sett och att ni ser er son som ert lilla mirakel. Vem vet ni kanske lyckas iallafall när ni minst anar det. Ska ni fortfarande göra privat??? För då har ni iallafall några chanser till innan ni bestämmer er för adoption. Min man sa att om inte vi lyckas så kan vi också adoptera och jag blev helt paff för jag trodde aldrig att han skulle tänka så, men tänk vad man ändå är lyckligt lottad att man har en man som kan tänka sig det alternativet. Då har man valt rätt partner känner man. Kram på dig och önskar dig all lycka med framtida ICSI om ni ska fortsätta <3 annars lycka till med adoptionen ;)

• Skrollansmamma

Jag och min man ska göra IVf nu, skall börja spraya 24/12.

Min mans spermier är slöa och få så det såg inge vidare ut att lyckas på naturlig väg. Vi skall också göra microinjektion (ICSI) Jag är supernervös för hela grejen, men samtidigt hopfull. Hur känner ni andra inför detta?

Jag är själv 28 och min man är 29. Hur gamla är ni?
    Såvitt vi vet så fungerar jag som jag ska, inga tecken visar på något annat iaf så det är ju alltid något. Är det någon som vet hur chanserna ser ut om man är hyfsat ung och frisk i övrigt, bara dåliga spermier (skall tilläggas att det finns ok spermier hos min man)?

• anmaelli

villsågärna:
    Det låter som vi är i ungefär samma situation. Vi väntar på ett första besök på fertilitetskliniken. Jag är frisk enligt tester, men sambon har få och slöa spermier. Vi är båda 30 år.
    Jag är som du, lite nervös men väldigt hoppfull! Det kan ju bli en bebis av hela grejen och då är det ju värt allt!! :)
    Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!!

• MariaMiia
    anmaelli skrev 2010-12-15 19:33:38 följande:
    Då var jag inte helt ute och cyklade, 10 dagar före beräknad mens är ju för många av oss dag 20 i cykeln :)
    Jag vet faktiskt inte om han har gjort kromosontest, hur görs det? Det han har lämnat är ett blodprov och spermieprov, inget annat.

Vi har det lite knepigt på jobbet nu så nu vill jag ÄNNU mer bli med bebis så jag kan få komma därifrån ett tag.
    Hej och God Fortsättning på det nya året. Jag har varit borta ett tag. Firat jul och nyår i Sverige =)

Kromosomtest görs via blodprov. Kan vara det som de gjort då. Ni får fråga när ni väl kommer dit. Har ni hört något från kliniken än?

En månad kvar för oss till nästa möte med läkaren på fertilitets kliniken här. Känns länge men går nog hyfsat fort ändå.
    Startar ICSI under februari/mars 2011
  • MariaMiia
    Skrollansmamma skrev 2010-12-21 12:17:00 följande:

Jag och min man ska göra IVf nu, skall börja spraya 24/12.

Min mans spermier är slöa och få så det såg inge vidare ut att lyckas på naturlig väg. Vi skall också göra microinjektion (ICSI) Jag är supernervös för hela grejen, men samtidigt hopfull. Hur känner ni andra inför detta?

Jag är själv 28 och min man är 29. Hur gamla är ni?
    Såvitt vi vet så fungerar jag som jag ska, inga tecken visar på något annat iaf så det är ju alltid något. Är det någon som vet hur chanserna ser ut om man är hyfsat ung och frisk i övrigt, bara dåliga spermier (skall tilläggas att det finns ok spermier hos min man)?

Hej,

Åh vad spännande. Stort lycka till!

Jag är 33år och både jag och min sambo är under utredning nu. Hittills är det precis som i ert fall mannens spermier som är få och slöa, men de finns där. Det vi har hört är att ett försök på tre lyckas genom IVF/ICSI. Alltså ca 33% chans till graviditet.

Jag är också nervös inför detta men är otroligt tacksam för att hjälpen finns. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit nu?
  • E M N

Vi lyckades på vårt fjärde ICSI försök. Fick en kille i oktober 2010 :)
    Jag är 25 år och sambon 28, hans spermier var riktigt dåliga! Lycka till!

• Skrollansmamma
    MariaMiia skrev 2011-01-04 23:41:40 följande:
    Hej,

Åh vad spännande. Stort lycka till!

Jag är 33år och både jag och min sambo är under utredning nu. Hittills är det precis som i ert fall mannens spermier som är få och slöa, men de finns där. Det vi har hört är att ett försök på tre lyckas genom IVF/ICSI. Alltså ca 33% chans till graviditet.

Jag är också nervös inför detta men är otroligt tacksam för att hjälpen finns. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit nu?
    Det är så skönt att få prata med andra i samma sits tycker jag!

Jag sprayar för fullt, vi kör ju den långa varianten. Nästa besök blir om ca två veckor för VUL där man ska se att jag är helt nedreglerad. Sedan får jag förhoppningsvis börja stuimulera för att få fram förhoppningsvis användbara ägg. Det är mycket väntan nu men visst är det spännande! 33% chans är ju inga jättebra odds men vad gör man..

Jag har fått alla möjliga konstiga biverkningar av sprayet, känner mig väldigt hormoniell.

Hur långt har ni kommit i er utredning?
  • MariaMiia
    Skrollansmamma skrev 2011-01-05 11:19:10 följande:
    Det är så skönt att få prata med andra i samma sits tycker jag!

Jag sprayar för fullt, vi kör ju den långa varianten. Nästa besök blir om ca två veckor för VUL där man ska se att jag är helt nedreglerad. Sedan får jag förhoppningsvis börja stuimulera för att få fram förhoppningsvis användbara ägg. Det är mycket väntan nu men visst är det spännande! 33% chans är ju inga jättebra odds men vad gör man..

Jag har fått alla möjliga konstiga biverkningar av sprayet, känner mig väldigt hormoniell.

Hur långt har ni kommit i er utredning?
    Hej,
    Visst är det bra att kunna ha kontakt med andra i samma situation. Ja, biverkningarna är väl det värsta med att behöva ta medicinering. Hoppas det inte blir alltför jobbigt för dig.

Vi har kommit ganska långt. Vi har nästa möte på fertilitetskliniken i början av Februari. Då ska vi förbereda och planera för vårat första försök.

Men nu kommer jag att få göra ett ingrepp innan vi kan sätta igång! Jag var på ytterligare ett ultraljud igår och det visade sig att jag har s.k. polyper i livmodern. Två små utväxter är det. Det är inget farligt och man kan bli gravid trots att de finns där. Men det kan också störa implanteringen. Suck! Så de rekommenderade att ta bort dem innan ICSI. Känns läskigt med ingrepp, särskilt då jag kommer att bli sövd vilket jag aldrig upplevt förut. Jag är satt på väntelista och förhoppningsvis hittar de en lucka inom en rimlig tid.
    Förutom detta har jag utmärkta hormonvärden och hon kunde se att ägglossning var på gång så det fungerar som det ska.
  • HaBaNiTa

hej alla fina! vi har nu en bokad tid den 9:e februari efter att  ha påbörjat en proverakur den 1:a februari. Det blir VUL för att se när jag ska börja med injektionerna så att dem kan planera äggplock. Om allt går som det ska så sätter dem tillbaka embryot/embryon vecka 8 alltså fr.o.m den 21 februari.  Ska köra den korta metoden så håll tummarna snälla ni på att vi lyckas redan 1:a gången. 

Hur går det för er andra??? uppdatera snälla Hjärta  KRAM

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI