• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Teecee

Hej joohanna! Min sambo har inga spermier i sina "burkprover". På honom hittade de spermier i bitestiklarna. Håller tummarna för att de finner simmare på din sambo.

När livet ger dig citroner, gör saft!
  • anmaelli
    phillie12 skrev 2010-11-01 15:46:19 följande:
    Ja! Det här undrar jag också, jag har nämligen tagit blodprov idag, dag fyra i cykeln, men har ingen aning om vad de testar då! 

Btw, jag är inte med i eran lista än, men har tjyvläst! :) Och kommer nog att lägga till mig snart då vi har fått remiss till IVF (i fredags, så vi har inte fått-FÅTT den än) 
    Hejsan phillie10 och välkommen till denna tråd! :)
    Verkar dåligt med svar på våra funderingar... du har inte lyckats få reda på det på annat sätt? När skulle du få reda på svaren?

Det verkar j som att det är något man för inför IVF eftersom jag också väntar på remiss dit. Förstod det som att detta var det sista jag skulle göra innan remissen skickades. Så antagligen något värde som de behöver ha. Fråga sen när du får reslultatet och meddela mig :)
  • anmaelli

Hejsan,
    Jag har fått reda idag på att jag kommer resa väldigt mycket i världen under första halvåret 2011. Funderar på hur det ska gå med IVF? Jag är ju nybörjare så jag får ju ställa dumma frågor... så... gör man det under en viss del av cykeln eller kan man styra det lite själv? Jag vill ju göra detta på jobbet, men samtidigt inte att IVF ska dra ut på tiden heller. Vet nån?

• nirakanna2

Anlijoos: Nedregleringen kan kliniken styra, så man börjar "uppregleringen" när det passar kliniken, men under själva hormonstimuleringen kan man behöva åka flera gånger till kliniken för kontroller och preliminärt datum för äggplock t.ex. kan ändras, så beror väl lite på hur dina resor är spridda i tiden

• phillie12
    anmaelli skrev 2010-11-03 21:21:24 följande:
    Hejsan phillie10 och välkommen till denna tråd! :)
    Verkar dåligt med svar på våra funderingar... du har inte lyckats få reda på det på annat sätt? När skulle du få reda på svaren?

Det verkar j som att det är något man för inför IVF eftersom jag också väntar på remiss dit. Förstod det som att detta var det sista jag skulle göra innan remissen skickades. Så antagligen något värde som de behöver ha. Fråga sen när du får reslultatet och meddela mig :)
    Tack så mycket! :) 
    Näääe, det verkar vara klurigt... Jag ska absolut fråga sen, men det kan ju dröja länge, så kanske får du svaren innan mig? Då får du berätta för mig! :)

Vad jag vet är att de INTE testade prolaktin, för det har jag tänkt på förut och såg att det inte var förkryssat, konstigt tyckte jag...  
  • MariaMiia

Hej alla tappra!

Har läst igenom tråden och hoppar in här. Känner till dig anlijoos från en tidigare tråd =) Bra tråd, har redan lärt mig lite mer om vad som förmodligen väntar.

Jag och sambon är nu under utredning. Jag har gjort blodprov för att kolla hormonerna, dag 3 i cykeln, endast prolactin som var höjt värde vilket berodde på stress enligt läkaren. Sambon har gjort ett första spermieprov vilket visade nedsatt mängd, tror hälften, samt att det inte finns några som simmar rakt, några som simmar i cirklar och några som inte rör sig alls. Tänker man rent logiskt är det ju då inte så konstigt om de inte kan ta sig ända fram för befruktning på naturligt sätt. Vi kommer få allt förklarat mer vid första besöket på fertilitetskliniken. Jag ska ringa vid telefontid idag för att se om det dykt upp något återbud, annars är inte det förrän 7dec! Drygt att vänta. Innan dess ska sambon få lämna ett till prov. Har ingen tidigare erfarenhet men är det för att dubbelkolla eller se om det är olika vid olika tillfällen? En helt ny värld, dock känns det mer hoppfullt nu när vi har bett om hjälp även fast det naturligtvis inte är så här vi trodde att det skulle gå till.

Vi bor i England och det ska bli intressant att se om det är skillnad på vad som bekostas här jämfört med i Sverige. Tex så kostar det inget att gå till läkaren här. Det som vi har gjort hittills har också varit kostnadsfritt, via remiss, men det kanske det är i Sverige med. Har inte haft alls mycket med sjukvården att göra tidigare turligt nog.

• anmaelli

Vad roligt att du har hittat hit MariaMiia, känner till dig också vi har fått betala upp till högkostnadsskyddet på 900 kr sen är det gratis. Jag är också otålig och hoppas att få komma igång snart!! Vill ju ha bebis under nästa år!! Men viktigast är såklart att det blir bebis över huvud taget. Man ska inte ta det för givet känns det som

• MariaMiia
    anmaelli skrev 2010-11-04 12:36:09 följande:
    Vad roligt att du har hittat hit MariaMiia, känner till dig också vi har fått betala upp till högkostnadsskyddet på 900 kr sen är det gratis. Jag är också otålig och hoppas att få komma igång snart!! Vill ju ha bebis under nästa år!! Men viktigast är såklart att det blir bebis över huvud taget. Man ska inte ta det för givet känns det som
    Okey, 900kr är ju inte så farligt. Tålamodet får man träna på minst sagt :) Just nu får vi snällt vänta, inga återbud finns närmaste veckan som det ser ut just idag. Vi har en resa inbokad nu i November så vi kommer vara borta nästan tre veckor vilket känns skönt, då får vi göra något roligt och koppla av under tiden iallafall. Det vore härligt med en liten till nästa jul, får hoppas på det!
  • anmaelli
    nirakanna2 skrev 2010-11-03 21:35:10 följande:

Anlijoos: Nedregleringen kan kliniken styra, så man börjar "uppregleringen" när det passar kliniken, men under själva hormonstimuleringen kan man behöva åka flera gånger till kliniken för kontroller och preliminärt datum för äggplock t.ex. kan ändras, så beror väl lite på hur dina resor är spridda i tiden

Tack så mycket för ditt svar. Vad jag har förstått kan man spraya längre om man behöver för att styra när man börjar med sprutorna? Men antar att man måste infinna sig på kliniken vid vissa tidpunkterf så jag får helt enkelt ta det allt eftersom det närmar sig IVF och tjänsteresor ... jag kan ju ha tur så att det passar in perfekt! Jag kommer troligtvis bara vara borta 5 dagar i sträck. Så det bör gå att ordna.
  • Vickan I

Har varit borta ett tag. Har varit världens mest snurriga FET det här med alla möjliga budksap. Men har nu efter två blodprov slutligen fått beskedet att embryot celldelar sig får långsamt och jag går nu och väntar på att missfallet ska sätta igång . Nya tag antar jag.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI