• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Vickan I

Kikade lite i sifforna och de är inte så långt ifrån den klinik jag går på. Undrar bara varför de säger en annan siffra när jag varit där mot vad som står på deras hemsida....Ska höra imorgon då jag ska dit.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • anmaelli
    Busan10 skrev 2010-10-24 14:46:56 följande:
    Här kommer en kopia av deras hemsida, få se om ni förstår oddsen enoigt detta, jag är lite dålig på att förklara :)
    De flesta får tillbaka två dagars odlade embryon och då brukar graviditets chansen ligga på ca 30-35% på de flesta kliniker..
    FET kan man göra direkt efter misslyckat ET om man vill och det finns tider, men under vissa omständigheter så vill kliniken vänta till man fått en "vanlig" mens (inte den man får efter IVFen)..

Antal äggåterföringar 1421 (två dagars odlade)
    Antal gravida (positiv test) 585 (41 %)
    Antal förlösta 448 (31 %) (ca ett par av tre)

Antal långtidsodlingar 911 (Fem dagars odlade)
    Antal gravida 458 (50 %)
    Antal förlösta 356 (39 %) (en på 2.5par lyckas)

Antal frysåterföringar av blastocyster 259 (Fem dagars odlade)
    Antal gravida 98 (38 %)
    Antal förlossningar 63 (24 %)
    Aha, nu fattar jag!  Tack för infon :) Det var intressant läsning!

Vilken klinik går du på Vickan l?

Jag kommer gå i Linköping. Har inte hittat någon vettig sida där, men jag kanske behöver leta lite mer.
  • Busan10

Vi går genom landstinget så då får man ju 2 FET per IVF i vårt landsting, så vi gör självklart FET.
    Men hade vi bekostat själva så vet jag inte om vi hade gjort så.. det kostar ju pengar både att frysa och återföring så det går nog ganska jämt upp med pengar och chansen är ju ganska markant bättre med ET.

Vickan vart går du nånstans? Skulle va kul att veta vilka kliniker som utvecklat att kunna frysa långtidsodlade embryon då Falun hävdar att det är bara dom som har den processen.. (kan ju dock va dåligt uppdaterat på deras hemsida också..)

En annan sak jag läste var att av ca 10ägg är det endast 1-2 st som KAN bilda graviditet, och om man då bara odlar två dagar ser ungefär alla lika ut, om man fortsätter odla dom istället så ser man efter 5 dygn ett par stycken som utvecklas som dom ska. därför ska långtidsodlat vara bättre..

vi fick 9 ägg, tre som var fina. så nån utav de två som är kvar i frysen borde kunna bli en bebis :)

• Vickan I

Går på FC i Sthlm. Det är en av läkarna som arbetar på FC i Göteborg som varit med och tagit fram metoden vitrifiering som gör att blastocyster går att frysa och tina bättre. Men tror det finns fler kliniker som fryser blastisar nu.

• Busan10

Så här står det på Faluns hemsida:
    Vi har dessutom lyckats lösa den största svårigheten, nämligen att med framgång kunna frysa efter långtidsodling.
    IVF-kliniken Falun är ensamma i Sverige om att använda långtidsodling som rutinmetod. Genom att vi själva utvecklat
    frysmetoden är vi också ensamma om den.

Men hemsidan lär ju tydligen vara väldigt dåligt uppdaterad, eftersom det verkas göras överallt nu.. :)
    kul att utvecklingen går framåt, tänk om man hade velat haft barn för 30år sen, då var det inte lika enkelt..

Vickan vart ligger du i din behandling nu?

• Vickan I
    Busan10 - Hahaha ja de har kanske utvecklat olika metoder då.....Bara det fungerar så . Ja den är nog dåligt uppdaterat för vi valde FC just för att de långtidsodlade 2008 och då var det inte så lätt att hitta, men nu verkar nästan alla göra det. I Uppsala hade de dock gjort en studie som visade att det inte var bättre reslutat med långtidsodlat så alla läkare säger olika...Nej gud för 30 år sedan, då hade vi förblivit barnlösa, iaf biologiskt.

Jag gjorde ett tredje FET för 13 dagar sedan, men började av ngn anledning blöda redan på RD 3!!!! Gjorde utan proggisar denna gång. De andra två ggr har mensen inte kommit förrän jag slutat med progesteronet. Något känns lite omak i kroppen så ska vänta innan vi gör vårt sista FET tror jag. Äl var tidig denna cykel med så något är inte som det ska. Borde väl testa på ons på egentlig TD antar jag, men känns lönlöst...
  • Busan10

RD 3 det låter ju eeextremt tidigt! var det som en riktigt mensblödning? jag skulle mer tro på en nid blödning, hoppas kan man ju alltid göra :) så du har inte tjuvtestat nått alls då?

• Vickan I

Busan- jo tjuvtestade idag innan jag skulle till kliniken. Fick ett mkt svagt streck. Väl där fick jag göra vul (detta för kommande fet). Visade att äl var eller precis varit så inte gravid. Läkaren sade att det svaga strecket kunde vara för jag hade äl?Bara hört åt andra hållet innan?! Så ingen njdis tyvärr. Blödde mkt.

• Busan10

Usch va tråkigt :/ det lät väldigt konstigt, har inte hört det någonstans heller.. bar omvänt som du säger..

Själv fick jag också tråkiga nyheter idag, blir inget FET denna cykel utan lär vänta in nästa mens, och nästa ÄL är vi utomlands så då missar vi insättningen om inte cykeln blivit förlängd eller förkortad minst 5dagar åt nått håll..
    så ser inte ut som vi får göra fet förrens i januari :/ lite tungt med väntan måste jag säga...

• Teecee

Jag hoppar in här för vi har en manlig faktor som orsak till vår barnlöshet. Vi började vår resa 2006 och i år började vi med ICSI på RMC i Malmö. Vi är inne på vårt andra riktiga försök, ett försök avbröts innan ÄP så det räknas inte poängmässigt. På RMC i Malmö har man ett poängsystem bestående av 6 poäng. Det kostar 2 poäng att genomgå en hel behandling (med nedreglering och hormoner) och 1 poäng att göra FET. Vi fick inga eskimåer till frysen förra gången så det blev ett helt nytt försök denna gången.

Vi har idag varit på ÄP och biopsi. Nu är det som jobbigast tycker jag. Att behöva vänta och undra om det blir några befruktningar. Imorgon ska vi ringa och kolla.

När livet ger dig citroner, gör saft!
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI