• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli
    bubblan79 skrev 2010-10-23 22:29:33 följande:
    hade sjukt mycke biverkningar av pergo och jag var faktiskt riktigt förbannad på min läkare som skrev ut det när det inte är det vi behöver hjälp till.. efter en rejäl utskällning så skickade dom vidare en remiss till sahlgrenska för ivf.. helt sjukt att en del läkare bara skriver ut en massa skit som inte behövs.. tycker inte om att leka med kroppen i onödan....

ja totalt 9 insättning och 3 försök.. om man har sådan tur.. det är mycket som ska till för att man ska få det

mitt först försök resulterade i 11 ägg vilket blev 3 befruktade bara och ett sattes in i mig vilket misslyckades och två hamnade i frysen... nu gäller det ju att dom klarar upptiningen oxå annars får vi påbörja försök nr 2 direkt
    Jag håller med dig om att man inte vill stoppa i sig massa saker i onödan!! Jag hoppas att detta blir första och sista gången. Säger han att jag ska fortsätta blir jag tokig! Till vilken nytta. Det var t.o.m så att han nämnde att sambon behövde göra testet innan jag började med pergotime för "annars är det liksom onödigt". Men sen när provet kom och jag ställde frågan till sköterskan så skulle jag minsann behandlas klart först. Suck.

Mådde du då sämre av pergon än av ICSI?

Håller tummarna att de klarar upptiningen!!
  • Vickan I

Grattis till ruvarstatus Vårblomman7, håller tummarna .

Som du ser TS är det tyvärr ingen garanti att man får till frysen.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • anmaelli
    Vårblomman7 skrev 2010-10-23 22:36:50 följande:
    Hej svej! Vi gjorde vårat icsi den 15 okt, första försöket och det resulterade i 2 befruktningar av 4. Kände oss på ett sätt mer lättade att veta att felet låg på min man. Jag har en dotter sen ett tidigare förhållande där jag tom blev med barn under p-piller. Många par hittar de ingen förklaring på alls och många har svårt att få ägget att fastna. Sen slapp ju jag gå igenom en massa kurer utan vi fick sätta igång med ivf direkt. Ruvar just nu på vårat lilla guldägg, inget i frysen.
    Hej Vårblomman7 och välkommen!
    Så du har några spännande dagar framför dig? :)

Håller tummarna att det blir ett positivt besked! När ska du testa?
  • anmaelli
    Vickan I skrev 2010-10-23 22:37:39 följande:
    Nej. I Sverige får man bara hjälp till det första barnet. Vi som har en biologisk gemensam son får inte landstingshjälp för syskonförsök. Det får man bekosta själv. I Sthlm var det 2008 1½ års kö för IVF via landstinget och vi valde därför att bekosta det privat själva för att slippa vänta.
    När du skriver det så har jag nog läst det ja. Dåligt att det ska vara så långa köer! Men vad är pengar jämfört med ett barn? Vi hade helt klart gjort som er och visar det sig att det är så långa köer kommer vi säkerligen överväga det också.
  • bubblan79
    anmaelli skrev 2010-10-23 22:40:22 följande:
    Jag håller med dig om att man inte vill stoppa i sig massa saker i onödan!! Jag hoppas att detta blir första och sista gången. Säger han att jag ska fortsätta blir jag tokig! Till vilken nytta. Det var t.o.m så att han nämnde att sambon behövde göra testet innan jag började med pergotime för "annars är det liksom onödigt". Men sen när provet kom och jag ställde frågan till sköterskan så skulle jag minsann behandlas klart först. Suck.

Mådde du då sämre av pergon än av ICSI?

Håller tummarna att de klarar upptiningen!!
    va menar du med ICSI? icsi är mikroinjektion med en spermie i ett ägg och det sker utanför kroppen och det kände jag inte men du kanske menar hormonbehandlingen innan?

ja jag hade nog alla biverkningar av sprejen som man kan ha, sprutorna dock kände jag inte av alls förutom att jag blev väldigt uppsvälld men det är ju inte så konstigt med 11 20mm stora älblåsor plus några mindre hihi
    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • anmaelli
    bubblan79 skrev 2010-10-23 22:44:41 följande:
    va menar du med ICSI? icsi är mikroinjektion med en spermie i ett ägg och det sker utanför kroppen och det kände jag inte men du kanske menar hormonbehandlingen innan?

ja jag hade nog alla biverkningar av sprejen som man kan ha, sprutorna dock kände jag inte av alls förutom att jag blev väldigt uppsvälld men det är ju inte så konstigt med 11 20mm stora älblåsor plus några mindre hihi
    Precis, det är det jag menar! Ursäkta att jag är otydlig... skriver lite snabbt ibland :)

Jobbigt med biverkningar, men kunde du jobba hela tiden eller var du sjukskriven?
  • bubblan79
    anmaelli skrev 2010-10-23 22:48:02 följande:
    Precis, det är det jag menar! Ursäkta att jag är otydlig... skriver lite snabbt ibland :)

Jobbigt med biverkningar, men kunde du jobba hela tiden eller var du sjukskriven?
    haha som tur hade jag sommarlov (pluggar på komvux) så det var ingen fara.. jag fattade inte att det var biverkningar förrens efteråt när läkaren sa det så jag tänkte ju inte på det så mycket då vilket var skönt.. trodde bara jag var väldigt sjuk haha så hela den perioden kändes inte så jobbig då som den gjorde efteråt..
    hela hormonbehandlingstiden tyckte jag gick väldigt fort.. jag sprejade i 20 dagar först och sen så tog jag sprej och sprutor i 8 dagar
  • anmaelli
    bubblan79 skrev 2010-10-23 22:51:27 följande:
    haha som tur hade jag sommarlov (pluggar på komvux) så det var ingen fara.. jag fattade inte att det var biverkningar förrens efteråt när läkaren sa det så jag tänkte ju inte på det så mycket då vilket var skönt.. trodde bara jag var väldigt sjuk haha så hela den perioden kändes inte så jobbig då som den gjorde efteråt..
    hela hormonbehandlingstiden tyckte jag gick väldigt fort.. jag sprejade i 20 dagar först och sen så tog jag sprej och sprutor i 8 dagar
    Det låter ju som lindriga biverkningar om du inte upplevde dem som biverkningar :) Jag har fått för mig att jag inte är så känslig... men detta har nog inte mycket att göra med "känslighet" men man kan ju hoppas att man får må bra, för det verkar ju vara en hel del som inte får några otäcka symptom.

Man sprejar olika länge förstår jag, lång eller kort? Hur lång är respektive och vad avgör vilken läkarna väljer?

många frågor blir det... jätteglad att ni orkar svara :)
  • bubblan79
    anmaelli skrev 2010-10-23 22:54:52 följande:
    Det låter ju som lindriga biverkningar om du inte upplevde dem som biverkningar :) Jag har fått för mig att jag inte är så känslig... men detta har nog inte mycket att göra med "känslighet" men man kan ju hoppas att man får må bra, för det verkar ju vara en hel del som inte får några otäcka symptom.

Man sprejar olika länge förstår jag, lång eller kort? Hur lång är respektive och vad avgör vilken läkarna väljer?

många frågor blir det... jätteglad att ni orkar svara :)
    haha nej det var inte lindriga men jag visste inte att det var biverkningar av sprejet då jag inte läst på bipacksedeln (får för mig att jag får allt då)
  • anmaelli

Ah, okej. Jag är tvärtom... läser allt... men brukar inte få för mig saker ändå :) VIll dock alltid veta vad jag kan förvänta mig för att  ha "kontroll" så långt det är möjligt. Kontrollmänniska som man är...

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI