• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Vickan I
    Busan10 - usch för tråkiga nyheter. Vi kommer nog också få vänta till januari då jag tror att nästa cykel och FET kommer infalla när jag är borta på kurs. Har gått del ett i kursen och måste nu gå steg två. Krävs 100% närvaro så kan inte smita iväg för VUL och sådant. Tjatade till mig att få gå så känner att jag måste fullfölja. En timme från Sthlm med bil också då...Vi får kämpa på.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • anmaelli

Vad tråkigt med era nyheter Vickan I och Busan10! :(

Jag känner igen mig med det där med hur jobbigt det är att vänta. Jag vill mest bara komma igång nu.
    Idag har iaf varit en rätt bra dag. Jag fick nytt jobb, som jag iofs inte har tackat ja till än, då det beror på lönen om jag ska ta det. Jag har ett bra jobb idag som jag trivs bra med så jag "har råd" att vara lite kräsen. Men det känns egentligen lite olägligt i tiden nu om vi ska börja med denna process i början av året. Hur skulle ni ha gjort? Hade ni klarat nya jobb under provrörsbehandlingarna?

Sen var jag på VUL för att se hur allt såg ut efter att ha ätit pergotime denna månad. Allt såg bra ut och även proverna vi tog sist, så nu ser vi slutet på denna utredning och läkaren trodde vi skulle få komma igång med IVF/ICSI i januari. På honom lät det heller inte som att det var helt kört med sambons spermier (tidigare har vi bara pratat med en sköterska) det var koncentrationen som var dålig. 5 miljoner/ml tror jag... kan ha rört ihop det. Vet ni vad era män har?

Men vad jag fick reda på är att vi bara får 2 insättningar, oavsett om det är ET eller FET så ganska så stor skillnad mot vad många andra får. Fan så orättvist! Se nedan:

Den landstingsfinansierade vården erbjuder följande:

En fullständig behandling med stimulation, äggplockning, befruktning IVF/ICSI, odling och återföring av 1 (undantagsvis 2) embryo

Ytterligare en återföring av embryo antingen av tidigare fryst embryo, alternativt i de fall sådant inte finns, efter förnyad behandling. Par som väljer bort frysmöjligheten vid första försöket erbjuds ingen frysning vid andra försöket

Vid infertilitet kan i vissa fall en (1) intrauterin insemination (AIH/AID) erbjudas. Ytterligare 1 behandling kan ges förutsatt att samtliga villkor ovan uppfylls. AIH/AID kan aldrig erbjudas efter behandling enligt punkt 1 och/eller 2 Suck!
  • nirakanna2

Vi fick vår son på 4:e ICSI-försöket, som avbröts efter ÄP och återupptogs efter nån månad som FET, så vår väg var verkligen krokig. Enda kända felet var få spermier, men det blev inte bra resultat förrän jag snackade mig till att få byta från Gonal-F till Menopur. Jag var 35 när sonen föddes (och 31 när vi började försöka). Vår son är nu 1,5 och vi har ibland funderingar på att försöka med blastocysten som vi har i frysen. Ofta tänker vi att vi ska vara nöjda med den skatt vi har och inte ge oss in i den ångestfyllda karusellen igen - även om resultatet är värt varje uppoffring på vägen (men det finns ju noll och nada garantier) Lycka till, alla kämpare!

• Busan10

Pratade med en annan sköterska igår kväll och med våra omständigheter (vi kommer tydligen missa ÄL två gånger eftersom det blir julstängt sen också..) så hon tyckte att jag skulle kolla med ÄL-stickor den här cykeln och höra av mig när jag får utslag så skulle vi få göra FET denna månad ändå, så nu hoppas jag på att va ruvare igen inom tre veckor..
    men alla får tydlligen inte ÄL efter hormon behandlingen därför rekommenderar dom en vanlig mens emellan.. hoppas att det kommer en ÄL denna månad, sista mens dage idag och ska börja testa om två dagar så jag VET att man inte missat den :)

Teecee välkommen! hur har det gått?

Vickan måste man göra VUL vid FET också? någon mer dag än själva insättningen alltså..

anlijoos min man hade 14milj/ml första provet sen 6milj/ml andra provet... det som är normalt är över 20/milj/ml..
    sen beror det ju på rörligheten också, min man hade typ inga snabba och 95% rörde sig knappt.. så det är ganska dåligt, men sen vid ET så var det mycket bättre rörlighet, spermierna kan ju bli väldigt dåliga av infektioner så som förkylning å influensa, så bara för att det är dåligt en period behöver inte betyda att de är dåliga i all framtid..

• Teecee

Busan10: Tack så mycket. Glad

Själva äggplocket och biopsin gick bra, men dagens samtal till labbet var mindre roligt. De kunde inte ge något svar överhuvudtaget. De sa bara att läkaren ska ringa upp oss. Jag har väntat sen 9.30 i morse på det samtalet. Många känslor har passerat mig under den här dagen. Jag känner på mig att det är kört. Gråter

När livet ger dig citroner, gör saft!
  • Speck
    Vickan I skrev 2010-10-24 20:08:27 följande:
    Går på FC i Sthlm. Det är en av läkarna som arbetar på FC i Göteborg som varit med och tagit fram metoden vitrifiering som gör att blastocyster går att frysa och tina bättre. Men tror det finns fler kliniker som fryser blastisar nu.
    Hah, då kanske vi ses nån gång i väntrummet ;) Jag går också där!

Jag joinar också denna tråd... jag o min man började försöka få barn för 3 år sedan drygt och har varit med om 1 ivf försök än, som misslyckades. Våra problem är huvudsakligen hos min man, men även jag som börjat få äta Levaxin för dåliga sköldkörtelvärden, som tydligen kan leda till dålig fertilitet. Men vi ska i slutet på november få FET och vi hoppas på det försöket! Drömmer

Anlijoos: Jag började nytt jobb under ruvartiden, det kändes inte så bra att vara jättestressad över nytt jobb faktiskt, så se gärna till att du kanske inte börjar nytt jobb under en ruvarperiod för de första två veckorna var för mig iaf, ganska fyllda av nervositet och stress - vilket jag tror inte direkt har en positiv inverkan på resultatet. En del av mig undrar om det är därför det misslyckades...
    Men du kanske är lite coolare än mig.. Glad
  • anmaelli
    Speck skrev 2010-10-26 20:39:39 följande:
    Hah, då kanske vi ses nån gång i väntrummet ;) Jag går också där!

Jag joinar också denna tråd... jag o min man började försöka få barn för 3 år sedan drygt och har varit med om 1 ivf försök än, som misslyckades. Våra problem är huvudsakligen hos min man, men även jag som börjat få äta Levaxin för dåliga sköldkörtelvärden, som tydligen kan leda till dålig fertilitet. Men vi ska i slutet på november få FET och vi hoppas på det försöket! Drömmer

Anlijoos: Jag började nytt jobb under ruvartiden, det kändes inte så bra att vara jättestressad över nytt jobb faktiskt, så se gärna till att du kanske inte börjar nytt jobb under en ruvarperiod för de första två veckorna var för mig iaf, ganska fyllda av nervositet och stress - vilket jag tror inte direkt har en positiv inverkan på resultatet. En del av mig undrar om det är därför det misslyckades...
    Men du kanske är lite coolare än mig.. Glad
    Välkommen hit!!!

Roligt att det händer lite i den här tråden.

Jag har idag fått lönebeskedet från det nya jobbet där jag är förste kandidat. Som det ser ut nu så kommer jag inte byta. Jag har ju ett bra jobb idag som jag trivs på, och som jag ser det så överväger inte fördelarna på det nya jobbet för att ta risken att byta. Och som sagt, så känns det som att det ligger lite fel i tiden... åtminstone ska det då kännas 110% rätt. Och då vill jag ha åtminstone några tusenlappar mer i lön. Så det lutar att jag blir kvar.

Hoppas ni lyckas med FET!
  • Speck
    anmaelli skrev 2010-10-26 21:31:31 följande:
    Välkommen hit!!!

Roligt att det händer lite i den här tråden.

Jag har idag fått lönebeskedet från det nya jobbet där jag är förste kandidat. Som det ser ut nu så kommer jag inte byta. Jag har ju ett bra jobb idag som jag trivs på, och som jag ser det så överväger inte fördelarna på det nya jobbet för att ta risken att byta. Och som sagt, så känns det som att det ligger lite fel i tiden... åtminstone ska det då kännas 110% rätt. Och då vill jag ha åtminstone några tusenlappar mer i lön. Så det lutar att jag blir kvar.

Hoppas ni lyckas med FET!
    Men åas om det är ett jobb du verkligen vill ha så kanske du inte får en sån chans igen på ett tag, så det är ju värt att tänka på också.. fler ivf försök kan man ju få...
  • anmaelli
    Speck skrev 2010-10-27 07:07:07 följande:
    Men åas om det är ett jobb du verkligen vill ha så kanske du inte får en sån chans igen på ett tag, så det är ju värt att tänka på också.. fler ivf försök kan man ju få...
    Så sant så sant, men som sagt så var det inte det som avgjorde. Det var villkoren, som jag anser ska vara bättre för att ta risken att byta till något okänt. De erbjöd mig 500 kr extra i lön vilket inte är nånting. Så jag stannar! :)
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI