• Busan10

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hej! hopar gärna in här. har precis gjort vår första icsi som tyvärr blev misslyckat, nu väntar vi på att göra FET förhoppningis så snart som möjligt!

På vår klinik (falun) är oddsen med ett långtidsodlat (5dagar istället för 2dagar) 51% att bilda graviditet och med FET 24% så oddsen är f*n så mycket sämre, men vi får hoppas att det tar sig ändå.. om dom klarar upptiningen..
    tydligen så är det bara 1 av 4 par som får till frysen, skönt att veta att man har dom så man slipper börja om hela processen..

Det som skiljer sig på korta eller långa metoden är att vid korta så slipper man sprayningen, inget klimakteri.. men med korta metoden blir det färre ägg, så nästan alla börjar med långa metoden. dvs ca 3veckors sprayning + 10-12 dagars sprutor..

• Busan10

båda är långtidsodlat.
    Detta gäller ju endast vår kliniks resultat så det kan skilja sig beroende på vart man går..
    FET har 38% positiva test med 24% Förlossningar. därför räknar jag det som 24% för det har resulterat i barn..

• Busan10

Här kommer en kopia av deras hemsida, få se om ni förstår oddsen enoigt detta, jag är lite dålig på att förklara :)
    De flesta får tillbaka två dagars odlade embryon och då brukar graviditets chansen ligga på ca 30-35% på de flesta kliniker..
    FET kan man göra direkt efter misslyckat ET om man vill och det finns tider, men under vissa omständigheter så vill kliniken vänta till man fått en "vanlig" mens (inte den man får efter IVFen)..

Antal äggåterföringar 1421 (två dagars odlade)
    Antal gravida (positiv test) 585 (41 %)
    Antal förlösta 448 (31 %) (ca ett par av tre)

Antal långtidsodlingar 911 (Fem dagars odlade)
    Antal gravida 458 (50 %)
    Antal förlösta 356 (39 %) (en på 2.5par lyckas)

Antal frysåterföringar av blastocyster 259 (Fem dagars odlade)
    Antal gravida 98 (38 %)
    Antal förlossningar 63 (24 %)

• Busan10

Vi går genom landstinget så då får man ju 2 FET per IVF i vårt landsting, så vi gör självklart FET.
    Men hade vi bekostat själva så vet jag inte om vi hade gjort så.. det kostar ju pengar både att frysa och återföring så det går nog ganska jämt upp med pengar och chansen är ju ganska markant bättre med ET.

Vickan vart går du nånstans? Skulle va kul att veta vilka kliniker som utvecklat att kunna frysa långtidsodlade embryon då Falun hävdar att det är bara dom som har den processen.. (kan ju dock va dåligt uppdaterat på deras hemsida också..)

En annan sak jag läste var att av ca 10ägg är det endast 1-2 st som KAN bilda graviditet, och om man då bara odlar två dagar ser ungefär alla lika ut, om man fortsätter odla dom istället så ser man efter 5 dygn ett par stycken som utvecklas som dom ska. därför ska långtidsodlat vara bättre..

vi fick 9 ägg, tre som var fina. så nån utav de två som är kvar i frysen borde kunna bli en bebis :)

• Busan10

Så här står det på Faluns hemsida:
    Vi har dessutom lyckats lösa den största svårigheten, nämligen att med framgång kunna frysa efter långtidsodling.
    IVF-kliniken Falun är ensamma i Sverige om att använda långtidsodling som rutinmetod. Genom att vi själva utvecklat
    frysmetoden är vi också ensamma om den.

Men hemsidan lär ju tydligen vara väldigt dåligt uppdaterad, eftersom det verkas göras överallt nu.. :)
    kul att utvecklingen går framåt, tänk om man hade velat haft barn för 30år sen, då var det inte lika enkelt..

Vickan vart ligger du i din behandling nu?

• Busan10

RD 3 det låter ju eeextremt tidigt! var det som en riktigt mensblödning? jag skulle mer tro på en nid blödning, hoppas kan man ju alltid göra :) så du har inte tjuvtestat nått alls då?

• Busan10

Usch va tråkigt :/ det lät väldigt konstigt, har inte hört det någonstans heller.. bar omvänt som du säger..

Själv fick jag också tråkiga nyheter idag, blir inget FET denna cykel utan lär vänta in nästa mens, och nästa ÄL är vi utomlands så då missar vi insättningen om inte cykeln blivit förlängd eller förkortad minst 5dagar åt nått håll..
    så ser inte ut som vi får göra fet förrens i januari :/ lite tungt med väntan måste jag säga...

• Busan10

Pratade med en annan sköterska igår kväll och med våra omständigheter (vi kommer tydligen missa ÄL två gånger eftersom det blir julstängt sen också..) så hon tyckte att jag skulle kolla med ÄL-stickor den här cykeln och höra av mig när jag får utslag så skulle vi få göra FET denna månad ändå, så nu hoppas jag på att va ruvare igen inom tre veckor..
    men alla får tydlligen inte ÄL efter hormon behandlingen därför rekommenderar dom en vanlig mens emellan.. hoppas att det kommer en ÄL denna månad, sista mens dage idag och ska börja testa om två dagar så jag VET att man inte missat den :)

Teecee välkommen! hur har det gått?

Vickan måste man göra VUL vid FET också? någon mer dag än själva insättningen alltså..

anlijoos min man hade 14milj/ml första provet sen 6milj/ml andra provet... det som är normalt är över 20/milj/ml..
    sen beror det ju på rörligheten också, min man hade typ inga snabba och 95% rörde sig knappt.. så det är ganska dåligt, men sen vid ET så var det mycket bättre rörlighet, spermierna kan ju bli väldigt dåliga av infektioner så som förkylning å influensa, så bara för att det är dåligt en period behöver inte betyda att de är dåliga i all framtid..

• Busan10

Aaah okej :) Ja alla ställen verkar ha olika rutiner, hade kännts bättre att få göra ett VUL så att man ser att allt ser bra ut.. men men.. det går nog vägen ändå får man hoppas.. :)

• Busan10
    HaBaNiTa skrev 2010-12-03 21:27:07 följande:
    Har läst igenom hela tråden och är i samma situation. Började våran utredning i okt och har nu varit på totalt 2 läkarbesök där vi fick reda på (båda gångerna) att min man har för få simmare och jag har PCO. Så här såg besöket ut idag då vi var dit igen. Hade tid hos Läkaren idag igen efter att ha lämnat nytt spermaprov på morgonen! Samma resultat (t.o.m sämre ca 6milj simmare istället för 40 milj som är normalt) alltså få simmare så planerad IVF i mitten på februari ca 18-20 februari ska de göra ÄP och sedan ICSI för att sedan göra ET efter ett par tre dagar resten kommer frysas. Läkaren sa att vi kan påbörja hormonbehandlingen innan, att jag ska börja med en en ny proverakur den 1:a februari och kmr få mens ca12 och börja med injektioner för att sedan plocka äggen ca 18-20 då har det redan gått 3 månader sedan jag tog rödahund vaccinet så då är det ingen risk för fosterskador längre! (jag var tydligen inte immun) Så i slutet av 2011 har vi nog våran bebis i famnen! Mitt prolaktin prov var ok och idag tog de nytt prov på min man för att kolla kromosomfel då det tydligen förekommer hos män som har litet antal simmare! Hoppas att allt ser ok ut där så att vi kan genomföra IVF genom ICSI utan problem! Det är det enda sättet som vi kan få barn på. Tur att den metoden finns och att det är mer chans att bli gravid på detta sätt än naturligt. Läkaren sa att ett normal par i deras mest fertila dagar har ca 25% chans/månad att bli gravida! Vid IVF så ökar chanserna med 50-70% så det är ju toppen hoppas på bebis vid första försöket
    Jag är ledsen om jag krossar din positivitet lite nu men IVF är inget säkert kort för att bli gravida, inom tre behandlingar är ca 65-70% par som lyckats.
    på långtidsodlade ägg är det ca 50% chans att det leder till graviditet, och av dom är det ca 40% som blir ett barn.. och på korttidsodlade är det lite mindre chans ca 30%.
    Jag var själv jätte positiv till att vi skulle lyckas på första försöket, men icke. många här inne har genomgått både tre, fyra och till uppemot tolv-femton behandlingar. Och det är bara 1 av 4 par som får ägg till frysen. om man ens kommer så långt det är många steg som ska klicka och många mår uselt under tiden, jag mådde iaf skit under hela behandligen. Så du ska nog inte hoppas fööör mycket det här med Ivf tar tid!
  • Busan10
    HaBaNiTa skrev 2010-12-04 16:46:49 följande:
    Oj felskrivet pga mobil sorry!!! En fråga till! Om man lyckas med ICSI och får barn! Hur blir det om man vill ha ett till? Tar dem Isåfall eventuella som är frysta sen förr? Hur länge kan de vara i frysen? Är det gratis då med FET? eller får man starta om från början? Om man startar om från början måste man bekosta det själva då? Usch så mycket det blev nu hoppas någon vet o orkar svara
    eftersom du nämner att ni har 3 ET försök så antar jag att ni bor i ett "sånt" landsting, vi har 3 ET och vid varje ET (om man får ägg till frysen) så har man 2 eller 3 FET försök inräknat i ET nr 1. Alltså om man har i frysen kan man totalt sett få 9 eller 12 insättningar på landstinget.
    Har ni fått ett barn så får ni inga fler försök gratis, men dom ni har i frysen kan användas och det ligger på runt 8-9000:-
    Embryorna kan vara frysta i 5år, har man inte använt dom då så förstörs dom.
    Att få två embryon insatta är inte så vanligt, det beror på omständigheter så som ålder, kvaliteten på äggen osv. och dom sätter inte in två OM ni INTE vill, det höjer ju chansen till graviditet men kan man absolut inte tänka sig tvillingar så är det bara att säga att man vill ha ett embryo istället. så du behöver nog inte vara orolig =)
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI