• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli
    Vickan I skrev 2010-11-04 20:20:52 följande:
    Har varit borta ett tag. Har varit världens mest snurriga FET det här med alla möjliga budksap. Men har nu efter två blodprov slutligen fått beskedet att embryot celldelar sig får långsamt och jag går nu och väntar på att missfallet ska sätta igång . Nya tag antar jag.
    Nejmen usch Vickan I! Jag är hemskt ledsen :( vilken dag är du på?

kram
  • Vickan I
    anmaelli skrev 2010-11-04 20:35:54 följande:
    Nejmen usch Vickan I! Jag är hemskt ledsen :( vilken dag är du på?

kram
    Vet faktiskt inte längre, men gjorde FET den 11 okt. Oerhört skönt att slutligen fått ett klart besked även om det var dåligt, men ovissheten har varit värst. Nu vill jag bara att det ska sätta igång, men det dröjer väl säkert. Nytt blodprov om två veckor och då hoppas jag hcg ska vara på 0 eller nära iaf.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • anmaelli

Åh nej, vad jobbigt Vickan I! Hoppas att det går snabbt nu så du kan gå vidare. Ovissheten är alltid värst.

• HaBaNiTa

Har läst igenom hela tråden och är i samma situation. Började våran utredning i okt och har nu varit på totalt 2 läkarbesök där vi fick reda på (båda gångerna) att min man har för få simmare och jag har PCO. Så här såg besöket ut idag då vi var dit igen. Hade tid hos Läkaren idag igen efter att ha lämnat nytt spermaprov på morgonen! Samma resultat (t.o.m sämre ca 6milj simmare istället för 40 milj som är normalt) alltså få simmare så planerad IVF i mitten på februari ca 18-20 februari ska de göra ÄP och sedan ICSI för att sedan göra ET efter ett par tre dagar resten kommer frysas. Läkaren sa att vi kan påbörja hormonbehandlingen innan, att jag ska börja med en en ny proverakur den 1:a februari och kmr få mens ca12 och börja med injektioner för att sedan plocka äggen ca 18-20 då har det redan gått 3 månader sedan jag tog rödahund vaccinet så då är det ingen risk för fosterskador längre! (jag var tydligen inte immun) Så i slutet av 2011 har vi nog våran bebis i famnen! Mitt prolaktin prov var ok och idag tog de nytt prov på min man för att kolla kromosomfel då det tydligen förekommer hos män som har litet antal simmare! Hoppas att allt ser ok ut där så att vi kan genomföra IVF genom ICSI utan problem! Det är det enda sättet som vi kan få barn på. Tur att den metoden finns och att det är mer chans att bli gravid på detta sätt än naturligt. Läkaren sa att ett normal par i deras mest fertila dagar har ca 25% chans/månad att bli gravida! Vid IVF så ökar chanserna med 50-70% så det är ju toppen hoppas på bebis vid första försöket

• Busan10
    HaBaNiTa skrev 2010-12-03 21:27:07 följande:
    Har läst igenom hela tråden och är i samma situation. Började våran utredning i okt och har nu varit på totalt 2 läkarbesök där vi fick reda på (båda gångerna) att min man har för få simmare och jag har PCO. Så här såg besöket ut idag då vi var dit igen. Hade tid hos Läkaren idag igen efter att ha lämnat nytt spermaprov på morgonen! Samma resultat (t.o.m sämre ca 6milj simmare istället för 40 milj som är normalt) alltså få simmare så planerad IVF i mitten på februari ca 18-20 februari ska de göra ÄP och sedan ICSI för att sedan göra ET efter ett par tre dagar resten kommer frysas. Läkaren sa att vi kan påbörja hormonbehandlingen innan, att jag ska börja med en en ny proverakur den 1:a februari och kmr få mens ca12 och börja med injektioner för att sedan plocka äggen ca 18-20 då har det redan gått 3 månader sedan jag tog rödahund vaccinet så då är det ingen risk för fosterskador längre! (jag var tydligen inte immun) Så i slutet av 2011 har vi nog våran bebis i famnen! Mitt prolaktin prov var ok och idag tog de nytt prov på min man för att kolla kromosomfel då det tydligen förekommer hos män som har litet antal simmare! Hoppas att allt ser ok ut där så att vi kan genomföra IVF genom ICSI utan problem! Det är det enda sättet som vi kan få barn på. Tur att den metoden finns och att det är mer chans att bli gravid på detta sätt än naturligt. Läkaren sa att ett normal par i deras mest fertila dagar har ca 25% chans/månad att bli gravida! Vid IVF så ökar chanserna med 50-70% så det är ju toppen hoppas på bebis vid första försöket
    Jag är ledsen om jag krossar din positivitet lite nu men IVF är inget säkert kort för att bli gravida, inom tre behandlingar är ca 65-70% par som lyckats.
    på långtidsodlade ägg är det ca 50% chans att det leder till graviditet, och av dom är det ca 40% som blir ett barn.. och på korttidsodlade är det lite mindre chans ca 30%.
    Jag var själv jätte positiv till att vi skulle lyckas på första försöket, men icke. många här inne har genomgått både tre, fyra och till uppemot tolv-femton behandlingar. Och det är bara 1 av 4 par som får ägg till frysen. om man ens kommer så långt det är många steg som ska klicka och många mår uselt under tiden, jag mådde iaf skit under hela behandligen. Så du ska nog inte hoppas fööör mycket det här med Ivf tar tid!
  • HaBaNiTa

Jo jag Vet att det tar tid det är jag beredd på men hoppas iallafall! Jag har två barn sedan förut med min före detta och det gör väl att jag accepterar att det får bli som det blir! Dessa chanser som jag skrev kom direkt ur läkarens mun och jag hoppas verkligen att hon kan sitt! Jag är beredd att det kan ta tid och att det kanske inte lyckas på 1:a försöket men hon sa att eftersom jag har PCO så är troligheten större då vi som har PCO redan har en massa äggblåsor så jag behöver inte äta tex pergotime utan bara injektioner så att de mognar! Sedan får det bli som det blir men håller tummarna och ber att vi lyckas någon gång iallafall!
    Hur funkar det här egentligen med att man får 3gratis försök? Är det 3 FE de räknar då? Får man Isåfall FET emellan utan kostnad? Glömde fråga detta igår när jag var hos läkaren! Hon sa iallafall att de tar så många äggblåsor de kan i gör ICSI om det blir flera befruktningar så fryser man dem som är finast o det kan också bli så att de sätter in två embryon den finaste och om det finns någon som inte kommer klara frysning. Så nu blev jag nervös för tvillingar istället!!! Har ni hört detta??? Kram

• HaBaNiTa

Oj felskrivet pga mobil sorry!!! En fråga till! Om man lyckas med ICSI och får barn! Hur blir det om man vill ha ett till? Tar dem Isåfall eventuella som är frysta sen förr? Hur länge kan de vara i frysen? Är det gratis då med FET? eller får man starta om från början? Om man startar om från början måste man bekosta det själva då? Usch så mycket det blev nu hoppas någon vet o orkar svara

• yessan

hoppar oxå in å läser lite här.. =)
    vi har precis börjat me vårat första ICSI försök.. vi håller på med den korta metoden och är på dag 4 med sprutorna nu,så det börjar närma sej,spännande! =)

• anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2010-12-04 16:40:12 följande:
    Jo jag Vet att det tar tid det är jag beredd på men hoppas iallafall! Jag har två barn sedan förut med min före detta och det gör väl att jag accepterar att det får bli som det blir! Dessa chanser som jag skrev kom direkt ur läkarens mun och jag hoppas verkligen att hon kan sitt! Jag är beredd att det kan ta tid och att det kanske inte lyckas på 1:a försöket men hon sa att eftersom jag har PCO så är troligheten större då vi som har PCO redan har en massa äggblåsor så jag behöver inte äta tex pergotime utan bara injektioner så att de mognar! Sedan får det bli som det blir men håller tummarna och ber att vi lyckas någon gång iallafall!
    Hur funkar det här egentligen med att man får 3gratis försök? Är det 3 FE de räknar då? Får man Isåfall FET emellan utan kostnad? Glömde fråga detta igår när jag var hos läkaren! Hon sa iallafall att de tar så många äggblåsor de kan i gör ICSI om det blir flera befruktningar så fryser man dem som är finast o det kan också bli så att de sätter in två embryon den finaste och om det finns någon som inte kommer klara frysning. Så nu blev jag nervös för tvillingar istället!!! Har ni hört detta??? Kram
    Hejsan och välkommen till tråden!

Jag hoppas att din positiva inställning kommer hjälpa er till ert barn. Jag är också positiv, men stundtals även negativ... vi avvaktar fortfarande remiss för IVF/ICSI. suck!

Det du nämner angående antal gratisförsök är olika från olika landsting. Mitt landsting får 2 insättningar, alltså ett ET och får man till frysen så tar man därifrån annars får man ett nytt färskförsök. Vet inte hur det är i ditt landsting.

Det är ovanligt att de sätter in två embryon, men det händer. Anledningen till att de inte för det är att det är mer risker med tvillinggraviditeter, men som sagt det händer och då finns risken/chansen att det blir tvillingar.

kram
  • anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2010-12-04 16:46:49 följande:
    Oj felskrivet pga mobil sorry!!! En fråga till! Om man lyckas med ICSI och får barn! Hur blir det om man vill ha ett till? Tar dem Isåfall eventuella som är frysta sen förr? Hur länge kan de vara i frysen? Är det gratis då med FET? eller får man starta om från början? Om man startar om från början måste man bekosta det själva då? Usch så mycket det blev nu hoppas någon vet o orkar svara
    Även detta beror på ditt landsting, vilket landsting tillhör du? vart ska du göra IVF/ICSI? Det kanske står något på deras sida?
    Som jag sa så får vi 2 insättningar, och får man till frysen efter de två insättningarna så får man själv bekosta detta och då kostar det ca 8000 - 9000 kr per insättning.

Hoppas du hittar svar på dina frågor!
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI