• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Busan10
    HaBaNiTa skrev 2010-12-04 16:46:49 följande:
    Oj felskrivet pga mobil sorry!!! En fråga till! Om man lyckas med ICSI och får barn! Hur blir det om man vill ha ett till? Tar dem Isåfall eventuella som är frysta sen förr? Hur länge kan de vara i frysen? Är det gratis då med FET? eller får man starta om från början? Om man startar om från början måste man bekosta det själva då? Usch så mycket det blev nu hoppas någon vet o orkar svara
    eftersom du nämner att ni har 3 ET försök så antar jag att ni bor i ett "sånt" landsting, vi har 3 ET och vid varje ET (om man får ägg till frysen) så har man 2 eller 3 FET försök inräknat i ET nr 1. Alltså om man har i frysen kan man totalt sett få 9 eller 12 insättningar på landstinget.
    Har ni fått ett barn så får ni inga fler försök gratis, men dom ni har i frysen kan användas och det ligger på runt 8-9000:-
    Embryorna kan vara frysta i 5år, har man inte använt dom då så förstörs dom.
    Att få två embryon insatta är inte så vanligt, det beror på omständigheter så som ålder, kvaliteten på äggen osv. och dom sätter inte in två OM ni INTE vill, det höjer ju chansen till graviditet men kan man absolut inte tänka sig tvillingar så är det bara att säga att man vill ha ett embryo istället. så du behöver nog inte vara orolig =)
  • HaBaNiTa

Ok tack anlijoos och Busan10 för alla svar jag håller tummar och tår för oss alla att vi får bebis innan nästa år är slut!!! Kram på er

• MariaMiia

Hej,

Igår var vi på första läkarbesöket på fertilitetskliniken. Min sambo har gjort två spermieprov hittills vilket inte alls ser bra ut men det finns spermier där iallafall. Så läkaren vi träffade verkade vilja gå på ICSI direkt. Det är ju en något mer avancerad metod än IVF men med större chans för graviditet/lyckad behandling.

Även min sambo fick ta blodprov för att utesluta kromosomfel. Det verkar vara standard praxis. Det frustrerande är att det tar 8 veckor! innan det resultatet kommer tillbaka. Under tiden ska jag göra ett ultraljud vid tiden för ägglossning samt ta blodprov dag 21 i cykeln för att mäta hormonet progesteron, dvs kolla att ägglossning har skett. Vi har en tid bokad i början på februari för återbesök då vi får sambons provsvar och även kommer att planera för ICSI. Förutsatt att allt ser bra ut förstås. Sjukhuset har kontrakt med en privat klinik vilket betyder inga eller väldigt lite väntetider. Känns jätteskönt.

En sak vi fick välja på är om jag vill göra ytterligare en undersökning. Kolla äggledarna om de är blockerade av någon anledning. Det kan vara så och behöver inte vara något man lider av utan en mer subtil sak som stör. MEN det är inget som kommer att påverka ändå eftersom man går förbi äggledarna vid IVF/ICSI. Så vår läkare var väldigt tydlig med att det är upp till oss om vi vill ha en grundlig utredning och då lägga tid på det eller gå direkt på behandlingen. Valet är ganska enkelt för oss när vi diskuterade det efteråt. Om det är orelevant just nu så vill vi starta så snart som möjligt.

Vår läkare sa att statistiken säger i snitt 1 på 3 försök lyckas. Sedan har olika kliniker lite olika statistik. Självklart håller vi alla tummar och tår att vi är så lyckosamma att allt klaffar på första försöket! Däremot är jag realist och vet att även detta kan ta tid. Nu har vi iallafall en plan som vi kan fokusera på och hoppet har ökat. Även fast det kommer att bli tuffa tider med medicinering, biverkningar och allt det innebär så är vi lättade för nu vet vi vad som gäller.

• anmaelli
    MariaMiia skrev 2010-12-08 11:22:34 följande:
    Hej,

Igår var vi på första läkarbesöket på fertilitetskliniken. Min sambo har gjort två spermieprov hittills vilket inte alls ser bra ut men det finns spermier där iallafall. Så läkaren vi träffade verkade vilja gå på ICSI direkt. Det är ju en något mer avancerad metod än IVF men med större chans för graviditet/lyckad behandling.

Även min sambo fick ta blodprov för att utesluta kromosomfel. Det verkar vara standard praxis. Det frustrerande är att det tar 8 veckor! innan det resultatet kommer tillbaka. Under tiden ska jag göra ett ultraljud vid tiden för ägglossning samt ta blodprov dag 21 i cykeln för att mäta hormonet progesteron, dvs kolla att ägglossning har skett. Vi har en tid bokad i början på februari för återbesök då vi får sambons provsvar och även kommer att planera för ICSI. Förutsatt att allt ser bra ut förstås. Sjukhuset har kontrakt med en privat klinik vilket betyder inga eller väldigt lite väntetider. Känns jätteskönt.

En sak vi fick välja på är om jag vill göra ytterligare en undersökning. Kolla äggledarna om de är blockerade av någon anledning. Det kan vara så och behöver inte vara något man lider av utan en mer subtil sak som stör. MEN det är inget som kommer att påverka ändå eftersom man går förbi äggledarna vid IVF/ICSI. Så vår läkare var väldigt tydlig med att det är upp till oss om vi vill ha en grundlig utredning och då lägga tid på det eller gå direkt på behandlingen. Valet är ganska enkelt för oss när vi diskuterade det efteråt. Om det är orelevant just nu så vill vi starta så snart som möjligt.

Vår läkare sa att statistiken säger i snitt 1 på 3 försök lyckas. Sedan har olika kliniker lite olika statistik. Självklart håller vi alla tummar och tår att vi är så lyckosamma att allt klaffar på första försöket! Däremot är jag realist och vet att även detta kan ta tid. Nu har vi iallafall en plan som vi kan fokusera på och hoppet har ökat. Även fast det kommer att bli tuffa tider med medicinering, biverkningar och allt det innebär så är vi lättade för nu vet vi vad som gäller.
    Vad härligt att ni kommit så långt nu MariaMiia! Vi väntar fortfarande på att bli kontaktade av IVFkliniken. Vår mottagning har skickat remiss dit. De sa att de kunde dröja till efter jul innan vi får komma dit, och det känns okej, men jag vill gärna ha ett datum fastställt. Att bara gå och vänta och inte veta gör en tokig. Att jag ska ut och resa väldigt mycket med jobbet nästa år gör det inte enklare direkt.

Vet ni när ni börjar er första ICSI? Ska bli spännande att följa er och förhoppningsvis hamnar vi rätt lika i tiden :)
  • MariaMiia
    anmaelli skrev 2010-12-08 22:06:30 följande:
    Vad härligt att ni kommit så långt nu MariaMiia! Vi väntar fortfarande på att bli kontaktade av IVFkliniken. Vår mottagning har skickat remiss dit. De sa att de kunde dröja till efter jul innan vi får komma dit, och det känns okej, men jag vill gärna ha ett datum fastställt. Att bara gå och vänta och inte veta gör en tokig. Att jag ska ut och resa väldigt mycket med jobbet nästa år gör det inte enklare direkt.

Vet ni när ni börjar er första ICSI? Ska bli spännande att följa er och förhoppningsvis hamnar vi rätt lika i tiden :)
    Ja det är mycket frustrerande att inte veta!! Bara att ha ett datum då man vet att något kommer att hända gör mycket, även fast det är många veckor dit och julhelger emellan. Om allt ser okey ut så sätter vi igång så snart som möjligt. Vi fick ett tidsfönster på 1-3 månader för hela processen räknat från första planeringsmötet. Vilket blir nästa som är bokat för oss i början av februari. Allt beror på var i cykeln jag befinner mig mot var i cykeln medicineringen startar. Kanske någon här som vet det förresten? När startar vanligtvis medicineringen i förhållande till mens-cykeln? Så vi räknar med det drar igång under februari/mars 2011.

Jag ska ta med mig lite frågor som har dykt upp till imorgon då jag ska på gyn-koll på samma avdelning vi var i tisdags. Hoppas att sköterskorna där kan och har tid att svara men vi kände oss bra bemötta sist vilket är skönt.

Så trist om jobbet ditt ska behöva göra så att ni får vänta längre. Själva medicineringen görs ju hemma eller där man är men det är ju omöjligt att veta hur det påverkar kroppen i förväg. Hoppas att det kan lösa sig när ni väl har en tidsplan att gå efter. Det brukar ju göra det på något sätt.
  • anmaelli
    yessan skrev 2010-12-04 17:52:14 följande:
    hoppar oxå in å läser lite här.. =)
    vi har precis börjat me vårat första ICSI försök.. vi håller på med den korta metoden och är på dag 4 med sprutorna nu,så det börjar närma sej,spännande! =)
    Välkommen yessan!

Hur går det för dig och hur mår du?
  • anmaelli
    MariaMiia skrev 2010-12-09 12:30:22 följande:
    Ja det är mycket frustrerande att inte veta!! Bara att ha ett datum då man vet att något kommer att hända gör mycket, även fast det är många veckor dit och julhelger emellan. Om allt ser okey ut så sätter vi igång så snart som möjligt. Vi fick ett tidsfönster på 1-3 månader för hela processen räknat från första planeringsmötet. Vilket blir nästa som är bokat för oss i början av februari. Allt beror på var i cykeln jag befinner mig mot var i cykeln medicineringen startar. Kanske någon här som vet det förresten? När startar vanligtvis medicineringen i förhållande till mens-cykeln? Så vi räknar med det drar igång under februari/mars 2011.

Jag ska ta med mig lite frågor som har dykt upp till imorgon då jag ska på gyn-koll på samma avdelning vi var i tisdags. Hoppas att sköterskorna där kan och har tid att svara men vi kände oss bra bemötta sist vilket är skönt.

Så trist om jobbet ditt ska behöva göra så att ni får vänta längre. Själva medicineringen görs ju hemma eller där man är men det är ju omöjligt att veta hur det påverkar kroppen i förväg. Hoppas att det kan lösa sig när ni väl har en tidsplan att gå efter. Det brukar ju göra det på något sätt.
    Hej MariaMiia!
    Jag har hört det där angående när medicineringen startat i förhållande till menscykeln, och jag har för mig att det var runt dag 20, men det får du helt och hållet ta med en nypa salt för det kan vara helt galet... Jag är ju inte där ännu så jag har inte lagt sådana detaljer på minnet. Försöker att inte blir helt besatt av denna karusellen...

Jag blev lite orolig när jag läste om alla era tester, så att vi inte får göra det när vi väl kommer till planeringsmötet. Men jag TROR och hoppas att alla sådana tester redan är klara för oss i och med att vi har gjort en utredning på en mottagning i stan. Jag minns inte riktigt allt som har testats och allt har ju varit bra, förutom sambons spermietest, så det känns som att det borde vara gott hopp om att lyckas!
  • yessan

Anlijoos.. Jo tack,det går bra :) har precis vart å gjort ÄP Ida,5 ägg blev det,så nu ska vi tillbaka på månda å sätta in (förhoppningsvis) :)
    Så nu är det verkligen på gång..äntligen,finns inget som är värre än väntan :)
    Men förövrigt,sprutorna har ja knappt märkt av (gjort den korta perioden) så jag klagar inte :)
    Hoppas det rullar på för alla de andra oxå..?

• anmaelli
    yessan skrev 2010-12-10 11:16:40 följande:
    Anlijoos.. Jo tack,det går bra :) har precis vart å gjort ÄP Ida,5 ägg blev det,så nu ska vi tillbaka på månda å sätta in (förhoppningsvis) :)
    Så nu är det verkligen på gång..äntligen,finns inget som är värre än väntan :)
    Men förövrigt,sprutorna har ja knappt märkt av (gjort den korta perioden) så jag klagar inte :)
    Hoppas det rullar på för alla de andra oxå..?
    Så skönt att du inte känt av sprutorna! Vet du vad anledningen till att man kör korta eller långa är?

Håller tummarna att du har fina embryon att sätta in på måndag!
    :)

Så himla spännande! Jag vill också göra det nu!
  • yessan

Anlijoos..
    Vet inte riktigt,tror att om det bara är fel på mannen så behöver man inte göra långa metoden,då räcker det med den korta för då behövs inte lika mkt ägg osv (har ja fått för mej) :) tror man blir mer stimulerad med den långa! Sen har jag även hört att när man gör det gratis på tex Sahlgrenska,då kör dem nog oftast den långa metoden på alla för att dem lättare ska kunna planera osv.. Men som sagt,lite osäker :)
    Hur var det med er? Ni väntar fortfarande på att få komma dit va? Å är det bara din man det är fel på?

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI