• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli

Välkommen Aurora79! roligt med lite fler folk här Vet du när och hur de testar kromosonavvikelser? Vi har genomgått en utredningsperiod och det enda som framkom var få och slöa spermier, men nu är jag orolig att de har missat att testa det eller kanske något annat? Lycka till med ert FET! Vet någon vad man gör på ett första möte inför IVF? 3 veckor kvar... Nedräkning!!

• Aurora1979

Tack för välkomnandet! :)

villsågärna: Ja jag har goda förhoppningar för att vi ska få ett barn så småningom... det har "bara" tagit längre tid än vi trodde. ;)

anlijoos: Kromosomavvikelsen brukar testas genom ett blodprov under utredningsfasen. Det tar dock lång tid (ca 8 veckor) för att analysera provet. Antagligen säger de inte så mycket om det om det inte visar på något fel...

För få och slöa spermier är ju antagligen problemet för er... det krävs väl över 40 miljoner för att man ska anses vara fertil? Det är långt ifrån alltid man hittar en direkt orsak till varför det blivit som det blivit.

På första mötet med läkaren inför IVF pratade vi lite grann om hur och när man ska börja med försöket och eventuellt komplettera med prover och/eller undersökningar om det behövs. Läkaren skriver oxå ut recepten inför behandlingen. Efter läkarbesöket fick vi träffa en barnmorska för att mer ingående planera när man ska börja medicinera osv. Så gick iaf vårt besök till... ;)

• phillie12

Hej allihop! Ja, vårt första besök på RMC efter utredningen fick vi träffa en läkare som gjorde gynundersökning på mig. Bestämde att vi skulle köra korta metoden efter att ha tittat på mina äggstockar (och ålder?). Sedan fick vi gå till en sjuksköterska som lärde oss injektionsteknik, jag fick även prova att sticka mig själv med sprutan! Allt var roligt och trevligt (faktiskt)! Sen efter det gick vi till sjukhusapoteket (fick rådet att gå dit eftersom de ska ha allting inne så man slipper vänta på någon medicin) och plockade ut all medicin på en gång. Sen hem och placera ut på lämpliga ställen i lägenheten, kylen och sovrummet osv. :) 
    Glöm inte att dubbelkolla medicinen, de kan ju vara lite virriga och vår läkare hade först skickat iväg recept till långa metoden!

Kromoson-provet tog de på min sambo efter att vi hade fått veta att spermaproverna såg ut som de gjorde. I vårat fall var det inget kromosom-fel utan allt skylls på pungbråcket/operationen min sambo gjorde när han var barn!

Ego: Man trodde allt gick snabbt när vi äntligen hade varit på läkarbesök och IVF-skola nu i början/mitten på januari, men icke! Nu kommer inte menshelvetet! När man för en gångs skull vill ha den... :( 

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • anmaelli

Okej! Tack för era svar! Har du regelbunden mens phillie10? Har fått för mig att det också spelar in om man får köra långa eller korta? Min mens brukar komma punktligt den 11e men nu kom den idag efter några dagars spottings... Konstigt. Detta har hänt en gång tidigare på de åren vi har försökt. Surt om den ska börja stryka nu och ställa till det!!

• Aurora1979

anlijoos: Känns som det är mer regel än undantag att mensen börjar krångla precis när man ska till att börja behandling.

• phillie12

Ja precis, klart den börjar krångla i samband med behandling! ;) Det var de vana vid på RMC också sa de. 
    Tja... Den brukar vara relativt regelbunden, eller, regelbunden och mellan 28-32 dagar, så det kan ju skilja fyra dagar iaf, men vi räknade på 30 dagar.
     Nu har det ju gått 32 dagar sedan den konstiga blödningen jag hade, men bara 20-nånting dagar sen det JAG trodde var mens började. Så jag får väl ringa RMC imorgon och säga att vi kanske måste planera om... 

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • Lilja

Par på 30 år .
    Var i Gbg på vår första möte dec 07. Där togs prover på oss båda. Det visade sig att spermierna var få o simmade dåligt.
    Påbörjade ICSI  i jan, feb 08, det tog sig på första försöket o i oktober 08 föddes vår son. Vi hade försökt i över 2 år innan utan resultat.
    Nu 2 år senare blev vi spontangravida men det slutade med MF v10+5. Det känns tungt just nu men vi ger inte upp ändå!!!!!
    Vi trodde aldrig att det skulle fungera utan hjälp, men tji fick vi!!
    Kämpa på allihop!!

• Lilja

Vill tillägga att vi inte försökt bli gravida under dessa 2 år!!

• Skrollansmamma

Tänkte uppdatera lite. Var på VUL idag efter att ha sprutat i en vecka. Det såg bra ut. 10 äggblåsor varav iaf sex var över 10 mm. Doktorn sa att det följer skolboken så här längt och att ingen dosändring behöver göras. Nästa kontroll på tordag och då räknar vi med att få tid för ÄP.

Det känns så himla spännande och läskigt på samma gång. Är glad att det ser bra ut så här långt!

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI