• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • HaBaNiTa

phillie10 hur vet ni att ni har 3% chans att bli gravida själva! Trodde det var typ omöjligt! Vad är det som gör att ni ska göra ICSI??? Är det få simmare? Som vi? Hur såg spermaprovet ut Isåfall? ja det där med sexlivet har också förändrats för oss! Det har blivit mycket oftare och utan press på att försöka bli med barn och slippa pricka in ägglossning är det skönaste som finns! Kram

• phillie12
    HaBaNiTa skrev 2011-01-06 22:50:17 följande:
    phillie10 hur vet ni att ni har 3% chans att bli gravida själva! Trodde det var typ omöjligt! Vad är det som gör att ni ska göra ICSI??? Är det få simmare? Som vi? Hur såg spermaprovet ut Isåfall? ja det där med sexlivet har också förändrats för oss! Det har blivit mycket oftare och utan press på att försöka bli med barn och slippa pricka in ägglossning är det skönaste som finns! Kram
    Haha! Jaa, alltså. Jag frågade läkaren hur stor chans det var egentligen och då sa han att det var ett par tre procents chans och att under kan ske. Så alltså inte så stor chans direkt. Ja, det är på grund av azooteratotjottahejtispermi, kommer inte ihåg vad det hette men det var typ alla dåliga kombinationer som finns. De var väldigt få, typ 2 miljoner/milliliter tror jag det var (det var längsen jag tittade på pappret nu) och typ alla var missbildade så 0 % ideala. Men hans gener var det inget fel på sa läkaren! Därför blir det ICSI. 

Ja, det är så jäkla skönt att bara vara sig själv och ha kul i sängen istället! :)

Kram! 
  • phillie12

Alltså, det ÄR ju i princip omöjligt, för oss iaf. 
    Hur såg erat spermaprov ut? 

• HaBaNiTa
    phillie12 skrev 2011-01-06 23:40:44 följande:
    Haha! Jaa, alltså. Jag frågade läkaren hur stor chans det var egentligen och då sa han att det var ett par tre procents chans och att under kan ske. Så alltså inte så stor chans direkt. Ja, det är på grund av azooteratotjottahejtispermi, kommer inte ihåg vad det hette men det var typ alla dåliga kombinationer som finns. De var väldigt få, typ 2 miljoner/milliliter tror jag det var (det var längsen jag tittade på pappret nu) och typ alla var missbildade så 0 % ideala. Men hans gener var det inget fel på sa läkaren! Därför blir det ICSI. 

Ja, det är så jäkla skönt att bara vara sig själv och ha kul i sängen istället! :)

Kram! 
    hahaha vad söt du är "azooteratotjottahejtispermi" hahaha skrattade högt här hemma. Ja min man har ju liknande, typ av 40 miljioner har han typ 6 och hälften är bra typ. Jag fattar inte så mycket men trodde inte att det fanns någon chans alls eftersom våran läkare sa att det var omöjligt men a ja jag har ju själv sagt att under kan ske. Men min man sa haha att om jag skulle bli gravid så får vi göra ett DNA test på bebis haha för han kan ju minnsan inte få barn eftersom läkaren sa det,(han skojjar) Men man har ju hört att barnlösa till slut när dem väl slappnar av inför IVF så blir dem spontant gravida så visst KAN under ske. 

Ja kul i sängen har vi nu, tyckte det var så jobbigt att försöka pricka in ÄL och alltid bli besviken när testen visade minus. Nu har vi slappnat av rejält och njuter av varandra helt utan att tänka på bebis ;)
  • MariaMiia

Anlijoos; Det är ingen särskild anledning till att polyper dyker upp tydligen. De kan finnas där, eller kan börja växa lite hur som helst utan någon vettig förklaring.

Villsågärna; Okey, ja jag är nog hellre sövd än delvis vaken. Nu är det mest irriterande att jag ska behöva gå igenom det också. Ibland känns det orättvist att allt blir på mig. Medicinering och ingrepp, äggplock och återinföring. Hon som gjorde undersökningen, VUL, frågade varför de ville skicka mig att göra IVF. Allt såg jättebra ut för övrigt och hon kunde tom se att ägglossningen var på gång.

Intressant diskussion kring sexlivet =) Vi har det mycket bättre nu när vi släppt på fokuset att "göra barn". Självklart hoppas vi in i det sista att det ska ske ett mirakel och faktiskt var det sambon denna gång som insisterade mest till sex vid ägglossning ;). Både vår husläkare och läkaren på kliniken har sagt att vi fortfarande har möjlighet på naturlig väg. Efter tre år av försök naturligt så säger de att man är infertil när det gäller mannen iallafall. Det var det som vi fick höra sist vi träffade läkaren. Det hade med statistiken att göra.

Trevlig helg

Startar ICSI under februari/mars 2011
  • phillie12

Habanita: Hahaha! Jaa, vad ska man göra. Man får ju skratta åt det! ;) 
    Men då borde ni ju ha större chans än oss iaf eftersom ni åtminstone har några som är pigga och friska?! :) Men jag ska inte leka hobbyläkare här. Alltså, 2 procents chans per menscykel är ju nästan ingenting. Men det borde ju betyda att om man har sex hundra ÄL så borde man bli gravid två, haha, om man då råkar pricka EXAKT rätt förstås. Men då kommer vi ju till min fertilitet och den vet vi ju INGENTING om, jag kanske har för tjockt äggskal för hans klena spermier exempelvis och då kanske det inte är 2 procdent längre utan noll? 
    Galet det där hur långt man kan dra det...

MariaMiia: Visst är det orättvist att trots att man har manlig infertilitet ska alla ingreppen göras på kvinnan. Suck. Och att de inte ens gör någonting för att åtgärda felet såattsäga... 
    Vad menar du med att de undrade varför de ville skicka er till IVF? Ni har väl manlig faktor? 
    Har aldrig hört det där med att det ska gå tre år för att räknas som manlig infertilitet, men det ger ju en onekligen lite hopp om att det någon dag ska ske på naturlig väg! :)

Kram på er!

• MariaMiia

Phillie: Jo vi har manlig faktor vilket hon som undersökte mig inte visste. Eftersom all såg bra ut för mig (förutom polyper) så frågade hon. Antar att hon inte tänkte på det eftersom det var jag som undersöktes.

Startar ICSI under februari/mars 2011
  • phillie12

Hmm, det är faktiskt något som kan iriitera mig. Att folk bara tar för givet att det är kvinnan det är fel på. Så tröttsamt! (Tycker jag.)

• Skrollansmamma

Hej hej

Hur går det för er?

Själv räknar jag ner dagarna till kontroll och ev start av stimulering! Igår låg jag helt utslagen med huvudvärk och näsblödingar. Har aldrig haft så ont i hela mitt liv. Idag känns det bättre och jag är på jobbet.

Är det någon som vet om det blir "lättare" under stimuleringfasen?

Jag vill så himla gärna att detta ska gå vägen!! Jag är så rädd att det ska misslyckas, just nu känner jag mig rädd för nästan allt.

kram på er

• mammabamma

Hej på er
    Eftersom TS även efterfrågade erfarenheter tänkte jag att jag skriver en liten rad.
    Vi gjorde ivf mars-10 med ICSI pga sambon mkt få spermier. Jag tror man har ganska bra chanser vid ivf om det "bara" är det som är fel. Jag hade lite låga värden på äggreserven också så vi fick en 30% chans innan, efter ÄP ökade de till 50% då det gick bättre än förväntat med stimuleringen.
    Vi fick ut 4 guldägg varav 1 sattes tillbaks och 3 hamnade i frysen. Blev gravid första försöket, men det slutade i en ofostrig graviditet. Gjorde frysförsök 1,5 månad efter att vi upptäckte det (juni-10), och blev gravid även då och är nu i v. 33.

Önskar alla lycka till!! 

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI